פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      זו הסיבה לכך שהתמדה בספורט מאתגרת יותר עבור נשים

      אבל זה לא אומר שנשים מתמידות פחות, או שהן לא מצליחות להגיע להישגים מעוררי השתאות בספורט מקצועי. הן פשוט צריכות לעבור עוד מכשול אחד בדרך בהצלחה. הנה כמה דברים שכדאי לדעת כדי להתמודד עם המכשול הזה בדרך הנכונה

      זו הסיבה לכך שהתמדה בספורט מאתגרת יותר עבור נשים

      בווידיאו: השחיינית הסינית שפתחה את נושא המחזור לדיון

      ביולי האחרון זכתה נבחרת הנשים של ארה"ב בגביע העולם בכדורגל וקיבלה פרסום אוהד במיוחד (לא רק בזכות הסכסוך המתוקשר בין הקפטנית מייגן רפינו והנשיא טראמפ). חלק מההצלחה הגדולה של הנבחרת בטורניר יוחסה למעקב של צוות האימון אחר המחזור החודשי של כל אחת מהשחקניות, וקביעת עומסי האימונים והתזונה שלהן בהתאם.

      הקשר בין המחזור החודשי ליכולות של נשים בספורט הוא נושא שעלה לדיון רק לאחרונה, ולאט לאט מתייחסות אליו עוד ספורטאיות מקצועיות. קחו לדוגמה את הטניסאית הבריטית הת'ר ווטסון, שהסבירה שהפסד שלה בסיבוב הראשון באליפות אוסטרליה הפתוחה ב-2015 נבע מסימפטומים של מחזור, כולל סחרחורת ובחילה. גם פו יואנהוי, שחיינית בת 20 מהנבחרת הסינית לאולימפיאדה, היממה את התקשורת בראיון לאחר שקבוצתה הגיעה למקום הרביעי במירוץ השליחות, ואמרה: "המחזור שלי הגיע אתמול וזה עשה אותי עייפה".

      התייחסות מפורסמת נוספת הייתה זו של קיראן גנדי, צעירה בת 26 שהשתתפה במרתון לונדון ב-2015. כשהיא גילתה שהמרתון מתקיים בזמן הווסת שלה היא החליטה לרוץ אותו בסגנון חופשי- כלומר ללא תחבושת או טמפון. "לרוץ 42.2 קילומטרים עם חתיכת כותנה תקועה בין הרגליים נראה לי פשוט אבסורד", סיפרה גנדי. "בשבילי ההתגלמות של היחס החברתי לווסת שלנו, היא שאנו כנשים נאלצות להעמיד את הנוחות של אחרים - שנגעלים מדבר כל כך טבעי, לפני הנוחות שלנו עצמנו". תמונות שלה רצה במכנסיים מוכתמים בדם פורסמו בכל העולם, והיא הפכה לסוג של גיבורה שמעמידה מראה מול החברה.

      לנשים קשה לדבר על המחזור החודשי שלהן עם אנשים זרים, בעיקר גברים. אם הן יוכלו להתגבר על המבוכה ולשתף את מאמן הכושר שלהן בתחושותיהן, הוא יוכל לסייע להן לשפר משמעותית את הביצועים שלהן. הנה התופעות הפיזיות שנלוות בדרך כלל למחזור החודשי, וכדאי לשתף עם המאמן:

      שלב הווסת: אורכו של המחזור הנשי הוא 28 יום. הווסת היא למעשה רק השלב הראשון שלו, שנמשך בממוצע בין 7-3 ימים ובכמות דימום משתנה. במהלך דימום מאבדים המוגלובין וכדוריות דם אדומות וזה עלול להוביל לירידה זמנית ביכולת האירובית. באופן כללי דם מתחדש תוך שישה שבועות וכיוון שהמחזור החודשי מתרחש בכל ארבעה שבועות, נשים נוטות להיות אנמיות יותר מגברים והאנמיה מפריעה לביצועים אירוביים וכוח. השלב הזה מלווה לעתים גם בכאבי בטן. אבל התחושות במחזור משתנות מאישה לאישה וחלק מהנשים דווקא מרגישות בשיאן בשלב הזה, לכן כדאי לדבר על זה בפתיחות ולנצל את זה. הימים לאחר הווסת נחשבים לרגועים יחסית, וזו נחשבת תקופה מצוינת לאימונים ולתחרויות.

      אישה במחזור. איור של אישה מנופפת בידיים עם כתם דם במכנסיים (Giphy)
      הדימום עלול להוביל לירידה זמנית ביכולת האירובית. גיף מאויר של אישה במכנסיים מוכתמים (צילום: Giphy)

      שלב הביוץ: מגיע מספר ימים לאחר תום הווסת ונמשך כיומיים-שלושה. נשים רבות חשות כאבים עזים בשלב זה ומשתמשות במשככי כאבים, עובדה שיכולה להשפיע על יכולותיהן הספורטיביות. לאחר הביוץ מגיע שלב רגוע שבו הגוף בהמתנה למפגש בין הביצית לזרע, ויש עליה משמעותית של אסטרוגן ופרוגסטרון. ההורמונים האלה גורמים לעלייה במשקל בעקבות אגירה של נוזלים, לפעמים אפילו עד 2.5 ק"ג. זה נתון משמעותי מאוד למי שמתחרה בענפים תלויי משקל, למשל ריצה. בנוסף, האסטרוגן והפרוגסטרון מייצרים חום, כחצי מעלה, וזה עלול לפגוע ביכולת ויסות החום אצל ספורטאיות. זה רלוונטי בעיקר במדינה חמה כמו שלנו.

      שלב קדם וסת: ככל הנראה השלב המושמץ ביותר במחזור הנשי, הידוע בעיקר כתסמונת קדם וסתית (PMS). בשלב מסוים הגוף מבין שאין הפריה ועליו להתכונן למחזור החודשי הבא. זה קורה בערך ביום ה-24 בספירה ורמת ההורמונים בגוף האישה צונחת פלאים. יש בערך 70 תחושות שונות הקשורות לתסמונת, המוכרות שבהן הן מצבי רוח קיצוניים, נפיחות, התכווצויות, מיחושים וכאבי בטן וגב תחתון. מן הסתם תקופה מאתגרת גם בתחום הספורט.

      אישה רצה (ShutterStock)
      אסטרוגן ופרוגסטרון גורמים לעלייה במשקל וזה נתון משמעותי בענפי ספורט מסוימים, למשל ריצה. אישה רצה (צילום: ShutterStock)

      תנודות הורמונליות חודשיות יכולות להשפיע על מגוון שלם של תפקודים פיזיולוגיים ופסיכולוגיים, מהאופן שבו נשים מסתגלות לאימונים עד לאיך שהן חושבות ומרגישות. ההבנה מתי שלבים אלה יתרחשו מאפשרת למאמנים לשפר את האימונים ואת הביצועים. להיות פתוחה עם המאמן האישי לגבי המחזור החודשי זה מצוין, אבל אפשר לדייק אפילו יותר: נשים בעולם מתחילות להשתמש באפליקציות שעוקבות אחר שלבי המחזור שלהן ומייעצות להן בהתאם מתי להתאמן, איזה סוג אימון, מה לאכול לפני וכו'. הטכנולוגיה מאפשרת לנו להפוך את תופעות המחזור הנשי מחיסרון ליתרון, ולהשתמש בהן כדי להיות ספציפיים ומדויקים יותר לגבי סוג האימונים שיעשו, בהתחשבות עם איכות השינה והתזונה שלהן בכל אחד מהשלבים. בישראל, לצערנו, אפליקציות שעוקבות אחר המחזור החודשי עדיין עושות את זה כחלק מבדיקת פוריות לקראת כניסה להיריון.

      אמנם עדיין נדרשים מחקר ונתונים נוספים, אך ניתן להעריך שזו עשויה להיות טרנספורמציה עבור אנשי מקצוע. ד"ר ריצ'רד בורדן מהמכון האנגלי לספורט (EIS), שמנהל קמפיין לקידום מודעות לבריאותן של ספורטאיות, מסכם: "הטכנולוגיה הולכת למלא תפקיד ענק. באפשרותנו להתאים את האימונים לכל מתאמנת באופן אישי ולמצוא את ההבדל בביצועים של חצי אחוז עד אחוז. זה עשוי לעשות את ההבדל בין זכייה במדליית זהב או לא".