וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקרה באטרקציית תיירים וגילתה שיש לה סרטן שד

טיול משנה חיים: תיירת נכנסה למרכז מבקרים פופולארי באדינבורו, ובזכות תצוגה שכוללת מצלמה תרמית חשדה שמשהו לא תקין בשדיים שלה. כשחזרה הביתה מיהרה לרופא, והבדיקות אישרו שיש לה סרטן שד

כאשר בל גיל, בריטית בת 41, ביקרה בחודש מאי האחרון בסקוטלנד בחופשה משפחתית, היא בהחלט לא דמיינה לעצמה שהחופשה הזו תשנה את חייה. גיל ובני משפחתה שוטטו ברחובותיה העתיקים של העיר אדינבורו ונהנו מההיסטוריה ומהנוף שהוכרזו כאתר מורשת עולמי של אונס"קו. בשלב מסוים הם נכנסו לחדר מצלמות ההדמיה התרמית במרכז המבקרים הפופולארי Camera Obscura & World of Illusions ושם הופתעה גיל לראות שהשד השמאלי שלה היה בצבע שונה בצילומים.

"היינו בטירת אדינבורו ובדרך למטה לעיר ראינו את המוזיאון (מרכז המבקרים)", סיפרה גיל, "כשעברנו בין הקומות הגענו לאולם המצלמות להדמיה תרמית. כמו שעושות כל המשפחות, נכנסנו והתחלנו לנופף בזרועותינו ולהסתכל בבבואות שזה יוצר. תוך כדי כך הבחנתי בכתם של חום שמגיע משד שמאל. חשבנו שזה מוזר ושמתי לב שרק לי יש את זה. צילמתי והמשכנו ליהנות משאר המוזיאון".

כמה ימים לאחר שהמשפחה חזרה הביתה רפרפה גיל על התמונות מהחופשה ונתקלה בתמונה מהמרכז. הסקרנות שלה התעוררה והיא עשתה חיפוש ברשת ומצאה מספר מאמרים שמקשרים בין סרטן שד ומצלמות הדמיה תרמית. גיל מיהרה לרופא, נבדקה ואכן אובחנה כחולה בסרטן שד בשלב מוקדם. מאז היא עברה שני ניתוחים, כולל כריתת שד, ובקרוב תעבור ניתוח נוסף וסופי. נאמר לה שהיא לא תזדקק לכימותרפיה או הקרנות לאחר מכן.

כיצד עוזר הדימות התרמי לגילוי?

דימות תרמי (ידוע גם כרישום חום, תרמוגרפיה או תרמוגרפיית תת-אדום) מתבצע על בסיס קליטת קרינת אינפרא-אדומה הנפלטת מכל עצם בעל טמפרטורה מעל לאפס המוחלט. היישומים שלו רבים ומגוונים, המוכרים ביותר הם אולי אמצעי לראיית לילה, איתור נזילות בצנרת ואמצעי דימות רפואי. וכפי שהסתבר לבל גיל, מצלמות הדמיה תרמית יכולות לשמש גם ככלי עבור אונקולוגים - מצלמה מיוחדת למדידת טמפרטורת העור על פני השד, כיוון שתאי סרטן צומחים ומתרבים מהר מאוד. ככל שזרימת הדם והמטבוליזם עולים, זרימת הדם וחילוף החומרים גבוהים יותר בגידול סרטני, וזה גורם לטמפרטורת העור לעלות. הבדיקה במצלמה התרמוגרפית אינה פולשנית ואינה כרוכה בקרינה מזיקה כלשהי.

בדיקה של סרטן שד. ShutterStock
גילוי מוקדם עוזר משמעותית לטיפול ולהחלמה מסרטן השד. בדיקת US שד/ShutterStock

המצלמה התרמית שהותקנה במרכז קמרה אובסקורה ועולם האשליות בשנת 2009 היא חלק פופולרי במיוחד מהאטרקציה המובילה באדינבורו, ומאפשרת למבקרים ראייה חזותית של כל נקודות החום בגופם. אנדרו ג'ונסון, המנהל הכללי של המרכז סיפר: "לא הבנו שלמצלמה שלנו יש פוטנציאל לזהות תסמינים רפואיים בדרך זו. ממש התרגשנו כשבל חלקה אתנו את הסיפור שלה, כיוון שסרטן השד קרוב מאוד לליבי וללבם של חברים נוספים בצוות שלנו. מדהים שהיא הבחינה בדבר ופעלה בהתאם. אנו מאחלים לה כל טוב בהחלמתה ובתקווה לפגוש אותה ואת משפחתה בעתיד". גברת גיל עצמה סיכמה: "רק רציתי להגיד תודה, בלי המצלמה ההיא לעולם לא הייתי יודעת. ברור לי שזו לא המטרה שלה, אבל אני לא יכולה לספר מספיק עד כמה הביקור שלי בקמרה אובסקורה שינה את חיי".

המלצות לאבחון מוקדם של סרטן השד

סרטן השד עדיין נמצא בראש רשימת הגורמים השכיחים לתמותת נשים מסרטן. עם זאת, שיעור התמותה מהמחלה נמצא בירידה בישראל, בין היתר בזכות שיעור הגילוי המוקדם, מהגבוהים במדינות ה-OECD. הנה כמה המלצות לאבחון מוקדם:

* ממוגרפיה היא בדיקת הדמיה הנחשבת לשיטה הטובה ביותר לזיהוי גידול סרטני בשד בשלב מוקדם, עוד לפני שניתן לזהות אותו במישוש.

* בישראל נהוגה תכנית סריקה בממוגרפיה לנשים הנמצאות בסיכון רגיל, כלומר מגיל 50 ומעלה, בשיתוף כל קופות החולים. במסגרת התוכנית נשלח לנשים בגיל זימון לביצוע הבדיקה, עליה יש לחזור פעם בשנתיים.

* הכירי את שדייך. בכל גיל ובכל מצב, אם גילית ממצא או שינוי כלשהו, פני לרופא ודרשי לברר את טיבו, ללא קשר לגילך.

* לנשאית גנטית ולאישה שקרובת משפחה שלה בדרגה ראשונה (אם או אחות) חלתה בסרטן השד, מומלצת בדיקת ממוגרפיה מגיל 40, אחת לשנה, או אף מוקדם יותר, בהתאם להמלצות הרופא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully