וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עדיין לא מצליחים לרדת במשקל? אולי זו הסיבה

ד"ר יניב עובדיה

24.10.2019 / 10:44

אם נדמה לכם שאתם עושים את כל מה שהמומחים (ואנחנו) ממליצים לעשות כדי לרזות, ולמרות זאת הבדיקות שלכם מראות עודף משקל ויתר שומנים בדם - אולי אתם מבזבזים את האנרגיות שלכם במקום הלא נכון, והגיע הזמן לבדוק את בלוטת התריס שלכם

עלייה על משקל. ShutterStock
האם בדקת את תפקודי בלוטת התריס שלך לאחרונה? כפות רגליים על משקל/ShutterStock

"אוף, איך זה שאני מתאמנת ואוכלת כמו שצריך ועדיין לא יורדת במשקל? למה הגוף שלי לא משתף אתי פעולה?". הנה שאלה שנשאלת על ידי רבים מאתנו בשלב כלשהו, בנוסח זה או אחר. ייתכן שהתשובה הרבה יותר פשוטה ממה שאתם חושבים, ולמעשה נמצאת ממש מתחת לאף שלכם. ואני מתכוון מילולית מתחת לאף, יותר נכון בקדמת הצוואר.

בלוטת התריס שלנו שולטת על קצב חילוף החומרים, ניצול האנרגיה וויסות חום הגוף באמצעות הורמונים שהיא מפרישה לדם. היא מושפעת מתזונה וכאשר היא במצב לא מאוזן תיתכן האטה בכל הפעולות האלה. תזונה לא נכונה לבלוטת התריס, למשל כזו שחסר בה יוד, סלניום או ברזל, עלולה להוביל לקושי בהתמודדות עם עודף משקל וליתר שומנים בדם, וכל אחד מהם עלול לגרום לבעיות בריאות.

לפי נתוני משרד הבריאות, סביר להניח שאחד מכל עשרה ישראלים סובל מחוסר איזון בבלוטת התריס. כנראה ששיעור דומה סובל מתסמינים של הפרעה בבלוטת התריס, אך אינו מאובחן. במקביל, התגלה לאחרונה שכמעט מחצית מהישראלים הם בעלי עודף משקל. הנתונים מדאיגים גם ביחס לשומנים בדם: שיעור המאובחנים על ידי רופא כבעלי רמות גבוהות של "כולסטרול רע" (שומן הנקשר בצריכה עודפת של שומן מן החי) או טריגליצרידים בדם (שומנים הקשורים בצריכה עודפת של סוכרים ומזון מתועש) הוערך כרבע מהאוכלוסייה בארץ, והמספרים רק עולים מסקר לסקר. בסקרי בתי החולים בארץ מתברר שמרבית מהחולים שאושפזו עקב תסמונת כלילית חדה או שבץ מוחי היו בעלי רמות גבוהות של כולסטרול בדם. גם תסמונת כלילת חדה וגם שבץ מוחי נגרמים כתוצאה מיתר שומנים כרוני בדם, שמוביל בין היתר לטרשת עורקים.

הקשר בין תפקוד בלוטת התריס לעודף משקל ויתר שומנים בדם

חוסר איזון של בלוטת התריס קשור לעודף משקל ויתר שומנים בדם במגוון דרכים: תת פעילות של בלוטת התריס (תת-תריסיות) עלולה לפגוע בקצב חילוף החומרים ולשבש את יכולתו של הגוף לנצל אנרגיה. כתוצאה מכך, גם היכולת "לשרוף" שומן ו"לטפל" בשומנים בדם עלולה להיפגם, והתוצאה - עודף משקל ויתר שומנים בדם. במצב כזה, השילוב של תת-תריסיות בלתי מטופלת והרזייה עלול להיות בלתי אפשרי.

בלוטת התריס. ShutterStock
מומלץ לשלב רפואה משלימה בטיפול, בדגש על תזונה מתאימה. בלוטת התריס/ShutterStock

הקושי להתמודד קיים הן בקרב הסובלים מתת-תריסיות תת-קלינית (למשל TSH גבוה בדם ושאר תפקודי תריס תקינים), והן בקרב הסובלים מתת-תריסיות קלינית (למשל TSH גבוה בדם בשילוב עם הורמוני בלוטת התריס מתחת לטווח התקין). השפעות אפשריות נוספות של תת-תריסיות הן שיבוש היכולת של הגוף לפנות חלק מהכולסטרול הרע מהדם ולווסת את ייצורו העצמי בכבד, וכן שיבוש בהפחתת הטריגליצרידים בדם. גם אנשים עם יתר פעילות של בלוטת התריס עלולים לסבול מעודף משקל ויתר שומנים בדם, למשל כאשר המינון התרופתי אינו מסונכרן עם תפקוד בלוטת התריס בשלבי החיים השונים.

כיצד ניתן לטפל בחוסר איזון של בלוטת התריס?

כאמור, רבים מהסובלים מעודף משקל ויתר שומנים בדם אינם מודעים להשפעה של בלוטת התריס על המצב. פעמים רבות הטיפול שמוצע להם מתרכז רק באיסורי אכילה שונים, ולא לוקח בחשבון בכלל גורמים נוספים. במילים אחרות, עוסקים בכיבוי שריפות במקום למצוא את מוקד השריפה. לכן, בתור צעד ראשון לטיפול מיטבי כדאי לעשות בירור של תפקוד בלוטת התריס באמצעות שתי פעולות פשוטות: ביצוע בדיקת הדם הכוללת תפקודי תריס, ואבחון תזונת בלוטת התריס ע"י תזונאים מוסמכים בעלי רישיון ממשרד הבריאות לעסוק בכך.

אם אכן מתגלה חוסר איזון מומלץ לשקול לשלב רפואה משלימה בטיפול בבעיה, בדגש על תזונה מתאימה לבלוטת התריס. על ידי מספר צעדים פשוטים בתזונה ניתן לשפר את הסיכוי להתמודד בהצלחה עם עודף משקל ויתר שומנים בדם. במקרים רבים מתברר שהערוץ הזה עדיף על היצמדות לתפריט תובעני, הכולל הגבלות ואיסורים מיותרים שאינם משפרים את המצב הבריאותי לאורך זמן.

בשורה התחתונה, עודף משקל ויתר שומנים בדם זו תופעה שכיחה הטומנת בחובה פגיעה באיכות החיים ולטווח ארוך עלולה אף לסכן אותם. לעיתים, להשקיע אנרגיה במציאת מקור הבעיה יסייע להגיע לפתרון היעיל ביותר ולהרגיש טוב יותר, ויפה שעה אחת קודם.

ד"ר יניב עובדיה הוא תזונאי-דיאטן קליני מוסמך, מאבחן, מייעץ, חוקר ומרצה בתזונה, סביבה ובלוטת התריס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully