וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ל-60 אחוזים מכם יש את הדבר הזה בעין. האם זה מסוכן?

נמשים בעור וגם בעיניים הם דבר יפה, אבל האם יש סיכוי שהאחרונים עלולים לסמן בעיה בריאותית? מחקר שתתפרסם בנושא שופך אור על התופעה שמתרחשת אצל כ-60 אחוזים המאוכלוסיה

נמשים בעין. ליהי שורש, צילום מסך
נמשים מגיעים בכל מני צורות. עיניים של חתיך/צילום מסך, ליהי שורש

כולנו מכירים נמשים כנקודות שמעטרות את הפנים, בעיקר את אזור האף והלחיים, אבל יש אנשים שיש להם גם נמשים ממש בתוך העין. מחקר שפורסם לפני שנתיים בכתב העת Investigative Ophthalmology & Visual Science יכול לשפוך אור על התופעה הזה שמתרחשת בקשתית של העין.

הכתמים, המופיעים אצל כ-60 אחוזים מהאוכלוסייה, הם אשכולות של מלנוציטים חריגים, תאים המייצרים ומפרישים מלנין היושבים על פני הקשתית (החלק הצבעוני בעין). מומחים חושדים כי בדומה לנמשים בעור, הם עלולים להתפתח כתגובה לחשיפה לשמש.

"בתחום הדרמטולוגיה, הופעתם של כתמים היפר-פיגמנטיים - במיוחד בעור שנפגע על ידי השמש בצורה כרונית - קשורה להצטברות אור שמש לאורך החיים", אמר מחבר המחקר ד"ר כריסטוף שוואב לאתר Health, "אנחנו חושבים שהמסלול המעורב ביצירת הנמשים על קשתית העין עשוי להיות דומה".

אישה צעירה משתזפת בחוף הים. ShutterStock
נובע ככל הנראה מחשיפה רבה לשמש. אישה בחוף הים/ShutterStock

כדי לחקור תיאוריה זו, ד"ר שוואב, שהוא רופא עיניים באוניברסיטה הרפואית בגראץ באוסטריה, חבר לרופאי עיניים ורופאי עור אחרים לבדיקת עורם ועיניהם של יותר מ-600 אנשים. החוקרים אספו מידע מהמשתתפים על ההיסטוריה שלהם על חשיפה לשמש, כולל מספר כוויות השמש שהיו להם והשימוש שלהם במקדמי הגנה.

הם מצאו כי ל-76 אחוזים מהמשתתפים היה לפחות נמש אחד בעין אחת, ולאנשים האלה היו כמה דברים משותפים גם כן. כך למשל, הם נטו להיות מבוגרים מאנשים שלא היו להם נמשים בעיניים והם גם היו בעלי סיכוי גבוה יותר לדווח על מספר גבוה של כוויות שמש במהלך חייהם. בנוסף, על עורם הופיעו יותר כתמי שמש וגיל. החוקרים כתבו במאמרם כי ממצאים אלה "ככל הנראה מרמזים כי נמשים בקשתית העין מצביעים על מינון גבוה ומצטבר של חשיפה לשמש לאורך החיים".

הם גם ציינו כי נמשים בעיניים היו נפוצים יותר בקרב משתתפי המחקר בהשוואה לאוכלוסייה הכללית, ככל הנראה מכיוון שהמשתתפים גויסו מבריכות שחייה ציבוריות וייתכן שנחשפו יותר לקרני UV מאשר האדם הממוצע.

עשויים להיות תמרור אזהרה

אחד הדברים הכי מעניינים שמצאו החוקרים היה המיקום של מרבית הנמשים בעיניים: החלק התחתון והחיצוני של קשתית העין - רחוק מהאף. אחד ההסברים הפוטנציאליים הוא שהגבות והאף עוזרים להגן על החלקים הפנימיים והעליונים של קשתית העין - ומשאירים את החלקים התחתונים והחיצוניים חשופים יותר לקרני השמש.

למרות שהנמשים בעיניים עצמם ברוב המקרים שפירים, הם עשויים לשמש תמרור אזהרה לבעיות בריאות הקשורות לשמש, סיכמו החוקרים. "נוכחות של נמשים בקשתית מעידה גם על נזק אפשרי בעור מהשמש - שהוא גורם סיכון למספר סוגים שונים של סרטן העור. "בהקשר זה, בהחלט יש צורך במחקרים נוספים הבוחנים את הקשר בין סרטן העור לנמשים הקשתיים", כתבו החוקרים והוסיפו כי מחקר נוסף על כתמים בקשתית עשוי לעזור לרופאים להבין גם את התפקיד שמשמש אור השמש במחלות כמו ניוון מקולרי וקטרקט. לסיכום, ד"ר שוואב ביקש הדגיש כי "אם למישהו יש נמשים בקשתית העין, במיוחד [בגיל] צעיר, הייתי שוקל במקומו מחדש את האסטרטגיות הנוכחיות שלו להגנה מהשמש".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully