וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כמה מהר אתם הולכים? התשובה עשויה לנבא סיכוי להתקף לב בעתיד

30.8.2017 / 13:50

כדי לסייע לרופאים לחזות בהצלחה סיכוי להתקף לב בקרב מטופלים, מציעים חוקרים פשוט להוסיף שאלה אחת לאבחון – מה קצב הליכתם? זאת, לאחר שבחנו נתונים על מאות אלפי אנשים ומצאו קשר הדוק בין הדברים

אישה רצה או צועדת. ShutterStock
אז איך קצב ההליכה שלכם בהשוואה לאחרים?/ShutterStock

איך הייתם מגדירים את קצב ההליכה שלכם? תאמינו או לא, אבל התשובה לשאלה הזאת עשויה לנבא את הסיכוי שלכם לחוות אירוע לבבי – לא פחות. כך עולה ממחקר חדש שפורסם בכתב העת European Heart Journal. ממסקנות המחקר עולה כי אנשים בגיל העמידה שדיווחו כי הם הולכים בקצב איטי יחסית לאחרים, היו בסיכון מוגבר פי שניים בממוצע למות מהתקף לב בתקופת המחקר. זאת גם לאחר שהחוקרים בודדו משתנים שעלולים להשפיע על בריאות הלב כמו הרגלי ההתעמלות, תזונה, עישון ושתיית אלכוהול.

עוד בנושא:
הליכה של שעה מקזזת יום של ישיבה מול המחשב
6 סימנים מפתיעים שעלולים להעיד על בעיות לב
מחקר: 25 דקות הליכה ביום מאריכות את החיים ב-7 שנים

לטובת המחקר נבחן מידע על יותר מ-420 אלף אנשים בגיל העמידה החיים בבריטניה. החוקרים עקבו אחר אנשים אלו למשך תקופה של כשש שנים. טרם ביצוע המחקר, אף אחד מהנבדקים לא חווה התקף לב. ראשית, נתבקשו המשתתפים לדרג את קצב ההליכה שלהם ולאחר מכן עברו מבדק של פעילות גופנית במעבדה כדי להעריך את מידת הכושר הגופני שלהם.

במהלך תקופת המחקר, כמעט 8,600 בני אדם מתו, כאשר 1,650 מהם מתו כתוצאה ממחלות לב. כשניתחו את הנתונים ראו החוקרים כי אנשים שקצב הליכתם הוגדר כאיטי היו בסבירות גבוהה יותר בשיעור שנע בין פי 1.8 לפי 2.4 למות כתוצאה ממחלות לב במהלך שש שנות המחקר. הסיכון, באופן לא מפתיע, היה גבוה יותר בקרב אנשים עם מדד מסת גוף (BMI) גבוה.

שלב נוסף וחשוב בחיזוי התקפי לב

החוקרים מצאו התאמה גבוהה בין אנשים שדיווחו כי הם הולכים לאט בהשוואה לאחרים, לבין תוצאות נמוכות במבחן הפעילות הגופנית שנערך בתחילת המחקר. החוקרים מקווים כי בעקבות המחקר הנוכחי, יוסיפו הרופאים לתשאול השגרתי של החולים את השאלה הפשוטה הזאת, שיכולה ללמד הרבה יותר משהאמינו בעבר על הסיכוי של המטופל לחוות אירוע לבבי.

אילוסטרציה. ShutterStock
בין 5 ל-10 אלף צעדים ביום יסייעו למנוע בעיות בריאותיות מסוגים שונים/ShutterStock

"ניתן בהחלט להשתמש בתשובות של פציינטים על קצב ההליכה כדי ללמוד על רמת הכושר שלהם", כתב בהודעה לעיתונות מוביל המחקר, ד"ר תומאס ייטס, מומחה לפעילות גופנית באוניברסיטת לסטר שבבריטניה. "אנשים עם רמת כושר נמוכה וסיכוי מוגבר למות יכולים להרוויח רבות מנקיטת צעדים לשיפור הפעילות הגופנית שלהם". כדי לעשות זאת, מחקרים שונים ממליצים ללכת בין חמשת אלפים לעשרת אלפים צעדים מדי יום. מספר נמוך יותר של צעדים מעמיד את האדם בסיכון לכמה בעיות רפואיות משמעותיות.

מחלות לב הן הגורם המרכזי לתמותה במדינות המערב. בעוד שאין דרך לחזות אם אדם יחווה התקף לב, ישנם סימנים נסתרים שעלולים, על פי מחקרים בתחום, להגביר את הסיכון הזה. במחקרים שנערכו השנה נמצא לדוגמה כי שיער שמאפיר בגיל מוקדם עלול לנבא מחלות לב, כמו גם רגליים רזות בהשוואה לשאר חלקי הגוף בקרב גברים ואפילו דלקות חניכיים כרוניות. כמובן שגורמים אלו לא מצביעים בהכרח על בעיות בלב, אולם הם מציעים לרופאים כלים נוספים לחזות את הסיכוי של אדם כלשהו לחוות אירוע לבבי בשלב מאוחר יותר בחייו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully