פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      מחקר: אכילת עוף מעלה את הסיכון לחלות בסרטן

      מחקר בריטי חדש מראה קשר בין צריכת עוף ללימפומה שאינה הודג'קין וסוגי סרטן נוספים. האם זהו סופה של האלטרנטיבה הבריאה לבשר האדום? ומה יעלה בגורלו של השניצל בתפריט השבועי של רבים מאתנו?

      חזה עוף עם רוקט ועגבניות שרי (ShutterStock)
      הבשר שלו נחשב לבריא, בטח ביחס לבשר האדום. חזה עוף בצלחת (צילום: ShutterStock)

      כמה שאנחנו הישראלים אוהבים עוף - בצלחת או בפיתה, בגרסת הכנפיים על האש, הכרעיים בתנור, המרק המנחם וכמובן השניצל, מלך נצחי בקולינריה שלנו. על פי נתוני משרד החקלאות הישראלי, הצריכה המקומית של עוף טרי היא מהגבוהות בעולם ועומדת על כ-58 ק"ג בשנה לנפש. מלבד האהבה לטעם, חובבי העוף מחבבים גם את העובדה שהבשר שלו נחשב לבריא, בטח ביחס לבשר האדום. מחקרים רבים תומכים בזה, למשל מחקר שבוצע במכון הלאומי למדעי בריאות הסביבה בארה"ב מצא רק לאחרונה כי בעוד שצריכה של בשר אדום מגדילה את הסיכון לחלות בסרטן שד פולשני, אכילת עוף נקשרה דווקא סיכון מופחת למחלה.

      כמו הישראלים, גם הבריטים אוהבים לאכול עוף, וצורכים כ-1.3 מיליארד תרנגולות בכל שנה. כעת, מחקר חדש שנעשה באוניברסיטת אוקספורד הבריטית מביא עמו בשורות מטרידות לחובבי העוף.

      החוקרים עקבו אחר 475 אלף בריטים בגיל העמידה בין השנים 2006 ל-2014, בדקו וניתחו את התזונה שלהם לצד המחלות השונות שמהן הם סבלו. הסתבר שבמשך שמונה השנים שבהן התנהל המחקר בסביבות 23 אלף מהם פיתחו סרטן. בכתב העת הבריטי לאפידמיולוגיה (חקר מגיפות) ובריאות קהילתית פורסם בעקבות המחקר שצריכת עופות נקשרה לסיכון גבוה למלנומה ממאירה, סרטן הערמונית ולימפומה שאינה הודג'קין.

      אילוסטרציה מרק עוף (ShutterStock)
      מקווים שהיתרונות הבריאותיים המפורסמים שלו ינצחו כל מחקר. סיר מרק עוף (צילום: ShutterStock)

      רגע לפני שאתם ממהרים להעיף את העוף מהתפריט, חשוב להבין שהמחקר מצביע רק על קשר הדדי (קורלציה) בין אכילת עוף לסוגים מסוימים של סוגי סרטן, ולא חוקר את הסיבות לכך. יכול להיות שהגורם נמצא בבשר עצמו שנבדק, ואולי הוא הכיל חומרים מסרטנים, זה יכול להיות קשור גם לאופן שבו בושל הבשר - בהפשרה, בצלייה או בטיגון בשמן עמוק. וזה יכול להיות קשור גם לאופן שבו גודלו העופות - כמות האנטיביוטיקה וההורמונים שיש בהם, הפסים הלבנים שמופיעים לעתים ומעידים על עודף סיבי שומן כתוצאה מהגידול התעשייתי, ועוד. וכמובן, יכול להיות שמדובר בסיבה אחרת לגמרי שעדיין לא התגלתה. נחכה למחקרים הבאים בנושא.

      עד אז נזכיר שמספר מחקרים הראו כי תזונה צמחונית עשויה להיטיב מאוד עם הבריאות שלכם. מחקר של בית הספר לרפואה של אוניברסיטת הרווארד שנערך בשנת 2018, קבע כי כשליש ממקרי המוות המוקדמים בעולם יכולים להימנע אם אנשים יעברו לתזונה צמחונית. "עשינו כמה חישובים שבדקו את השאלה עד כמה נוכל להפחית את התמותה אם נעבור לדיאטה בריאה יותר המבוססת על צמחים, לא בהכרח טבעונית לחלוטין, וההערכות שלנו הם כשליש ממקרי המוות יכולים היו להימנע", אמר אחד מחברי הצוות בזמנו, "המחקר לא עוסק בהוספת פעילות גופנית או הפסקת עישון, והוא מתייחס לכל מקרי המוות ולא רק למוות מסוגי סרטן שניתנים למניעה".

      וזה לא הכל. בשנת 2016, חברי האיגוד לתזונה ודיאטה בארה"ב פרסמו הנחיות שטענו כי תזונה צמחונית וטבעונית בריאה יותר לאנשים בכל הגילאים, גם לנשים בהריון ולילדים, כל עוד הם מקפידים על תפריט מאוזן. חברי האיגוד ציינו כי תזונה המבוססת על הצומח "בריאה מאוד, מספקת תזונתית ועשויה להועיל במניעת וטיפול במספר מחלות", וכי היא עשויה בין היתר לסייע בהפחתת הסיכון ללקות במחלות לב, סוכרת, השמנת יתר וסוגים מסוימים של סרטן".