וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רופאים קבעו: כאבי מחזור כואבים כמו התקף לב

1.3.2018 / 10:31

הנחיות חדשות מבקשות לתקן את המצב הרווח שבו נשים זוכות לרפואה פחות טובה ונשלחות הביתה ללא טיפול, למרות שהן סובלות מכאבים עזים. "גברים לא חווים את זה כלל, אולי זו הסיבה שהנושא לא זכה להתייחסות ראויה עד היום"

השחיינית פו יואנהוי שברה טאבו של שנים/מערכת סיפור בדקה

בווידאו: השחיינית הסינית ששברה את טאבו המחזור באולימפיאדה

מיליוני נשים מתמודדות מדי חודש עם כאבי מחזור והאפשרויות העומדות בפניהן כדי להתמודד איתם מוגבלות למדי. במקרה של כאבים מתונים, אפשר לקחת משככי כאבים דוגמת איבופרופן או פרצטמול, אם הכאבים חזקים יותר, לעתים יינתן להן מרשם למשכך כאבים חזק יותר. וזהו, פחות או יותר.

כעת סוף סוף חוקרים ורופאים מאירים זרקור על העובדה חסרת התקדים שישנו חסך משמעותי במחקרים ובתובנות מדעיות בנושא של כאבי מחזור. לאחרונה חידדו במדינות שונות, כמו בריטניה למשל, את ההנחיות לרופאי משפחה ורופאי נשים להפנות נשים שמתלוננות על כאבי מחזור לבירור שישלול אנדומטריוזיס - מצב רפואי שגורם לרקמת הרחם לגדול בצורה בלתי מווסתת וליצור הידבקויות בחלל הבטן, שמובילות לכאבים עזים ותופעות נוספות עד כדי פגיעה בפוריות. על פי ההערכות שיעור גבוה של הנשים הסובלות מאנדומטריוזיס אינן מאובחנות כלל, או מאובחנות רק לאחר שנים של סבל.

עוד בנושא:
אנדומטריוזיס - האם זו המחלה שמייסרת את קים קרדשיאן?
תרגילי יוגה להקלה על כאבי מחזור
9 עובדות שכדאי לדעת על המחזור החודשי

לינה דנהאם. GettyImages
בחרה לעבור כריתת רחם מלאה, בשל הסבל שגרם לה האנדומטריוזיס. לנה דנהאם/GettyImages

התסמינים של אנדומטריוזיס כוללים כאבי אגן כרוניים, כאבי מחזור עזים, וכאב בזמן או לאחר קיום יחסי מין או יציאות מעיים.

ההנחיות המעודכנות בבריטניה ממליצות לרופאים לשקול את האפשרות שהמטופלת שלפניהם סובלת מאנדומטריוזיס גם אם היא מתלוננת רק על אחד מהתסמינים האופייניים למחלה - כמו למשל כאבי אגן או כאבי מחזור בעוצמה חמורה מספיק כדי לפגוע בתפקוד היומיומי הרגיל שלהן או באיכות חייהן. רק בשבועות האחרונים התפרסמו ידיעות על כך שלנה דנהאם, יוצרת וכוכבת הסדרה "בנות", שסבלה מאנדומטריוזיס שנים רבות ודיברה על כך בפתיחות, עברה ניתוח לכריתת רחם עקב הסבל הרב שגרמה לה המחלה.

כאבים שמשבשים את חייה של 1 מ-5 נשים

לדברי פרופסור ג'ון גיליבאוד, מרצה לרפואת פריון ביוניברסיטי קולג' בלונדון כאבי מחזור "יכולים להיות גרועים כמו התקף לב. גברים אינם חווים את הכאבים הללו כלל, ואולי זו הסיבה שהם לא קיבלו את ההתייחסות הראויה להם עד כה", אמר הפרופסור בראיון לאתר Quartz. "אני מאמין שזה עניין שיש להתייחס אליו ולתת עליו את הדעת, כמו כל עניין רפואי אחר", הוסיף.

כאבי מחזור משבשים את חייה של אחת מכל חמש נשים - כך מעריכה האקדמיה האמריקאית של רופאי המשפחה. ולמרות הנתון הזה, מספרם של המחקרים שבחנו דרכי טיפול לכאבים אלו או האם הם מסמנים על בעיה בריאותית חמורה יותר, הוא מועט באופן שערורייתי.

אישה סובלת מכאב בטן. ShutterStock
לא נעשו מספיק מחקרים. אישה סובלת מכאבי מחזור/ShutterStock

"באופן כללי, יש פחות מחקרים שמתמקדים בבריאות האישה", מסבירה ד"ר אימוג'ן שו, רופאת משפחה המתמחה בבריאות האישה. "אני לא יכולה לומר שנעשה הרבה מחקר בתחום של כאבי מחזור". גם ד"ר שו סבורה שלו היה מדובר במצב רפואי שנוגע גם לבריאותם של גברים, התמונה היתה נראית אחרת: "אני חושדת שבמצב כזה היו יותר (מחקרים), והם גם היו יותר קליניים", אמרה.

העובדה שיש מעט מדי מידע מחקרי על התופעות הרפואיות שנובעות ממחזור הפוריות של נשים מובילה לכך שפעמים רבות נשים שסובלות מכאבים חמורים או מבעיות רפואיות רציניות אחרות מגיעות לרופאים ואלה פוטרים אותן בהסבר של 'בעיות נשיות' מבלי לתת להן טיפול מתאים.

ד"ר שו מתייחסת לבעיה נוספת שקשורה בהטיה מערכתית הפוגעת בטיפול הרפואי שניתן לנשים - לדבריה, היא נתקלת לא מעט במחסורי אספקה של תרופות וטיפולים הורמונליים המיועדים לנשים בלבד, משום שהיצרנים אינם מייצרים כמויות מספיקות מהם. "הרבה פעמים הטיפולים והתרופות שאני רושמת למטופלות חסרים בבתי המרקחת, או שמתברר שהיצרן הפסיק לייצר אותם - והסיבה אינה בעיה בביצועים או ביעילות הטיפולים, אלא בגלל שיקול כלכלי גרידא. רק לעתים נדירות אני נתקלת במקרים כאלה עם טיפולים תרופתיים שמיועדים לגברים בלבד, לעומת זאת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully