וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסיכון לחלות במחלות לב נקבע כבר ברחם. האם ניתן לשנות אותו?

תינוקות שנולדו לנשים שסבלו מסוכרת או רעלת בזמן ההריון מצויים בסיכון גבוה לחלות בשלב מאוחר יותר בחייהם במחלות לב ולסבול מלחץ דם גבוה. מחקר חדש מציע למגר מחלות קטלניות כבר ברחם ולא לחכות שיהיה מאוחר מדי

אישה מעשנת סיגריה. ShutterStock
השפעות של חוסר חמצן ברחם עלולות ללוות את התינוק גם בבגרותו. אישה מעשנת/ShutterStock

מחקר חדש שנערך באוניברסיטת קיימברידג' מצא שמבוגרים שסבלו מחוסר חמצן כרוני כשהיו ברחם אמם נטו לסבול יותר מבעיות של לחץ דם גבוה או בעיות לב. היפוקסיה כרונית, חוסר כללי של חמצן בדם, היא תופעת לוואי שכיחה שנובעת מסיבוכים שונים בהריון, כמו רעלת הריון, סוכרת הריונית או בגלל הרגלי העישון של האם. כעת מסתבר שלתופעה יש השפעות מסוכנות שנים רבות אחרי סיום ההריון.

מקובל לחשוב שהרגלי החיים הבעייתיים שלנו כמו השמנת יתר ועישון בשילוב גנטיקה גרועה הם אלה שקובעים את רמת הסיכון לחלות במחלות לב, אך המחקר החדש שהתפרסם בכתב העת PLOS Biology מצביע על כך שהסיכון נקבע כנראה הרבה לפני שאנחנו נולדים.

עוד בנושא:
ויטמין C עשוי לצמצם את הנזק שעישון בהריון גורם לעובר
איך מצב הבריאות שלכן לפני הכניסה להריון משפיע על בריאות הילד
10 דברים שלא ידעת שקורים לגוף שלך בזמן הריון

אישה בהריון. ShutterStock
רעלת הריון צריכה להדאיג אותך מסיבות נוספות. אישה הרה סובלת מכאבים/ShutterStock

צוות החוקרים בראשותו של פרופ' דינו ג'וסאני, מהמחלקה לפיזיולוגיה ומדעי המוח בקיימברידג' ניסה לבחון כיצד הסביבה הרחמית של העובר תשפיע על בריאותו. לשם כך נתנו החוקרים ויטמין C לכבשים בהריון תוך הצבתן בתאים מופחתי חמצן. הם קיוו שיתרונו של ויטמין C כחומר מדלל דם ומפחית לחץ דם תבטל את ההשלכות של המחסור בחמצן.

"כבשים ובני אדם חולקים אבני דרך התפתחותיות דומות באנטומיה ובמערכת הלב וכלי הדם", הסבירו החוקרים. כשהיו הצאצאים של הכבשים שהשתתפו במחקר בני תשעה חודשים הושוו תפקודי הלב שלהם לאלה של כבשים שנולדו לאחר הריונות נורמליים. התוצאות הראו שהחמצן הנמוך הגביל את התפתחותם של הכבשים שנולדו במסגרת המחקר וגרם להם ל"מתח פנימי". בדיקה נוספת שנערכה בבגרותם הצביעה על כך שכלי הדם שלהם היו צרים יותר, מה שגרם ליתר לסבול מלחץ דם גבוה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
לב אילוסטרציה. ShutterStock
כלי דם צרים יותר בבגרות בשל חשיפה בהריון./ShutterStock

החוקרים מצאו שוויטמין C סייע במידת מה להגביר את אספקת החמצן לעובר בשליה, אך הוא אינו יעיל כפי שנטו לחשוב. עם זאת, המדענים מאמינים כי המחקר שלהם מספק הוכחה לכך שנוגדי חמצון יכולים לסייע במידת מה בהורדת לחץ הדם.

"התגליות שלנו מוכיחות שכשבוחנים אסטרטגיות להפחתת העומס הכולל של מחלת לב, נדרשת תשומת לב רבה יותר למניעה מוקדמת ולא רק לטיפול", אומר פרופ' ג'וסאני, "הטיפול צריך להתחיל מוקדם ככל האפשר במהלך ההתפתחות, ולא כדאי לחכות עד לבגרות כשהמחלה הופכת לבלתי הפיכה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully