וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שנים אמרו לנו שבשר זה מסרטן. ואז הגיע המחקר הזה

14 חוקרים בדקו במשך 3 שנים את כל המחקרים שקבעו שבשר הורס לנו את הבריאות, וקבעו שהם לא מספיק משכנעים. האם יש משהו בהמלצה שלהם, ולמה הקהילה הרפואית כל כך כועסת? הנה כל הפרטים

IFB פרופ' פייר זינגר, מנהל המכון לחקר התזונה בבי"ח בילינסון, על צריכת בשר מעובד/צילום: מאצ'י הוף, עריכה: ניר חן

בווידיאו: מה חושבים המומחים על ההצהרה שבשר זה מסרטן?

בשנים האחרונות פורסמו המון מחקרים על כך שבשר אדום ומזון מעובד מזיקים לבריאות ומעלים את הסיכון למחלות שונות, בהן סרטן ומחלות לב. מחקר אחר מחקר הוכיחו שהפחתת הצריכה של הבשר מיטיבה עם הבריאות, ונראה היה שמדובר בקונצנזוס בעולם הבריאות - עד יום שני האחרון. אז, קבוצה עצמאית של חוקרים פרסמה מאמר ששומט את השטיח מתחת לכל מה שאנחנו יודעים על בשר ובריאות.

המאמר שאמור לנקות את שמו של הבשר פורסם על ידי קבוצת חוקרים בשם NutriRECS שטוענים שזה בסדר גמור לאכול בשר אדום מכיוון שבסקירת מחקרים שביצעו הם לא מצאו קשר בין צריכת בשר אדום לבעיות בריאותיות. לטענתם, אם יש יתרונות בריאותיים מהפחתת הצריכה של בשר - הם קטנים. "היתרונות כה קלושים עד שניתן להבחין בהם רק כאשר הם מסתכלים על אוכלוסיות גדולות", טענו החוקרים, "והם אינם מספיקים כדי לומר לאנשים לשנות את הרגלי אכילת הבשר שלהם".

עוד בוואלה!

אם תוותרו על מנת הבשר היומית תורידו את הסיכון למות ב-20%

לכתבה המלאה

3 שנים, 14 חוקרים, 7 מדינות

ההמלצות החדשות, שפורסמו בכתב העת Annals of Internal Medicine גובשו כאמור על ידי קבוצה בשם NutriREC, שבראשה עומד ברדלי ג'ונסטון, אפידמיולוג מאוניברסיטת דלהוסי בקנדה. מדובר בקבוצה של 14 חוקרים משבע מדינות שונות, שחקרו את הנושא במשך 3 שנים. NutriRECS מתארים את עצמם כ"קבוצה עצמאית עם מומחיות קלינית, תזונתית ובבריאות הציבור... שמטרתה לייצר הנחיות תזונתיות אמינות על בסיס הערכים, העמדות וההעדפות של מטופלים ובני קהילה". הם לא דיווחו על ניגודי אינטרסים וביצעו את המחקרים ללא מימון חיצוני.

המבורגר צ'יזבורגר בייקון אילוסטרציה. ShutterStock
תחזרו לאכול? המבורגר/ShutterStock

כדי לבדוק אם בשר אדום באמת מזיק לבריאות, הקבוצה בחנה עשרות מחקרים שבדקו אם אכילת בשר אדום או בשר מעובד השפיעה על הסיכון למחלות לב וכלי דם או סרטן. כדי להעריך מקרי מוות מכל סיבה שהיא, הקבוצה סקרה 61 מאמרים, שבחנו במצטבר יותר מ-4 מיליון משתתפים. החוקרים בדקו גם ניסויים אקראיים שקושרים בשר אדום לסרטן ומחלות לב, וכן 73 מאמרים שבדקו קשרים בין בשר אדום לשכיחות סרטן ותמותה.

בסקירה של כל המחקרים האלה הם הגיעו למסקנה כי הקשר בין אכילת בשר אדום למחלות ומוות היה קטן, וכי איכות הראיות הייתה נמוכה עד נמוכה מאוד. זה לא אומר שלא נמצא כלל קשר בין בשר לבעיות בריאותיות, אך לטענת החוקרים הקשר נמצא בעיקר במחקרים תצפיתיים על קבוצות גדולות, שזה סוג "חלש" של קשר.

ובינתיים, הקהילה המדעית כועסת

המסקנה המרכזית של NutriRECS היתה כי אנשים לא צריכים לשנות את התזונה שלהם או לנסות להפחית בצריכת בשר או בשר מעובד על בסיס הנתונים הקיימים היום. ואולם, ההמלצה הזו עומדת בסתירה גמורה להנחיות התזונה של הממשל הפדרלי האמריקאי, בניגוד להנחיות של ארגון הבריאות העולמי (WHO), בניגוד גמור למספר מחקרים שפורסמו בעשור האחרון וגם בניגוד להמלצות משרד הבריאות הישראלי שממליץ להגביל את הצריכה של בשר מעובד לפעם אחת בחודש.

חוקרים ברחבי העולם הגיבו לפרסומים בחומרה. "זה השימוש לרעה בנתונים הכי מביש שראיתי מעולם", אמר ד"ר וולטר וילט, פרופסור לאפידמיולוגיה ותזונה מטעם אוניברסיטת הרווארד, "יש כאן רק שכבות ושכבות של בעיות". דר וילט הוא גם בין המדענים שכתבו לכתב העת שפרסם את המאמרים בדרישה כי יעצרו את הפרסום עד לבדיקות נוספות. מבקרי המאמר טוענים כי יש בו המון פגמים, בהם ניתוח בלתי הולם של מחקרים, שימוש בנתונים סותרים; השמטת מחקרים רלוונטיים ושאלת השאלות הלא נכונות. לטענתם החשש הגדול ביותר הוא שאנשים יפריזו באכילת בשר בשל ההמלצות הלא מהימנות האלה, וכי בריאותם תיפגע.

ואולם, ג'ונסטון וחברי NutriRECS טוענים כי הגישה שלהם הייתה שונה מאוד מהגישות של מחקרים קודמים, וקבעו כי "על סמך המחקר, איננו יכולים לומר בוודאות כי אכילת בשר אדום או מעובד גורמת לסרטן, סוכרת או מחלות לב". לדברי ג'ונסטון, אנשים שאוהבים בשר לא צריכים להפסיק מטעמי בריאות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully