וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסימן הזה בעור יכול לרמוז אם יש לכם עודף כולסטרול

הם לא מסוכנים, אבל אם הם מופיעים לכם על הפנים כדאי שתיגשו לרופא. איך נוצרים הכתמים הצהובים סביב העיניים ומה זה בדיוק אומר על מצבכם הבריאותי?

קסנטלזמה. ShutterStock
לא מסוכן, אבל צריך להדליק נורה. קסנטלזמה/ShutterStock

ככל שאתם מתבגרים, אולי תשימו יותר לב לכתמים צהובים שמתהווים סביב העיניים שלכם. הכתמים האלה שנקראים קסנטלזמות, Xanthalasma, יכולים להיות סימן לכך שהבריאות שלכם נמצאת בסכנה.

הקנסטלזמה היא למעשה הצטברות מקומית של משקעי שומנים על העפעפיים, המופיעה בעיקר אצל נשים בגילאי 40 ומעלה. גודלם של הכתמים נע בין כמה מילימטרים ל-2-3 סנטימטרים, הם בעלי גבולות מאוד ברורים וגם המיקום שלהם תמיד זהה - בעפעפיים העליונים או התחתונים בחלק הקרוב לאף. מכיוון שבאיזור זה יש עור דק ההצטברות של הכולסטרול משתקפת שם.

מסוכן או לא?

לכמחצית מהסובלים מקסנטלזמות יש בעיות כולסטרול או רמות גבוהות של שומנים, מה שעלול להעמיד אותם בסיכון למצבים בריאותיים כמו התקף לב או אירוע מוחי. ולמרות זאת, אנשים עם רמות כולסטרול נמוכות או רמות בריאות עדיין יכולים לפתח את הכתמים הללו, לכן הפחתת רמות הכולסטרול לא תמיד נחוצה או מועילה.

חשוב להדגיש שוב שמרבצי הכולסטרול עצמם אינם מזיקים ועדיין, רבים ירצו להפטר מהם מסיבות קוסמטיות. הבעיה היא שלא ניתן להפטר מהכתמים האלה דרך שינוי תזונה או מריחת קרמים, אלא רק על ידי תהליך התערבותי כגון לייזר, מחט חשמלית או ניתוח. וגם אז, אם לא תקפידו על תזונה נאותה ופעילות גופנית, רוב הסיכויים שהכתמים יחזרו מתישהו.

מה זה בעצם כולסטרול?

כולסטרול הוא סוג של חומר שומני שבו הגוף עושה שימושים רבים, החל מחלקו במבנה של תאי הגוף, מערכת העצבים המרכזית וכמובן הורמונים סטרואידליים כמו הורמוני המין. הגוף האנושי לא יכול לשרוד ללא כולסטרול. מקורות הכולסטרול בגוף נחלקים לשני מקורות: פנימי, באמצעות ייצור עצמי של כולסטרול על ידי הגוף וחיצוני, כזה שמקורו במזונות אותם אנחנו צורכים.

כאשר החלבון המוביל, הליפופרוטאין, הוא בעל צפיפות נמוכה - הכולסטרול קרוי LDL, מה שמכונה הכולסטרול הרע. כאשר הצפיפות גבוהה, הוא מכונה HDL, שמוכר ככולסטרול הטוב. מה שהופך את הכולסטרול לטוב או רע נקבע על ידי כמות הכולסטרול במרכז המולקולה. בכולסטרול טוב יש יותר חלבון ופחות כולסטרול, בכולסטרול הרע יש יותר כולסטרול ופחות חלבון. הכולסטרול הטוב מונע הצטברות של כולסטרול בעורקים ו"אוסף" אותו בחזרה לכבד לפירוק, בעוד שכולסטרול רע יכול להוביל להצטברות כולסטרול בעורקים ובסופו של דבר לחסימתם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully