וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא תאמינו כמה סוכר יש במאכלי הקיץ שאתם הכי אוהבים

ד"ר אולגה רז, מאמר אורח

14.8.2019 / 7:49

אבטיח ממש מעלה את הסוכר בדם, באייס קפה יש 10-12 כפיות סוכר וגלידת יוגורט עם תוספות בדרך כלל יותר משמינה מגלידה רגילה. הנה כל מה שאתם צריכים לדעת על פינוקי הקיץ שלכם

לעונת הקיץ יש דימוי קליל - הבגדים קצרים יותר, אנחנו רוב הזמן בחפש והאוכל נוטה להיות קר ופחות כבד. אבל הדימוי הזה לא לגמרי מדויק, ואולי אפילו ההיפך הוא הנכון. המזונות שאנחנו נוהגים לאכול בקיץ עשירים בכמויות סוכר וקלוריות, כך שהם מזיקים לבריאות ולקו המותניים. בדקנו כמה סוכר יש בפינוקי הקיץ שאנחנו הכי אוהבים, ואיך אפשר להמשיך ליהנות מהם.

אבטיח

גיף אבטיח. Giphy
הפינוק הכי קיצי שיש. אבטיח/Giphy

אבטיח הוא אחד הפירות הכי אהובים והיותר מזוהים עם קיץ ועם ים. אבטיח הוא קר, טעים, קליל, מתוק ואף מכיל מעט קלוריות, כך שהוא נשמע ממש אידאלי. אך מתברר כי אכילת אבטיח מעלה את רמת הסוכר בדם יותר מפירות אחרים (בשל מדד גליקמי גבוה).

מה לעשות? ההמלצה היא להסתפק בפרוסה אחת של אבטיח.

אייס קפה

אשה לוגמת קפה קר ברחוב בניו יורק. Mario Tama, GettyImages
הייתם שמים 10 כפיות סוכר בכוס קפה? אישה שותה אייס קפה/GettyImages, Mario Tama

כוס אייס קפה מכילה לפחות 10 עד 12 כפיות סוכר, תלוי בגודל הכוס. וזיכרו שזה רק משקה לא מזון משביע - כך שכל הסוכר הזה לא ייצור אצלכם תחושת שובע, וכל הקלוריות האלה לא מגיעות במקום ארוחה, אלא בנוסף.

מה לעשות? במקום אייס קפה הזמינו לכם קפה קר (או אמריקנו קר אם אתם לא רוצים המון חלב) והמתיקו אותו מעט, אפשר גם בממתיק מלאכותי.

מיצי פירות

מיץ מנגו. ShutterStock
מיץ מנגו/ShutterStock

כאן חשוב לעצור רגע ולהבהיר נקודה חשובה: מיצים טבעיים זוכים לפופולריות רבה ולמיתוג של מוצר בריאות, אבל בכל כוס של מיץ פירות יש בין 6 ל-10 כפיות סוכר. אם אוכלים פרי, נלווים לסוכר שבו גם סיבים תזונתיים, פעולת הלעיסה ומוצקי הפרי, ואלה מעניקים תחושה של שובע. בשתיית מיץ לעומת זאת
מאבדים את הסיבים התזונתיים האלה והסוכר אינו תורם לתחושה של שובע. בנוסף, ליצירת כוס מיץ אחת נדרשים מספר פירות ולא פרי בודד.

חשוב לדעת שהסוכר בפירות - הפרוקטוזה, אינו בריא הוא תורם לעלייה ברמת הטריגליצרידים (השומנים) בדם, להתפתחות כבד שומני ולהשמנה. אומנם, רוב הפירות לא גורמים לעלייה משמעותית של סוכר בדם, פרט לאבטיח ותאנים, אבל מיצי פירות בהחלט עלולים לעשות את זה.

מה לעשות? לבחור פירות אמיתיים על פני מיצי פירות.

שייקים וסמודי'ז

שייק ירוק. ShutterStock
זה רק נראה בריא. שייק ירוק/ShutterStock

בהמשך לסעיף הקודם, כאשר מוסיפים לפירות (שגם ככה עשירים בסוכר) משקאות חלב שונים ולעיתים אף סוכר, הרי שמדובר במשקה עתיר בסוכר ובקלוריות. כך שלמרות שהסיבים התזונתיים נשמרים בשייק, לא מדובר במשקה דיאטטי וכמויות הסוכר בו אינן בריאות.

מה לעשות? כמו בסעיף הקודם, תמיד עדיף לאכול פרי מאשר לשתות שייק. אם בוחרים בכל זאת שייק - כדאי לבחור בכזה שלא מוסיפים לו סוכר נוסף, ולזכור שמדובר בפינוק מתוק, ממש כמו גלידה.

עוד בוואלה!

שותים קלוריות בקשית: כך שייקים גורמים לכם להשמין

לכתבה המלאה

גלידות

גלידת בן אנד ג'ריז. AP
אתם לא חייבים לסיים את כל האריזה הזו, כן? גלידת בן אנד ג'ריז/AP

בהחלט אפשר לאכול גלידה בקיץ, אבל חשוב לזכור שבמקרה הזה הגודל כן קובע, ויש לעצור בזמן. מומלץ להימנע מקנייה של אריזה גדולה כדי לא לעבור את הגבול, אלא להסתפק באריזה אישית של גלידה. ברגע שיושבים מול אריזה גדולה של גלידה, אולי לוקחים מעט בהתחלה אבל מסיימים עם אריזה ריקה. באריזה כזו יש הרבה מאד שומן, סוכר וקלוריות, וכתוצאה מכך עשויים להוסיף קילוגרמים מיותרים למשקל.

מה לעשות? לאכול, אבל במידה.

ארטיקים

ארטיק. ShutterStock
יש ארטיק ויש ארטיק. יד אוחזת ארטיק שוקולד/ShutterStock

אמנם במקרה הזה מדובר במנה אישית, אולם גם פה יש לשים לב שהגודל כן קובע. כמות הסוכר והשומן גדלים ככל שגדל הארטיק. וכמות הקלוריות הממוצעת בארטיק יכולה לנוע בין 150-100 לארטיק פשוט בגודל רגיל, ליותר מ-300 קלוריות עבור ארטיק גדול ומרובה תוספות.

מה לעשות? כדאי לקנות ארטיק מדי פעם ולא על בסיס יומיומי קבוע. קחו בחשבון שיש לא מעט ארטיקים מסוג דיאט או לייט המכילים בין 40-60 קלוריות ויכולים להוות פתרון למעוניינים לחסוך בקלוריות ובסוכר ועדיין ליהנות מהקיץ.

גלידת יוגורט

טופיה. יעל לאור, מערכת וואלה! NEWS
בואו נירגע עם התוספות, טוב? גלידת יוגורט/מערכת וואלה! NEWS, יעל לאור

לגלידה הזו יש דימוי של מאכל דיאטטי ובריא, אבל למעשה מדובר בגלידה לכל דבר ועניין. אמנם יש בה פחות שומן, אך אם מוסיפים כנהוג את כל התוספות - מוסיפים לה הרבה מאוד סוכר, בעיקר כשמדובר על התוספות שמכפילות את הקלוריות, כמו שברי מקופלת, ריבועי חלבה, פצפוצי שוקולד וסירופים בטעמים שונים.

מה לעשות? לאכול במידה ולבחור תוספות פרי ולא שוקולד.


ד"ר אולגה רז היא ראש תחום תזונה קלינית הפקולטה למדעי הבריאות אוניברסיטת אריאל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully