פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      טרנד ההליכה שמקפיץ את האנרגיה ומוריד את הסטרס

      היינו אומרים שזה משהו חדש אבל האדם הקדמון עשה את זה הרבה לפנינו. הנה שיטה להפחתת דלקות, כאבים, לחץ ונזקים אחרים, שהיא גם פשוטה לתרגול וגם חינמית. ואיך הארקה קשורה לזה?

      ריצה יחפה (ShutterStock)
      יצירת קשר ישיר עם כדור הארץ דרך סוליות כפות הרגליים. הליכה ברגליים יחפות על חוף ים (צילום: ShutterStock)

      אבות אבותינו דילגו בין הרים וג'ונגלים, אגמים וחופים ברגליים יחפות וצעדים קלילים. מאז עברו אלפי שנים שבמהלכן הומצאו מדרכות, בתים, רצפות וכמובן נעליים וסוליות סינטטיות וכך, בלי ששמנו לב, ניתקנו את עצמנו ממגע ישיר עם האדמה.

      בעשורים האחרונים מתחולל בעולם המערבי תהליך התחברות מחדש לסביבתנו הטבעית בכל תחומי החיים. אחרי חזרה להרגלי תזונה בריאה, חקלאות מסורתית והאטה בקצב החיים, הגיעה תורה של ההליכה לעשות קאמבק מימיהן של תרבויות ילידיות קדומות.

      קוראים לזה earthing (או grounding) והתרגום העברי ההולם ביותר עבור המונח הזה הוא כנראה "קרקוע". הרעיון הוא יצירת קשר ישיר עם כדור הארץ דרך סוליות כפות הרגליים, ובמלים אחרות - ללכת יחפים.

      המשמעות המילולית של earthing באנגלית היא הארקה - חיבור חשמלי מלאכותי בין גוף מוליך שמבודד חשמלית מכדור הארץ, לבין כדור הארץ. שם זה ניתן כיוון שיש זרימה הדדית של אלקטרונים בין המטען החשמלי של האדמה ובין המטען החשמלי של הגוף שלנו (הכי "חשמל זורם בכפות רגליך" שאפשר).

      את הקרקוע אפשר לתרגל חיצונית או פנימית. הדרך המסורתית היא פשוט הליכה בחוץ. זה יכול להיעשות בכל מקום ולא דורש דבר מלבד כפות רגליים יחפות ורצון להתחבר לטבע. התרגול הפנימי נעשה בתוך מבנה ומצריך ציוד כמו נעליים מוליכות, רצועות, מיטות וסדינים או שטיחי אדמה ייעודיים השזורים בחוטי כסף מוליכים ומתחברים עם כבל ישירות לאדמה או דרך הארקה משקע החשמל.

      הדמיה של תאי דם בעורק (ShutterStock)
      משםר את זרימת הדם ופיזור החומרים המזינים במזון בגוף. זרימת דם (צילום:shutterstock)

      מלבד עדויות אישיות נלהבות של ההולכים היחפים, מחקרים מראים שתרגול ה- earthing משפר את הבריאות של העוסקים בו בכמה דרכים.

      השיפור המשמעותי ביותר הוא הפחתת דלקות חריפות ודלקות כרוניות. איך זה עובד? המטען החשמלי של האדמה הוא שלילי (למשל, בגלל פגיעת ברקים). לעומתו, המטען החשמלי של הגוף האנושי חיובי ולכן תתרחש זרימה של אלקטרונים מהאדמה לתוך גופנו. האלקטרונים החופשיים האלה מטיילים בגוף כמוליכים למחצה ומנטרלים את הרדיקלים החופשיים שמיוצרים בעודף כאשר הגוף נאבק בדלקת. כך הדלקת נבלמת, באופן חלקי או מלא.

      על פי המומחים, הקרקוע עוזר גם בשיפור זרימת הדם ופיזור החומרים המזינים במזון בגוף, ומייעל את העברת הפסולת והרעלים. כמו כן, ההליכה היחפה מסייעת להורדת מתח ולחץ ומשפרת את רמות האנרגיה של המתרגלים אותה. אחד המחקרים הראה שלאנשים המתרגלים קרקוע יש רמות קורטיזול גבוהות יותר לאחר ההליכה, וזה תורם להקלה ברמות הכאב שהאנשים חשים. הקורטיזול - שהוא ההורמון האחראי לחילוף החומרים בגוף, גורם בין היתר לאנשים להתעייף בשעות המאוחרות יותר של היום, מה שתורם לשינה ארוכה ואיכותית יותר.

      אילוסטרציה (ShutterStock)
      מומלץ ללכת על דשא רטוב, להגברת ההולכה החשמלית. הליכה בדשא ברגליים יחפות (צילום: ShutterStock)

      רוצים לתרגל קצת earthing?

      מלבד הליכה יחפה על הקרקע, אפשר גם לשבת על האדמה בתנוחה שבה כפות הרגליים מונחות עליה יחפות. רצפות, בטון ואספלט הם כמובן לא משטחים לקרקוע; גם רצפת פרקט ודק עץ לא יתאימו למשימה. לעומתם, מים מגבירים מאוד את ההולכה החשמלית ולכן הליכה לאורך החוף, על דשא רטוב או שחיה מומלצים במיוחד.