פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      הילד שלכם חייב לצרוך יותר סידן. הנה כל הסיבות

      מחקרים מראים כי ילדים בגילאי בית ספר לא צורכים מספיק סידן, וזו בעיה רצינית. הנה כל הסיבות שסידן כל כך חשוב בתקופת הגדילה, וכל הדרכים לקבל אותו

      גיף כוס חלב (Giphy)
      סידן הוא אבן בניין חשובה ושכיחה. כוס חלב (צילום: Giphy)

      דמיינו שהייתה לכם רק תקופה אחת בחיים שבה יכולתם לחסוך כסף. נכון שהייתם מנסים לחסוך כמה שיותר, על מנת שבתקופה שבה תזדקקו לו יהיה לכם מספיק? באופן דומה, תקופת הילדות היא חלון הזדמנויות שבו הגוף משתמש בשלל מרכיבי תזונה קריטיים לתהליך הגדילה. גדילה היא כמובן תהליך מורכב הדורש תזונה תקינה ואיזון בין שלל אבות המזון: פחמימות, חלבונים ושומנים, וכמובן ויטמינים ומינרלים. יחד עם זאת, קיימים שחקנים שתפקידם במערכה בולט במיוחד. אחד מהם הוא הסידן. אז למה כדאי לכם לתת לילד שלכם יותר מאכלים המכילים סידן?

      1. כי הוא אחד המינרלים השכיחים ביותר בגוף
      הסידן מהווה חלק עיקרי בבניית העצמות והשיניים. למעשה, כמותו הגדולה ביותר בגוף היא באיברים אלו. משום היותו אבן בניין כה חשובה ושכיחה, יש לוודא כי יש מספיק ממנו במערכת.

      2. כי יש לו חשיבות עצומה לבריאות העצם
      בתוך העצמות מתרחשים במקביל תהליכי בנייה ותהליכי פירוק. בגיל הילדות וההתבגרות, מתרחש יותר בנייה מפירוק. לכן, אם נחזור לאותו חלון הזדמנויות שהזכרנו, זהו טווח זמן אידיאלי לתגבר את העצם במספיק סידן. זאת על מנת שכאשר יגיע הגיל בו תהליכי פירוק העצם יגברו, יופחת הסיכון להופעת שברים ולהתפרצות מחלת האוסטיאופורוזיס.

      3. כי יש לו קשר במניעת השמנה בילדים
      במחקרים מדעיים נמצא קשר בין צריכת סידן לבין השמנה בילדים. אחד מהם, שפורסם ב-2001 בכתב העת International journal of obesity, בדק את הרגלי התזונה של 53 ילדים בארצות הברית. תוצאות המחקר הראו כי צריכה גבוהה יותר של סידן, חומצות שומן בלתי רוויות ומוצרי חלב, הייתה קשורה במסת שומן נמוכה יותר. ניתן להעמיק במאמר כאן.

      4. כי קיים סיכוי סביר שהילד שלכם לא מקבל ממנו מספיק
      מנתוני סקר מב"ת הנערך בשיתוף משרד הבריאות, רוב המתבגרים בכיתות ז' עד י"ב אינם מגיעים להמלצות צריכת הסידן המתאימות לגילם. בהקשר זה כדאי לדעת כי המלצות לצריכת סידן בילדים ומתבגרים עומדות על:

      גילאי 1-3- 700 מ"ג ליום

      גילאי 4-8 - 1000 מ"ג ליום

      גילאי 9-18- 1300 מ"ג ליום.

      פעוטה אוכלת יוגורט (ShutterStock)
      הבטיחו הרגלי תזונה נכונים מגיל צעיר. פעוטה אוכלת יוגורט (צילום: ShutterStock)

      5. כי יש לו כל כך הרבה תפקידים
      לסידן מגוון תפקידים חשובים נוספים הקשורים בין השאר לכיווץ שרירים וללחץ דם תקין. כמו כן הוא ממלא תפקיד בעל חשיבות במערכת החיסון ובמערכת ההורמונלית.

      איך גורמים לילדים לאכול מספיק סידן?

      1. מוצרי חלב מהווים מקור קל וזמין לצריכה של כמות גדולה של סידן בעל יעילות ספיגה גבוהה. דוגמאות בולטות הן חלב, יוגורט, קוטג', גבינות שונות כמו ריקוטה, צהובה ועוד.

      2. קטניות: סויה, אפונה, עדשים, גרגירי חומוס ועוד.

      3. שקדים ואגוזים שונים.

      4. טחינה, בעיקר משומשום מלא.

      5. ירקות כמו ברוקולי, כרוב, תרד, ארטישוק, לפת.

      6. פירות כמו תאנים מיובשות, אשכוליות, צימוקים, משמשים מיובשים.

      7. מוצרי מזון המועשרים בסידן.

      כדי לקבל את אותה כמות סידן כמו שבכוס חלב יש לאכול:

      חשוב לדעת כי היותו של מזון מסוים עשיר בסידן, אינה בטיחה ספיגה מספקת שלו בגוף. זאת מאחר ובחלק מהמזונות קיימים מעכבים המפחיתים את כמות הסידן הנספגת בפועל. דוגמה לכך היא אוקסלט המצוי בין השאר בברוקולי ותרד. על כן, מומלץ לוודא צריכה מאוזנת של מזונות המכילים סידן בעל יכולת ספיגה טובה. במידה וקיימת אי וודאות לגבי כמות הסידן בתפריט, כדאי להתייעץ עם דיאטנ/ית קליני/ית.

      סיון פלג היא דיאטנית קלינית