פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      8 מאכלים שיכולים להקל על עצירות

      כואבת לכם הבטן, אתם נפוחים ועצבנים? כנראה שלא עשיתם קקי כמה ימים. לפני שאתם מתייאשים ופונים לכל מיני תרופות משלשלות, אספנו עבורכם כמה מאכלים שיכולים לשחרר את הפקק

      אמוג'י קקי מחייך על רקע ורוד (ShutterStock)
      ברוב המקרים טיפול בעצירות יכול להתבצע בבית (צילום: shutterstock)

      ללא ספק מדובר באחת התופעות המטרידות ביותר שהגוף שלנו יכול לנפק. אדם הסובל מעצירות לא רק יחווה כאבי בטן ותחושת מלאות לא נעימה, אלא זה יכול להשפיע משמעותית גם על מצב הרוח שלו.

      החלק המעודד בתופעה הוא שברוב המקרים טיפול בעצירות יכול להתבצע בבית, מלבד מצבים כמו עצירות חדשה (אם אתם לא סובלים מעצירות בדרך כלל), אם העצירות נמשכת יותר משלושה שבועות, אם העצירות קשה ואינה מגיבה לטיפולים סטנדרטיים ואם העצירות מלווה בדם בצואה, בירידה במשקל, בחום או בחולשה.

      כאמור, במרבית המקרים תזונה יכולה לעזור במקרים של עצירות קלה. הנה כמה מזונות שיכולים לטפל בתופעה:

      שזיפים מיובשים

      שזיפים מיובשים (ShutterStock)
      מזון הראשון שקפץ לראש הרשימה (צילום: shuterstock)

      שזיפים טריים או מיובשים הם ככל הנראה המזון הראשון שקפץ לראש הרשימה הזו ולא סתם. יש סיבה טובה מאוד לכך שהם פתרון יעיל במקרה של עצירות: הם מלאים בסיבים ויש בהם גם פרוקטוז וסורביטול, סוכרים מתסיסים שיכולים לגרום לתנועת מעיים ערה. ניתן גם להשרות את השזיפים במים למשך הלילה ולשתות את הנוזלים בבוקר.

      קטניות

      סלט עדשים במסעדת זויה (דרור עינב)
      מלאות בסיבים תוזנתיים. סלט קטניות (צילום: דרור עינב)

      קטניות עמוסות במרכיבים תזונתיים מצוינים, אבל דווקא נוכחות הסיבים בהן היא שמביאה אותן לרשימה הנוכחית. סיבים מסיסים ולא מסיסים משפרים את מעבר הצואה במעי הגס ותורמים למיקרוביום במערכת העיכול.

      מומחים ממליצים לצרוך לפחות 25 גרם מדי יום כפיתרון. מזונות עשירים במיוחד בסיבים כוללים לא רק שעועית ועדשים, אלא גם סובין, שיבולת שועל, שקדים, שעורה, ירקות רבים ופירות טריים ויבשים. כל המאכלים האלה יכולים להיות תרופות ביתיות לעצירות. אם אתם סובלים מעצירות והגברתם את צריכת הסיבים, הקפידו לשתות יותר מים מהרגיל כדי לשמור על הצואה רכה.

      צימוקים

      צימוקים (ShutterStock)
      בעלי השפעה משלשלת. צימוקים (צילום: shutterstock)

      הנה עוד פרי יבש שממש יכול לעזור ליציאות שלכם. הצימוקים עשירים בסיבים, אך הם גם מכילים חומצה טרטרית שיש לה השפעה משלשלת. דובדבנים ומשמשים עשירים גם הם בסיבים תזונתיים ויכולים לעזור נגד עצירות. אם אתם אוכלים את הפירות האלה עם קערת יוגורט אתם מסייעים אפילו עוד יותר למערכת העיכול עם היתרונות הנוספים של פרוביוטיקה מרגיעה במעיים.

      מים עם לימון

      כוס מים עם לימון (ShutterStock)
      הקלה על העצירות. כוס מים עם לימון (צילום: shutterstock)

      הגדלת כמויות המים שאתם שותים יחד עם צריכת סיבים תזונתיים יכולה להקל משמעותית על תחושת עצירות. ספיגת H2O גורמת למעיים לפעול ביתר יעילות ולהביא אתכם מהר יותר לתחושת הקלה. כולנו יודעים לדקלם מתוך שינה שצריך לשתות בין 8 ל-10 כוסות ביום, אבל רק מעטים מקפידים על כך.

      בנוסף, חומצת הלימון במיץ הלימון מעוררת את מערכת העיכול ויכולה לעזור לשטוף רעלים מהגוף, ובכך מספקת הקלה בעצירות.

      קפה

      קפה (ShutterStock)
      שוי לסייע להאצת הפעילות של מערכת העיכול. כוס קפה (צילום: shutterstock)

      למרות שהמנגנון לא לגמרי ברור, אחת התיאוריות היא שקפאין עשוי לסייע להאצת הפעילות של מערכת העיכול. קפאין הוא חומר בעל השפעות ממריצות באופן כללי, וכשם שהוא משפיע על מערכת העצבים המרכזית הוא יכול להמריץ גם את מערכת העצבים הסימפטטית שאחראית בין היתר על העיכול.

      קפאין יכול לעודד את התנועה של צינור העיכול, שמכונה פריסטלטיקה. הוא למעשה מגביר את תנועות הכיווץ של המעי הדק והמעי הגס עד שבסופו של דבר הוא גורם לצורך ללכת לשירותים.

      משקה אלוורה

      אילוסטרציה (ShutterStock)
      צמח בעל תכונות משלשלות. אלוורה (צילום: shutterstock)

      האלוורה נחשבת לצמח בעל תכונות משלשלות, היא מגרה את דופנות המעי וגורמת לשלשול, ולכן היא גם מתאימה לסובלים מעצירות קשה.

      מולסה

      מולסה (ShutterStock)
      כפית אחת ביום לפני השינה. מולסה (צילום: shutterstock)

      המולסה, שהיא למעשה תוצר לוואי של תהליך הפקת סוכר, מורכבת מפחמימות פשוטות, מים וכמות משמעותית של סידן, מגנזיום, אשלגן וברזל וכפית אחת לפני השינה אמורה לעזור לכם בהקלה על העצירות.

      זרעי צ'יה

      מוזלי עם זרעי צ'יה (ShutterStock)
      תוספת של סיבים תזונתיים. יוגורט וצ'יה (צילום: shutterstock)

      הם אומנם קטנים קטנים, אבל ממזרים ויכולים לתת לכם בדיוק את תוספת הסיבים התזונתיים שאתם צריכים. זרעי הצ'יה ידועים כמחוללי שובע, בשל יכולת הספיגה המדהימה שלהם - כל גרגר כזה יכול לספוג מים בכמות העולה פי 10 על משקלו, ובכך הם לא רק משאירים אתכם שבעים לאורך זמן רב יותר, אלא מקלים על יציאת הצואה. רק תקפידו לשתות איתם מים.