וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: פגיעות ומכות בראש עלולות להגביר את הסיכון לדמנציה

15.4.2018 / 7:26

חוקרים מאוניברסיטת וושינגטון ערכו מחקר גדול ראשון מסוגו שבדק את הקשר בין דמנציה ופגיעות ראש והממצאים הפתיעו גם אותם. האם זה אומר שאנחנו צריכים להתחיל לדאוג מכל מכה בראש?

חמישה דברים שאולי לא ידעתם על המוח/מערכת "אסור לפספס"

במחקר הגדול ביותר מסוגו, חוקרים מאוניברסיטת וושינגטון בארה"ב מצאו כי פגיעות ראש טראומטיות בשנות העשרים והשלושים קשורות להעלאת הסיכון לחלות בדמנציה בשלבים מאוחרים יותר בחיים. הסיכון לחלות בדמנציה היה גבוה יותר בקרב אלה שסבלו ממספר פגיעות מוחיות טראומטיות (TBI), אך גם בקרב כאלה שסבלו מפגיעת ראש אחת קלה יותר.

חומרתן של פגיעות ראש טראומטיות היא רחבה והיא יכולה להתחיל בתור זעזוע מוח מתון יחסית שעלול להיגרם ממכה חזקה לראש (אפילו כזאת שנגרמת במשחק כדור), אך אינה גורמת לנזק מבני למוח, והיא יכולה גם להסתיים בפציעות ראש קשות שגורמות לאיבוד הכרה, תרדמת וכמובן למוות.

עוד בנושא:
לראשונה: נמצאה דרך לא פולשנית להבחין בין סוגים שונים של דמנציה
האם אלצהיימר פוגע בזיכרון כבר בגיל 3?
חבלת ראש: 10 סימנים שצריך לגשת למיון

הסיכון עולה עם כל פגיעה

המחקר שהתפרסם בכתב העת Lancet Psychiatry השתמש בנתונים מדנמרק שנלקחו בין השנים 1977-2013 וכללו 2,794,852 אנשים. הם מצאו כי 258,825 סבלו בחייהם לפחות פעם אחת מפגיעת ראש טראומטית. לאחר שלקחו בחשבון מחלות נוירולוגיות ופסיכיאטריות, הם גילו כי בהשוואה לאנשים שלא היו להם אף פעם פגיעת מוח טראומטית, אלו שסבלו מפגיעת מוח טראומטית מתונה אחת היו בסיכון מוגבר של 17 אחוזים לדמנציה וכאשר היה מדובר בפגיעה קשה יותר הסיכון הכפיל את עצמו ועלה ל-35 אחוזים. שתי פגיעות מוח טראומטיות מתונות נקשרו לעלייה של 33 אחוזים בסיכוי לדמנציה ואלו שחוו חמש פגיעות כאלה או יותר כמעט שילשו את הסיכון והגיעו ל-60 אחוזים.

חבלת ראש. ShutterStock
יותר מ-50 מיליון אנשים ברחבי העולם חווים פגיעות מוח טראומטיות/ShutterStock

ממצא נוסף חשוב הראה שאם אנשים סבלו מפגיעה מוחית בשנות ה-20 לחייהם, הסיכון לפתח דמנציה בשנות ה-50 שלהם גדל ב-60 אחוזים. עם זאת, המחבר הראשי, ד"ר ג'סי פן, פרופסור לפסיכיאטריה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת וושינגטון, אמר כי הסיכון המוחלט לקבל דמנציה עד גיל 50 נמוך למדי. "אני לא רוצה שאנשים יחשבו שרק בגלל פציעה בראש הם יקבלו דמנציה", הוא אומר.

דמנציה משפיעה על 47 מיליון איש ברחבי העולם, מספר שצפוי להכפיל ב-20 השנים הקרובות. מדי שנה, יותר מ-50 מיליון אנשים ברחבי העולם חווים פגיעות מוח טראומטיות, המתרחשות כאשר כוח חיצוני משבש את תפקוד המוח הרגיל. הגורמים העיקריים כוללים נפילות, תאונות רכב ותקיפות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully