וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקרים: גברים צריכים להפסיק לשתות אלכוהול אם הם רוצים ילדים

זה שאלכוהול מזיק לעובר במהלך ההיריון אנחנו כבר יודעים, אבל עכשיו מסתבר שלא רק הנשים צריכות להתנזר ממנו. מחקר חדש ממליץ לגברים להפסיק לשתות שישה חודשים לפני הכניסה להיריון, כדי להגן על העוברים הפוטנציאליים מפני מחלות לב מולדות

בחורים צעירים שותים בירה בבר. ShutterStock
גם האב לעתיד צריך לעשות ויתורים לקראת ההיריון. גברים שותים בירה/ShutterStock

כאשר בני זוג מחליטים להפוך להורים ולנסות להיכנס להיריון, האישה בדרך כלל נערכת לעניין כאל ניהול פרויקט: מחשבת ביוצים, נרשמת ליוגה, נגמלת מהרגלים לא בריאים ומשדרגת את התזונה שלה. לגבר לא נותר יותר מדי מה לעשות מלבד להיות שם, מקסימום לפרגן לאישה על המאמץ שלה. עכשיו, מחקר חדש מראה שאולי גם האב לעתיד צריך לעשות ויתורים לקראת ההיריון.

המחקר, שנערך באוניברסיטת סנטרל סאות' בסין, בדק נתונים של 340,000 לידות ומצא שאבות ששתו בתקופה שקדמה להיריון העמידו את ילדם בסיכון משמעותי למחלות לב מולדות וקטלניות, שהן ליקויי הלידה הנפוצים ביותר (משפיעים על כשמונה אחוזים מכלל הלידות מדי שנה). מצבים מסוג זה הם הגורם העיקרי למוות של תינוקות בשבוע הראשון לחייהם ויכולים להגדיל את הסבירות למחלות לב וכלי דם בהמשך החיים.

החוקרים ריכזו נתונים של כ-55 מחקרים שפורסמו בין השנים 1991-2019. הם כללו 41,747 תינוקות שנולדו עם מחלת לב מולדת ו-297,587 בלעדיה. במקרה של מחלת לב מולדת ידוע זה מכבר מקומו של האלכוהול כטרטוגן- גורם סביבתי כלשהו שחשיפה אליו עלולה לפגוע בהתפתחות התקינה של העובר ולגרום למומים מולדים על ידי השפעה רעילה.

מחקרים קודמים שבדקו את הקשר בין אלכוהול למחלות לב מולדות התמקדו באימהות הפוטנציאליות, וזהו המחקר הראשון שבדק גם את התפקיד של הגברים. ניתוח הנתונים הראה קשר בין אותן מחלות לב מולדות לבין שתיית אלכוהול "אבהית": גברים שצרכו כמויות גדולות ממנו באופן קבוע בשלושת החודשים שלפני ההיריון היו בסיכון גבוה ב-42 אחוזים ללקות אצל הילדים שלהם בהשוואה לאלו שלא עשו זאת. בקרב נשים שצרכו אלכוהול באותה תקופה גדל הסיכון ב-16 אחוזים.

כמה זמן לפני מומלץ להתנזר מאלכוהול?

על פי החוקרים, הסיכוי למומים מולדים עלה ככל שצריכת האלכוהול גדלה. שתייה מוגזמת תכופה (המכונה גם שתיית בינג') מוגדרת כצריכה של מינימום חמישה משקאות לכל "אירוע שתיה", והיא הייתה קשורה לסיכוי גבוה יותר של 52 אחוזים למומים מולדים בקרב גברים ו-16 אחוזים אצל הנשים. בעקבות המחקר ממליצים החוקרים לגברים לא לשתות אלכוהול במשך שישה חודשים לפני ההתעברות, ולנשים להפסיק לשתות שנה לפני כן ולהימנע מאלכוהול לחלוטין בזמן ההיריון.

אלכוהול בהריון. ShutterStock
ההמלצה לנשים היא להימנע מאלכוהול כבר בשנה שלפני ההיריון. כוס יין ואישה בהיריון/ShutterStock

יש לציין שתגובת אנשי האקדמיה למחקר הייתה מסויגת למדי. הם ציינו שמדובר במחקר תצפיתי שאינו מוכיח ששתיית אלכוהול אבהית מזיקה יותר ללב העובר מאשר שתייה של האם. כמו כן, לא ניתן להשתמש בנתוני המחקר כדי להגדיר את הקיצוץ הנדרש בצריכת האלכוהול כדי להביאה לרמה שנחשבת בטוחה.

ד"ר ג'יאבי קין מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת סנטרל סאות' סיכם את חשיבות המחקר בעיניו: "ראינו סיכון שגובר בהדרגה למחלות לב מולדות עם עלייה בצריכת האלכוהול של ההורים. המנגנונים הבסיסיים שמחברים בין אלכוהול הורי ומחלות לב מולדות אינם בטוחים ומחייבים מחקר נוסף ולמרות שלניתוח שלנו יש מגבלות - למשל סוג האלכוהול לא תועד - הוא כן מצביע על כך שגברים ונשים שמתכננים משפחה צריכים לוותר על אלכוהול".

נזקים אפשריים לעובר מצריכת אלכוהול של האם

כאשר נשים שותות במהלך ההיריון זה יכול לגרום להפרעה שנקראת ספקטרום אלכוהול עוברי (FASD) וכוללת קשת של בעיות נפשיות ופיזיות בתינוק כגון צמיחה לקויה, שיתוק מוחין וקשיי למידה. בערך אחד מכל ארבעה ילדים שסובלים מ-FASD חולים במחלות לב מולדות, מה שמעיד על כך שאלכוהול עשוי להיות מעורב גם בהפרעות אלה. המחקר מצא גם כי בהשוואה לנשים שהתנזרו מאלכוהול, שתיה של האם קשורה לסיכון גדול יותר ב-20 אחוזים לטטרלוגיה על שם פאלוט - מום שהוא שילוב של ארבעה מומים במבנה הלב ומכה בחמש מכל 10,000 לידות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully