פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      האם ויטמינים יכולים לפגוע בבריאות הלב?

      עוד ועוד מחקרים שנערכים על תוספי תזונה וויטמינים מראים כי תרומתם לבריאות משנית, ולעיתים אף לא קיימת. במחקר הנוכחי חוקרים כבר טוענים כי לא רק שאין להם יתרון בריאותי, אלא הם עלולים לסכן חיים

      תוספי תזונה (ShutterStock)
      לא בהכרח מועילים לבריאות. ויטמינים (צילום: shutterstock)

      אין כמעט מי שלא לוקח תוסף תזונה בשלב כלשהו בחייו, מתוך ההנחה שזה ישפר את הבריאות. מחקר חדש שנערך לאחרונה גילה כי ויטמינים שנלקחים על ידי מיליוני אנשים ברחבי העולם יכולים דווקא להגדיל את הסיכון למחלות לב.

      המחקר שפורסם בכתב העת Annals of Internal Medicine מצא קשר בין סוגים מסוימים של תוספי תזונה הנלקחים מדי יום ומשלבים סידן וויטמין D ובין סיכון מוגבר לשבץ. מדענים בארה"ב מאמינים כי השילוב עשוי לגרום בין היתר לטרשת עורקים, מחלה שבה מצטבר פלאק בעורקים ועלולה לגרום להתקפי לב.

      בהתבסס על מטא-אנליזה של 277 ניסויים מבוקרים אקראיים שכללו כמיליון נחקרים במצטבר, המסקנות הטילו ספק לא רק בהשפעה המיטיבה של ויטמינים על בריאות הלב, אלא גם באפקטיביות של התזונה הים תיכונית לשיפור החוסן מפני מחלות לב.

      ד"ר סאפי חאן שהוביל את המחקר באוניברסיטת מערב וירג'יניה, אמר כי: "שילוב של סידן וויטמין D נמצא קשור בסיכון גבוה יותר לשבץ". הוא הוסיף: "לתוספים אחרים לא הייתה השפעה משמעותית על תמותה או על תוצאות לב וכלי דם". על פי המחקר, תוספים ששילבו סידן וויטמין D הגבירו את הסיכון לשבץ ב-17 אחוזים.

      עוד בנושא:
      לוקחים ויטמינים כדי לשפר את בריאות הלב? זה מיותר
      רק זה חסר לכם: 5 חסרים תזונתיים נפוצים
      יותר מדי אנשים לוקחים יותר מדי ויטמין D, וזה מסוכן

      כאב בטן (ShutterStock)
      מעלים את הסיכון למחלות לב (צילום: shutterstock)

      המחקר בדק את ההשפעה של 16 תוספי תזונה שונים ושמונה התערבויות תזונתיות על תמותה ומחלות לב וכלי דם אצל המשתתפים. המסקנה היא כי קיצוץ במלח ואכילת חומצות שומן אומגה-3, הנמצאות בדגים שמנים, הציעו הגנה מסוימת מפני מחלות לב, ואילו חומצה פולית הציעה הגנה מסוימת מפני שבץ. תוספי מזון שלא נמצאו כבעלי השפעה משמעותית על תמותה או מחלות לב וכלי דם, כללו סלניום, ויטמין A, ויטמין B6, ויטמין C, ויטמין E, ויטמין D בלבד, סידן (לבדו), חומצה פולית וברזל.

      הממצאים לא מפתיעים, אמרה לאתר CNN סוזן ג'ב, מרצה לתזונה ובריאות האוכלוסייה באוניברסיטת אוקספורד. "למעט כדי למנוע או לתקן ליקויים ספציפיים כגון רמות נמוכות של ויטמינים, דוגמת ויטמין D, או בנסיבות חיים מסוימות וזמניות כמו הריון, יש קונצנזוס על כך שתוספי תזונה לא צריכים להיות כלולים בהמלצה לכלל האוכלוסייה".

      יחד עם זאת, החוקרים מבהירים כי יש לנקוט משנה זהירות בפרשנות התוצאות מפני שבתחום מחקרי התזונה קשה להוכיח סיבה ותוצאה, כך שאין לכם סיבה להיכנס לפאניקה אם אתם נוטלים את שני הוויטמינים יחד, או תוספים בכלל. פשוט רצוי שתיטלו אותם עם התייעצות רופא.