וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כיצד אפשר לזהות זעזוע מוח אצל ילדים

12.9.2018 / 6:45

חבלות ונפילות של ילדים ובני נוער הן לפעמים דבר שבשגרה. לצערנו, כשהם מעורבים בתאונות קשות הסיכוי שהם יסבלו מזעזוע מוח לא קטן בכלל, גם אם הם בהכרה מלאה לחלוטין. איך מזהים שהילד נמצא במצוקה ומה הטיפול הטוב ביותר עד לחזרה לשגרה?

רופאה מביטה בצילום רנגטן של מוח. ShutterStock
לרוב, השינויים שהילד הפצוע יחווה בתפקוד המוח יהיו זמניים. רופאה בוחנת סריקת מוח/ShutterStock

זאת הולכת אחת הכתבות הכי לא כיפיות, אבל אולי גם אחת החשובות, שתקראו השנה. לצערנו תקלות ותאונות בהן מעורבים ילדים ובני נוער יכולות לגרום לנזקים חמורים כמו זעזוע מוח והסימנים למצב הלא פשוט הזה לא תמיד קלים לזיהוי.

המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) פרסם לאחרונה שורה של הנחיות כדי לשפר את האופן בו הורים מטפלים בזעזוע מוח של ילדיהם, ומציעים המלצות חדשות לאבחון של הצוותים הרפואיים שמתבססות על 25 שנות מחקר מדעי.

עוד בנושא:
אני רק שאלה: איך יודעים שזה זעזוע מוח?
מתי מכה בראש עלולה לסכן חיים?
מחקר: פגיעות ומכות בראש עלולות להגביר את הסיכון לדמנציה

אמא מנשקת תינוק חולה עם אף סתום. ShutterStock
90 אחוזים ממקרי זעזוע מוח מתרחשים דווקא ללא אובדן הכרה. אמא מחבקת ילד פצוע/ShutterStock

צעירים, במיוחד ילדים ומתבגרים שמרבים לעסוק בספורט, נמצאים בסיכון גבוה לחוות זעזוע מוח או פגיעות ראש טראומטיות (TBI) מאחר והם פעילים מאוד ומועדים יותר לנפילות, פציעות ספורט או תאונות דרכים. זעזועי מוח חוזרים עלולים גם להגביר את הסיכון לחלות בדמנציה בשלב מאוחר יותר בחיים. אבל לרוב, השינויים שהילד הפצוע יחווה בתפקוד המוח יהיו זמניים, אלא אם עוצמת הפגיעה בראש הייתה חמורה במיוחד.

אחד המיתוסים שקשורים לזעזוע מוח הוא שהפצוע חייב לאבד את ההכרה, אבל למעשה ביותר מ-90 אחוזים מהמקרים של זעזוע מוח הפצוע אינו מאבד את הכרתו. הסימפטומים הראשונים לאחר הפגיעה כוללים כאבי ראש, סחרחורת, בחילות, וראייה מטושטשת. לעתים קרובות הם מופיעים מיד, אבל יכול גם להיות שיופיעו רק לאחר שעות או אפילו לאחר מספר ימים מהפציעה.

ד"ר ואלרי מהולמס, מומחית לטיפול בפציעות טראומה של ילדים, ממליצה להורים "להיזהר ולשים לב לכל דבר שנראה יוצא דופן אצל הילדים שנפגעו כמו שינויים בתנועה או במצב הרוח".

עוד באותו נושא

חבלת ראש: 10 סימנים שצריך לגשת למיון

לכתבה המלאה
חולה. ShutterStock
שימו לב לשינויים בתנועה ובמצב הרוח גם מספר ימים לאחר הנפילה. ילד אוחז בראשו הכואב/ShutterStock

בדיקות דם ודימות שגרתיות לא יעילות במיוחד באבחון זעזוע מוח בילדים. במקום זאת, מנחים במרכז לערוך צילומי רנטגן וסריקות CT שיכולים לסייע לזהות טוב יותר פציעות קשות כמו דימום פנימי ושברים בגולגולת.

למרות חומרת הפגיעה, הטיפול המומלץ לזעזוע מוח היא מנוחה במשך יומיים עד שלושה. ילדים שחוו פגיעה מוחית נמצאים בסיכון גבוה לסבול מעוד זעזוע מוח לאחר נפילות נוספות ולכן צריך לשים עליהם עין גם לאחר שתקופת המנוחה עברה.

הזמן שנדרש להתאוששות משתנה. בעוד שלרוב התסמינים מצופים להיעלם בתוך שלושה חודשים, ייתכן שיחלוף זמן רב יותר אם מדובר בילדים שסבלו מפגיעות ראש קודמות, או אם יש להם היסטוריה קודמת של מחלות נפש או קשיי למידה.

ילדים בגינת משחקים. ShutterStock
כדאי להמתין כמה שבועות עד שהוא יוכל לחזור להשתולל בגינת המשחקים. ילדים משחקים יחד/ShutterStock

"חלק מהילדים ובני הנוער חושבים שזעזוע מוח אינו רציני והם חוששים שאם ידווחו שנפגעו, הם ייראו חלשים או יאבדו את מקומם בקבוצת הספורט שבה הם משחקים", אומר מתיו בריידינג, מומחה למחלות נוירולוגיות במרכז ואחד המחברים של ההנחיות החדשות, "תזכירו להם שעדיף לפספס משחק אחד מאשר את העונה כולה".

חיזוק להמלצות ניתן למצוא גם במחקר נפרד שנערך באוניברסיטת בריטיש קולומביה שבקנדה, במהלכו חוקרים בדקו את מוחם של ספורטאים שסבלו מפציעות ראש ומצאו נזקים שלא החלימו לחלוטין אפילו שבועיים לאחר זעזוע מוח. עשו לכם ולילדים טובה והמליצו להם לחזור בצורה הדרגתית לפעילות גם אם הם מרגישים לכאורה טוב אחרי הפגיעה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully