וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

193 חולים, מת אחד: המלחמה בסיגריות האלקטרוניות עולה שלב

ד"ר מעין ברנע-זהר ואדוה לוטן, עמותת מדעת

27.8.2019 / 10:04

מאז יוני הצטברו דיווחים על 193 מקרים שבהם צעירים חלו במחלת ריאות קשה, אך בבדיקות מעבדה לא נמצא שום וירוס או חיידק שגרם לה. המשותף היחיד לכל המקרים היה שכולם דיווחו על שימוש בסיגריות אלקטרוניות. הנה כל הפרטים

סיגריה אלקטרונית - 13 מאי 2019. ShutterStock
תמרור אזהרה גדול ובוהק. אישה מעשנת סיגריה אלקטרונית/ShutterStock

ביום שישי האחרון, דיווח ראש המרכז האמריקאי לבקרת מחלות (ה- CDC) על מקרה מוות ראשון המשויך למחלת ריאות שנגרמת משימוש בסיגריות אלקטרוניות. דיווח זה הוא תמרור אזהרה גדול ובוהק, שמזהיר מפני מוצרי האידוי שהיקף השימוש והפופולאריות שלהם עולים בהתמדה. זה כמה שנים שמתנהל דיון סוער בעולם בנושא רמת הסיכון בשימוש בסיגריות אלקטרוניות. הוויכוח נערך בין ארגוני בריאות, מחוקקים ומשרדי ממשלה, חברות ביטוח, מדענים ורופאים, אקטיביסטים וכמובן - חברות הטבק.

המחקרים המדעיים שנערכים בשנים האחרונות מצביעים על יותר ויותר סיכונים וסימני אזהרה, אולם בשונה מהמחקרים על הסיגריות הרגילות, אשר נערכים כבר עשרות שנים, הזמן הקצר שמוצרי האידוי נמצאים בשימוש בשוק מקשה על מציאת ההוכחה לקיום הנזקים, 'האקדח המעשן". מולם שמות חברות הטבק את ניסיונן רב השנים, רומזות שמדובר במוצר שבכלל אמור להיטיב עם מעשנים ומפעילות מאמצי שיווק רבים המכוונים בעיקר לאוכלוסיית הצעירים. ואמנם, אחוזי השימוש בסיגריות האלקטרוניות מראים בשנים האחרונות עלייה דרמטית. והציבור? מבולבל.

ההודעה של ה-CDC הייתה האחרונה בסדרה של הודעות שפרסמה הרשות החל ב-17 באוגוסט ובהן תיארה חקירה אפידמיולוגית של התפרצות מחלת ריאות חמורה הקשורה ככל הנראה לשימוש בסיגריות אלקטרוניות. לפי התחקיר הראשוני, מאז חודש יוני הצטברו דיווחים על 193 מקרים שבהם אנשים צעירים חלו במחלת ריאות קשה שחייבה אשפוז בשל כאבים בחזה וקשיי נשימה, אך בבדיקות המעבדה לא נמצא גורם מזהם כגון וירוס או חיידק שידוע כמחולל של דלקת ריאות או מחלות בעלות סימפטומים דומים.

עוד בוואלה!

לא מצליחים להפסיק לעשן? 7 דרכים לשפר את הסיכויים

לכתבה המלאה
סרטן ריאות. ShutterStock
מחלת ריאות קשה שחייבה אשפוז בשל כאבים בחזה וקשיי נשימה. צילום רנטגן של ריאות חולות/ShutterStock

המשותף עד כה לכל המקרים הוא שכל החולים דיווחו על שימוש בסיגריות אלקטרוניות עוד לפני הופעת התסמינים הראשונים. כעת עוסקים חוקרי המרכז באיסוף מידע על סוגי המכשירים שבהם נעשה שימוש והחומרים שהם מכילים, בניסיון להבין האם יש גורם משותף שמקשר בין כלל המקרים או האם מדובר במצבור אקראי של מחלות בעלות תסמינים דומים שנגרמים מסיבות שונות.

המרכז לבקרת מחלות אף קרא לרופאים לדווח על מקרים נוספים של מחלת ריאות לא מוסברת במערכת איסוף מידע ייעודי, בעוד שה- FDA פנה אל הציבור הרחב בבקשה שידווח על כל תופעת לוואי לא צפויה שנלווית אל השימוש בסיגריות האלקטרוניות.

חייבים למנוע את דור המעשנים הבא

החקירה הזו מעלה סימני שאלה נוספים לגבי בטיחות השימוש בסיגריות אלקטרוניות. המחקרים שבוצעו נכון להיום מצביעים על הסיגריות האלקטרוניות כמוצרים ממכרים ביותר, ובמקרים רבים זהו מכשיר שהשימוש בו מוביל לשימוש כפול - סיגריות אלקטרוניות וסיגריות רגילות במקביל. מחקרים שונים מראים נוכחות של חומרים מסוכנים ושל השפעה מסוכנת בשימוש במכשירי אידוי בכלל, כולל כאלו ללא ניקוטין. אלא שהמחקרים סביב סיגריות אלקטרוניות הם ראשוניים, כפי שקורה במוצרים שאינם בשימוש כבר שנים רבות, וטרם היה מספיק זמן לעקוב אחר התפתחות של מחלות לב או סרטן.

החקירה הנוכחית של המרכז לבקרת מחלות מצטיירת כמחלה הראשונה אשר ניתן לייחס ישירות לשימוש בסיגריות האלקטרוניות, ומדענים שונים בתחום מעריכים כי בעתיד - הלא רחוק מאוד - עשויות להופיע מחלות נוספות אשר יקבע כי נגרמו כתוצאה משימוש במוצרי אידוי.

מול ממצאים אלו עומדים קומץ ארגוני בריאות בעולם, ובראשם ארגון הבריאות של בריטניה, הטוענים לנזק מופחת משמעותית בשימוש בסיגריה אלקטרונית לעומת סיגריה רגילה. טענות אלו, המבוססות על מודלים מחקריים ולא על תצפיות, מתייחסות לשימוש בסיגריות אלקטרוניות כאמצעי גמילה עבור מעשנים קיימים, ולא על מעגל המשתמשים הרחב שזו לו ההתמכרות הראשונה לשימוש במוצרי ניקוטין. על כן, טענות אלו ל"הפחתת סיכון" אינן תקפות כשבוחנים את פוטנציאל ההתמכרות הגבוה של הסיגריות האלקטרוניות, את השימוש הכפול (יחד עם סיגריות רגילות) ואת הנזקים הישירים של סיגריות אלקטרוניות שצצים לאחרונה.

העבודה למניעת הדור הבא של המעשנים נמצאת בעיצומה. ככל שנעשים מאמצים להגביל ולמנוע את הנזקים של תעשיית העישון והאידוי הקטלנית, כך חברות הטבק מצדן מעלות הילוך ומפעילות כל אמצעי שברשותן כדי להכניס מכשירים חדשים שיגדילו את מעגל המכורים, ואת ההכנסות שלהן. בשנה האחרונה ראינו שוב ושוב את חברות העישון משקרות במצח נחושה, פונות ישירות לבני נוער ומפעילות את אותן שיטות שכבר הוקעו לפני עשרות שנים.

משרד הבריאות חייב לפעול בצורה נחרצת כדי להגן על המכורים מפני הסכנות החדשות בשוק ולמנוע את הדור הבא של המעשנים. יש להביע עמדה שקובעת כי מדובר במוצרים מסכני חיים וממכרים ביותר, לאכוף את החוק המגביל שיווק מוצרי עישון ואף לאסור מכירת מוצרי עישון כליל עד לגיל 21.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully