וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח חדש חושף התעללות נרחבת בנשים במהלך לידה

אגרופים מהצוות המקצועי, צעקות, נזיפות, קשירות למיטה ואיומים - אלה רק חלק מהדיווחים שהתקבלו מיולדות במסגרת מחקר שהוביל ארגון הבריאות העולמי. בניגוד למה שנהוג (או נוח) לחשוב, לא מדובר רק בחוויות של נשים במדינות עולם שלישי

אישה בהריון מחוברת למוניטור עוברי. ShutterStock
דווח גם על שיעור גבוה של ניתוחים קיסריים וחיתוך חיץ ללא הסכמה. יולדת מחוברת למכשירים בבית החולים/ShutterStock

דוח חדש מגלה שיותר משליש מהנשים במדינות בעלות הכנסה נמוכה באפריקה ובאסיה סבלו מהתעמרות פיזית, מילולית ורגשית בזמן ששהו במרכזי בריאות כדי ללדת. על פי מחקר שפורסם החודש בכתב העת הרפואי The Lancet, נשים בניגריה, מיאנמר, גאנה וגינאה חוו גם שיעור גבוה של ניתוחים קיסריים וחתכים כירורגיים לנרתיק כמו אפיזיוטומיה (חתך חיץ) ללא הסכמתן, ולעתים קרובות ללא משכך כאבים. "ההתעמרות לה זוכות נשים במהלך לידה עלולה להוות פגיעה בזכויות האדם, ויכולה להיות גורם מרתיע מחיפוש מתקן רפואי להליך", נטען בדוח.

את המחקר החדש הוביל ארגון הבריאות העולמי, ובמסגרתו עקבו אחרי יותר מ-2,000 נשים במהלך הלידה וראיינו יותר מ-2,600 נשים לאחר הלידה. כ-42 אחוזים מהנשים דיווחו על התעללות פיזית או מילולית, הזנחה או על אפליה כלשהי בזמן שילדו. כמה מהן ספגו חבטות אגרוף, צעקות, נזיפות או הוחזקו בכוח על ידי אנשי צוות במהלך ההליך הרפואי. מתוצאות המחקר עולה כי הנשים המועדות ביותר לסיכון להתעללות מסוג זה הן צעירות יותר ופחות משכילות. עיקר ההתעללות התרחשה ברבע שעה שקדמה ללידה, ובמהלכה. המחקר ציטט מחקר נוסף שמצא כי "מיילדות ורופאים תיארו נשים בתור 'לא משתפות פעולה' בזמן זה, וחלקם הצדיקו שימוש בהתעללות פיזית ומילולית כעונש".

מבין הנשים שנצפו במחקר החדש, 13 אחוזים מהניתוחים הקיסריים ו-75 אחוזים מהחתכים הכירורגיים בנרתיק בוצעו ללא הסכמת היולדת. ב-59 אחוזים מהמקרים בוצעו בדיקות וגינליות ללא הסכמה. במחקר נכתב כי "נשים צעירות יותר ולא נשואות היו המועדות יותר לבדיקות נרתיקיות ללא הסכמתן". מבין הנשים שרואיינו לאחר הלידה, יותר ממחצית (57 אחוזים) השיבו שלא הוצעה להן הקלה בכאבים. מספר נשים דיווחו שעוכבו במרכזי הבריאות השונים כיוון שלא הצליחו לשלם את החשבון עבור ההליך. המחקר הציע לאפשר לנשים להביא עמן בן לוויה ללידה לפי בחירתן, לשפר את תהליך קבלת ההסכמה ולתכנן מחדש את המחלקות ליולדות, על מנת לשפר את הפרטיות שלהן.

לטענת גורמי הבריאות התעללות בנשים במהלך לידה נראית היא תופעה גלובלית שכוללת גם מדינות מפותחות, אך לעיתים רחוקות היא מתועדת כיוון שנשים חוששות לדווח עליה. דיווחים קודמים תיעדו התעללות גופנית בנשים במזרח אירופה, בייחוד נשים ממוצא צועני, כולל דיווחים על מקרים שבהם נשים הופרדו בכוח מהיילוד שלהן למשך מספר ימים. התנהלות פוגענית במהלך טיפול בנשים בהיריון ויולדות דווחה באופן נרחב גם ברחבי אמריקה הלטינית. בשנת 2007 הפכה ונצואלה למדינה הראשונה שלחמה בנהלים לא אתיים ספציפיים, על ידי אימוץ חוק האיסור על מה שמכונה "אלימות מיילדותית".

יולדת ואחות מיילדת בחדר לידה. ShutterStock
עיקר ההתעללות התרחשה ברבע שעה שקדמה ללידה ובמהלכה. יולדת ואחות בבית החולים/ShutterStock

מחקר קודם בנושא, שנערך באוניברסיטת ג'ונס הופקינס במרילנד ארה"ב ופורסם בשנת 2015, ריכז 65 מחקרים שכללו דיווחים של נשים מ-34 מדינות שונות על חווית הלידה שלהן. הדיווחים כללו תלונות על אלימות, קשירות, הזנחה, ביוש על פעילותן המינית ואיומים על מניעת טיפול אם לא יתנהגו באיפוק, וכן אפליה בשל מוצאן, הרקע שלהן, גילן ומצבן הסוציו-אקונומי. הנשים חשו ניכור רב מצד הצוות הרפואי, חלקן דיווחו על כמות מוגזמת של בדיקות וגינליות מכאיבות ועל כך שנמנע מהן טיפול להקלה בכאב או שבני הזוג או המלווים שלהן לא הורשו להיכנס אתן לחדר הלידה. כמו כן דיווחו רבות מהן על פגיעה בפרטיותן במהלך הלידה ועל חרדה רבה, כתוצאה ממחסור בהסברים ובשיח עם הצוות הרפואי.

החוקרים האמינו שהכשלים בטיפול בנשים בשעתן הרגישה הם תוצאה של כשלים במערכות בריאות שונות. "כל אישה זכאית לסטנדרט הגבוה ביותר של טיפול רפואי מכובד, הנקי מאלימות ומאפליה, במהלך ההיריון ובזמן הלידה", ציין החוקר הראשי. ואכן דווח על מחסור בכוח אדם שהביא להזנחה ולזמני המתנה ממושכים, מחסור בתרופות, בציוד הגייני ובמנות דם במידת הצורך. חלק מהנשים אף נאלצו לשחד את הצוות הרפואי כדי לקבל טיפול ראוי. רבות מהנבדקות ציינו כי החוויה הקשה שעברו הביאה אותן למסקנה שאת הלידה הבאה יעדיפו לעבור בבית ולא במוסד רפואי. "מתן שרותי רפואה טובים במהלך היריון ולידה חיוניים לשמירה על בריאותן של נשים ולהפחתת מספר מקרי המוות במהלכם", ציינו החוקרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully