וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדיקה חדשה יכולה לגלות סרטן תוך 10 דקות

5.12.2018 / 14:25

הבדיקה מזהה שינויים מבניים בדנ"א של תאים נגועים בסרטן כשהם באים במגע עם מים. לדברי החוקרים רמת הדיוק של הבדיקה עומדת על 90 אחוזים והיא יכולה לזהות את המחלה בשלב הרבה יותר מוקדם מהבדיקות הקיימות כיום

מבחנות עם דם במעבדה. ShutterStock
גילוי סרטן בשלב מוקדם הרבה יותר ממה שאפשרי כיום. בדיקת דגימות דם/ShutterStock

חוקרים מאוסטרליה הצליחו לפתח בדיקה שיכולה לזהות את נוכחותם של תאים סרטניים בכל מקום בגוף בתוך 10 דקות בלבד. כך על פי מחקר חדש שהתפרסם לאחרונה. את הבדיקה פיתחו מדענים מאוניברסיטת קווינסלנד האוסטרלית, לאחר שגילו שסרטן יוצר מבנה דנ"א ייחודי כשהוא נמצא בתוך מים.

הבדיקה למעשה יודעת לזהות את המבנה הייחודי הזה, תגלית שעשויה לסייע לגלות סרטן בבני אדם בשלב הרבה יותר מוקדם ממה ששיטות הגילוי הקיימות כיום מאפשרות - כך נטען במאמר שפרסמו החוקרים בכתב העת המדעי Nature Communications.

עוד בנושא:
10 סימנים שעלולים להעיד שיש לכם סרטן
1-4: מה אומרים השלבים השונים של מחלת הסרטן?
גורמים לסרטן: יותר מדי אנשים לא יודעים כבר למה להאמין

תאים סרטניים של מלנומה. ShutterStock
גישה חדשה ולא פולשנים לזיהוי כל סוגי הסרטן. תאי מלנומה תחת מיקרוסקופ/ShutterStock

"התגלית לפיה מולקולות דנ"א סרטניות יוצרות נאנו-מבנים תלת מימדיים שונים בתכלית מדנ"א תקין, היא פריצת דרך שמאפשרת גישה חדשה בתכלית לגילוי סרטן בשיטות לא פולשניות בכל סוג של רקמה, כולל בדם", אמר פרופסור מאט טראו בהודעה לתקשורת. "התגלית יכולה להוביל לפיתוחם של מכשירי בדיקה זולים וניידים שיוכלו בסופו של דבר לשמש ככלי אבחנתי, אולי אפילו בעזרת חיבור לטלפון נייד", הוא הוסיף.

מדענים ברחבי העולם עמלים על פיתוח דרכים חדשות לזהות סרטן בשלבים מוקדמים ככל האפשר , שכן ידוע שגילוי מוקדם של סרטן משפר מאוד את אחוזי היעילות וההצלחה של הטיפולים הקיימים כיום לסרטן, ובכלל זה גם של ניתוחים.

עוד באותו נושא

200 חולים חדשים כל חודש: ממדיו החמורים של סרטן הריאות

לכתבה המלאה

איך זה עובד?

הבדיקה בת 10 הדקות שפותחה באוסטרליה עדיין לא נבדקה על בני אדם ויש צורך לקיים עוד מבחנים קליניים נרחבים לפני שהיא תוכל להיבדק ישירות על חולים אנושיים. אולם, הממצאים עד כה מאוד חיוביים. בדיקות שנעשו על למעלה מ-200 דגימות רקמה ודם הצליחו לזהות תאים סרטניים ברמת דיוק שעומדת על 90 אחוזים, טוענים החוקרים.

עוברים תחת מיקרוסקופ במעבדה. ShutterStock
הדנ"א הסרטני התקפל למבנים תלת מימדיים ייחודיים כשבא במגע עם מים. תאים תחת מיקרוסקופ/ShutterStock

עד כה, הבדיקה בוצעה כדי לזהות את סוגי הסרטן הבאים: שד, ערמונית, מעי ולימפומה, אך החוקרים בטוחים שיתקבלו תוצאות טובות באותה מידה גם בבדיקת סוגים נוספים של סרטן. "זה זמן רב חוקרים מחפשים מכנה משותף בין כל סוגי הסרטן לצורך פיתוחו של כלי אבחנתי שיתאים לכל סוגי הסרטן", כתבו החוקרים פרופ' טראו ועמיתי אבו סינה ולורה קרסקוסה במאמר שפרסמו באתר חדשות המדע The Conversation.

סרטן גורם לשינוי בדנ"א של תאים בריאים, ובמיוחד בחלוקת המולקולות שמכונה קבוצות המתיל, והבדיקה מזהה את השינוי הזה בתבניות התא כאשר הן נמצאות בתוך תמיסה, כמו מים למשל. "בבחינה תחת מיקרוסקופ בעל רזולוציה גבוהה ראינו שחלקיקי דנ"א סרטני התקפלו לשלושה מבנים תלת-מימדיים בתוך מים. המבנים הללו היו שונים ממה שראינו שקורה לדנ"א מרקמה בריאה כשהוא הושם בתוך מים", הסבירו החוקרים. הבדיקה עושה שימוש גם בחלקיקי זהב, שנקשרים לדנ"א נגוע בסרטן ועשויים להשפיע על ההתנהגות המולקולרית באופן שגורם בסופו של דבר לשינויי צבע מובחנים.

רופא לוקח דגימה באמצעות מטוש מפיו של גבר. ShutterStock
החוקרים יבחנו האם ניתן להשתמש בנוזלי גוף שונים כדי לזהות סוגים שונים של סרטן. דגימת דנ"א/ShutterStock

השלב הבא עבור החוקרים האוסטרלים הוא לייצר ניסויים קליניים שיבדקו עד כמה מוקדם יכולה הבדיקה לזהות את נוכחות הסרטן ברקמות והאם ניתן להשתמש בבדיקה גם כדי לנבא את סיכויי ההצלחה של טיפולים אפשריים שונים. בנוסף, החוקרים רוצים לבחון את האפשרות להשתמש בנוזלי גוף שונים כדי לזהות סוגים שונים של סרטן במגוון שלבי התקדמות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully