וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רופאים בדקו ומצאו מה הסיבות הנפוצות לחבלות ראש בילדים

התקופה הנוכחית היא אולי התקופה המסוכנת ביותר לילדים. הם נמצאים הרבה יותר בחוץ, משחקים בכדור ובמים, ובגדול - מלאי אנרגיה אותה הם צריכים לפרוק. דו"ח מארה"ב שבדק את רישומי חדרי המיון מצא מה הגורמים העיקריים לחבלות ראש בילדים. האם יש הפתעות?

חבלת ראש בילד. ShutterStock
תקופה של פציעות מיותרות. ילד נחבש על ידי רופא/ShutterStock

החופש הגדול מביא איתו הרבה אתגרים להורים, כשאחד הגדולים בהם הוא לשמור על הילדים שלהם מפני פציעות מיותרות, בבית ומחוצה לו. דו"ח השוואתי חדש שנערך בארה"ב בדק מהן הסיבות הנפוצות לחבלות ראש בילדים מגילאי אפס ועד גיל 19.

ממצאי הדו"ח שנערך על ידי המכון הפסיפי למחקר והערכה במרילנד שבארה"ב הראו כי נפילות ממיטות ומעידות על רצפות היו הגורמים המובילים בפציעות ראש בקרב תינוקות ופעוטות, ובקרב הבוגרים יותר - נפילות וחבלות במשחק כדורגל היו המובילות. המחקר כלל הערכות לאומיות של כ-4.1 מיליון פגיעות ראש טראומטיות שאינן קטלניות בקרב ילדים ובני נוער בארצות הברית בין השנים 2010-2013.

אחד הנתונים המפתיעים ביותר היה בגילאי הילדות המוקדמים, שם אחד הגורמים המובילים לחבלות הראש היה דווקא כסא הבטיחות. החלק המעניין הוא שהחבלות לא התרחשו בתוך המכונית, אלא מחוצה לה, כשההורים לקחו את ילדיהם בכסא לתוך הבית והניחו אותו על שולחן או דלפק גבוה, והילד נפל מהם.

ילד משחק כדורגל. ShutterStock
הפציעה השכיחה ביותר בגילאי 10-14. ילד משחק כדורגל/ShutterStock

הנה הגורמים המובילים לחבלות ראש על פי גילאים כפי שהשתקפו בביקורים בחדר המיון:

עד גיל שנה: נפילות ממיטה (25%) היו הגורם הראשון לחבלות ראש טראומטיות. אחריהן היו נפילות על הרצפה (14%).

גיל 1-4: נפילה ממיטות, מדרגות ורצפות היוו כל אחד 10% מפגיעות הראש. החוקרים ציינו כי נפילות ממיטות קומתיים היו שכיחות ומסוכנות יותר.

גיל 5-9: נפילה על הרצפה גרמה ל-6% מהמקרים ולאחריה נפילה מאופניים - 5%.

גיל 10-14: כדורגל היה הגורם הראשון במעלה לפגיעות ראש אצל ילדים בגילאים האלה עם 14% ולאחריו כדורסל 6%. סיבות אחרות כללו אופניים (5%) וכדורגל (5%).

גיל 15-19: כדורגל נשאר במקום הראשון והמפוקפק (9%), כדורסל במקום השני (5%),לאחריו כדורגל (4%) ואופניים (3%).

החוקרים שערכו את הדו"ח ביקשו להדגיש כי יש כמה עצות מאוד יעילות שיכולות לצמצם את הפגיעות: "אמצעים פשוטים כמו שימוש בשערי בטיחות, קסדות והימנעות ממשחקים על משטחים קשיחים, יכולים להפחית את הסיכונים לפגיעה, כמו גם קריאה של הוראות הבטיחות באביזרים שונים המשמשים את הילדים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully