וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפחתתם בעישון? יכול להיות שאתם מסכנים את הבריאות אפילו יותר

24.5.2018 / 14:36

ממצאים של מחקר חדש מארה"ב מראים כי למעשנים המגדירים את עצמם כ"קלים", יש סיכוי גבוה יותר לחלות במחלות ריאות שונות מאשר למעשנים כבדים שהפסיקו לעשן לחלוטין אחרי שנים רבות. או בקיצור, נגמרו התירוצים

מפסיקה לעשן. ShutterStock
בניגוד למה שחשבתם, הפחתה בעישון לא מספקת. אישה מכבה סיגריה/ShutterStock

אנשים שמצמצמים את צריכת הסיגריות כדי לשפר את בריאות הריאות שלהם, שמים את עצמם, כך על פי מחקר חדש, בסיכון גבוה יותר לחלות במחלות ריאות. החוקרים מאוניברסיטת נורת'ווסטרן באילינוי שבארה"ב מצאו כי מעשנים כבדים שהפסיקו לעשן היו בעלי סיכויים נמוכים יותר לחלות במחלות ריאה בהשוואה לכאלה שרק הפחיתו את כמות הסיגריות שהם מעשנים.

המחקר ניתח נתונים שנאספו במשך 30 שנה מ-3,140 משתתפים במחקר של התפתחות העורקים הכליליים (CARDIA). גילם הממוצע של הנחקרים היה 25, כמעט מחציתם היו אפרו-אמריקנים, וכמעט חצי מהם עישנו בשלב מסוים בחיים שלהם. המשתתפים עברו בדיקת ספירומטריה תקופתית שנועדה להעריך את תפקוד הריאות וכן CT חזה, 15, 20 ו-25 שנים לאחר שהמחקר החל.

עוד בנושא:
גילוי מפתיע: לריאות יש תפקיד נוסף פרט לנשימה
המחלה ש-300 אלף ישראלים חולים בה ואתם בכלל לא מכירים
מדהים: אישה שרדה 6 ימים ללא ריאות בגופה

"הנתונים של המחקר נתנו לנו הזדמנות ייחודית ללמוד על ההשפעה של רמות שונות של עישון על בריאות הריאות ועל הסיכון לפתח מחלת ריאות", אמרה העורכת הראשית של המחקר, ד"ר אמנדה מאת'יו. "המשתתפים נשאלו על העישון שלהם מדי שנה, מה שממזער את ההטעיה שנובעת לעיתים משכחה ואפשר לנו לבנות מודל משתנה על הרגלי העישון של הנחקרים לאורך זמן".

רופא מחזיק ביד צילום ריאות. ShutterStock
כדי לשקם את האירות חייבים להפסיק/ShutterStock

החלק הלא מפתיע של הממצאים הראה כי בהשוואה לאלה שמעולם לא עישנו, מעשנים כבדים שעישנו לאורך שנים חוו את הירידה הגדולה ביותר בתפקוד הריאה ובכמות האוויר שניתן לנשוף בכוח בשנייה אחת. בנוסף, אותם מעשנים כבדים היו בסיכון גבוה פי 26 לפתח אמפיזמה (נפחת) וכמעט פי שמונה יותר לפתח מחלת ריאות חסימתית.

עוד באותו נושא

למה יותר צעירים שלא מעשנים חולים בסרטן ריאות?

לכתבה המלאה

אין סף בטוח לעישון

החוקרים בדקו גם את הסיכון למחלות ריאה בקרב מעשנים שהוגדרו על ידם כלא כבדים ועישנו פחות מקופסת סיגריות ליום במשך עשר שנים. המחקר השווה בין מעשנים כבדים, מעשנים המעשנים פחות מ-10 סיגריות ביום בממוצע ומעשנים כבדים שהפסיקו לעשן לגמרי. מעשנים שהפסיקו לחלוטין שמרו על תפקוד ריאות גבוה יותר והיו בסיכון נמוך יותר לפתח אמפיזמה מאשר מעשנים שהוגדרו כיציבים.

"הופתענו לגלות כי אלה שהפסיקו לעשן לחלוטין היו בסיכון נמוך יותר ללקות במחלת ריאות מאשר הקבוצה שזיהינו ככאלה שמעשנים בתדירות נמוכה יותר, למרות שאלה שהפסיקו היו בעלי חשיפה ארוכת שנים יותר לסיגריות", הסבירו החוקרים. "התוצאות מראות פעם נוספת כי אין סף בטוח לעישון כשמדובר על בריאות הריאה", הסבירה ד"ר מאת'יו. "הפחתה יכולה להיות צעד ראשון משמעותי, אבל הפסקת עישון היא הדרך היעילה ביותר להפחית את הסיכון למחלות ריאה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully