וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוף סוף נמצאה הסיבה לכאבים הכי מבאסים שיש

15.8.2018 / 9:09

איך לא חקרו את הנושא קודם? חוקרים מצאו קצה חוט למציאת הסיבה שבגללה נשים סובלות כל חודש מכאבי מחזור. כעת חלבון אחד בודד יכול להביא לשינוי בחייהן של מיליארדי נשים

כאב בטן. ShutterStock
אחת מכל חמש נשים תסבול מהם. אישה סובלת מכאבי מחזור/ShutterStock

חצי מאוכלוסיית כדור הארץ מושבתת מספר ימים בחודש בגלל כאבים בלתי נסבלים, אבל רק לאחרונה מצא צוות חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה את הסיבה לכך שנשים סובלות מכאבי מחזור (PMS). במחקר נמצא קשר בין סממנים ביולוגיים לבין חומרת הכאבים, שמלווים לרוב בתחושות לא נעימות בעליל כמו התכווצויות ונפיחות.

חוקרים ידעו במשך שנים כי תרופות אנטי דלקתיות יכולות לעזור מאוד לכאב בזמן הווסת, וישנם רופאים שממליצים עליהן לנשים שרוצות להרגיע את הכאב. אולם רק עכשיו נמצא קשר ביולוגי שמסביר את הסיבה לכך שהמין היפה מתמודד עם PMS. עובדה שיכולה לסייע במציאת טיפול מדויק יותר מאשר משככי כאבים שמחולקים להן בלי סימוכין מוצקים לכך.

עוד באותו נושא:
הנה זה מגיע: 6 סימנים ממש מוזרים שהמחזור שלך מתקרב
אני רק שאלה: האם מחזור של נשים באמת מסתנכרן כשהן נמצאות ביחד?
כל הדברים שאסור לנשים לעשות כשהן במחזור

כאבי מחזור כאבי בטן. ShutterStock
הביולגיה שלכן אשמה בהכל. אישה סובלת מכאבי מחזור/ShutterStock

במחקר החלוצי בו השתתפו כ-3000 נשים מרחבי ארה"ב נמצא קשר חיובי בין חומרת כאבי המחזור לבין נוכחות חלבון שמיוצר לא רק בגופן של נשים, חלבון HS-CRP. החלבון מיוצר בכבד בשלבים חריפים של דלקת שתוקפת את הגוף. החוקרים גילו שככל שיש רמות גבוהות יותר של חלבון זה, כך נשים עלולות לחוות סימפטומים כמו כאבי בטן, כאבי גב, תיאבון מוגבר, נפיחות, כאבי חזה ועוד.

לדעתם, המפתח למציאת תרופה לשיכוך הכאב טמון בבדיקת הגורמים הביולוגיים התורמים ל-PMS. הקשר שהוכיחו לביטויים שונים של דלקות נותן למדענים רמזים משמעותיים לקראת פיתוח פורץ דרך בתחום. גם אם הסימפטומים של קדם-וסת מתבטאים אחרת אצל כל אחת, לדלקת יש תפקיד משמעותי בקרוב רוב הנשים שנבדקו במחקר.

עוד באותו נושא

רופאים קבעו: כאבי מחזור כואבים כמו התקף לב

לכתבה המלאה
אישה חווה התקף לב. ShutterStock
כאבים שמרגישים כמו התקף לב. אישה חווה התקף לבבי/ShutterStock

המחקר מצטרף לפרסום פרי עטו של פרופ' ג'ון גוליבאוד, מהקולג' האוניברסיטאי בלונדון, שטען שההתכווצויות בזמן הוסת יכולות לכאוב "כמו התקף לב", אך למרות זאת נשים מקבלות טיפול פחות טוב או שאפילו נשלחות הביתה ללא מענה, למרות שהן סובלות מכאבים עזים. ככל הנראה בגלל שגברים אינם חווים כאבים מסוג זה. "אני מאמין שזה עניין שיש להתייחס אליו ולתת עליו את הדעת, כמו כל עניין רפואי אחר", הוסיף החוקר.

כאבי מחזור משבשים את חייה של אחת מכל חמש נשים - כך מעריכה האקדמיה האמריקאית של רופאי המשפחה. ולמרות הנתון הזה, מספרם של המחקרים שבחנו דרכי טיפול לכאבים אלו או האם הם מסמנים על בעיה בריאותית חמורה יותר, הוא מועט באופן שערורייתי.

אישה אוכלת שוקולד. ShutterStock
לא יהיה יותר חשק למתוק? אישה אוכלת שוקולד/ShutterStock

פרופ' גליבאוד אינו החוקר היחיד שהצביע על ההתעלמות מתחום משמעותי זה. "באופן כללי, יש פחות מחקרים שמתמקדים בבריאות האישה", מסבירה ד"ר אימוג'ן שו, רופאת משפחה המתמחה בבריאות האישה, "אני לא יכולה לומר שנעשה הרבה מחקר בתחום של כאבי מחזור". גם ד"ר שו סבורה שלו היה מדובר במצב רפואי שנוגע גם לבריאותם של גברים, התמונה היתה נראית אחרת: "אני חושדת שבמצב כזה היו יותר (מחקרים), והם גם היו יותר קליניים", אמרה.

העובדה שיש מעט מדי מידע מחקרי על התופעות הרפואיות שנובעות ממחזור הפוריות של נשים מובילה לכך שפעמים רבות נשים שסובלות מכאבים חמורים או מבעיות רפואיות רציניות אחרות מגיעות לרופאים ואלה פוטרים אותן בהסבר של 'בעיות נשיות' מבלי לתת להן טיפול מתאים. לטענתה של ד"ר שו הבעיה פושה גם בשדה נוסף, יצרנים אינם מייצרים כמויות מספיקות מתרופות וטיפולים הורמונליים שמיועדים רק לנשים רק בגלל שיקולים כלכלים או משום שהתחום עדיין מוכתב על ידי גורמים שטרם הפנימו שהגיע הזמן לשינוי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully