וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הביצה שהתהפכה: אחרי שנוקו מאשמה, ביצים שוב חשודות בגרימת כולסטרול

נראה שבסוגיה הזאת המדע הפך את עמדתו יותר פעמים משהופכים חביתה במחבת: אחרי שנים של מחקרים שטיהרו את המוניטין של הביצים מגרימת כולסטרול, מגיע מחקר חדש ששוב טוען את ההיפך

האם ניתן לטגן ביצה בחוץ מרוב שחם?/מגיש: ליאור נאור

בסרטון: מחפשים מה לעשות עם הביצים שנותרו במקרר שלכם? נסו את זה

כשאתם חושבים על ארוחת בוקר, מה עולה לכם לראש? סביר להניח שמשהו שכולל ביצים, חביתה, מקושקשת, עין או ביצה קשה... קשה לדמיין ארוחת בוקר בלי ביצים. באופן כללי, ביצים הן חלק מאוד אינטגרלי מהתפריט שלנו והן מופיעות בהרבה מנות, כך שלעתים הימנעות מהן יכולה להיות די מאתגרת.

למרבה המזל, בעשורים האחרונים אין לנו ממש סיבה בריאותית להימנע מהן, כי אחרי שבעבר סומנו כגורם תזונתי לכולסטרול גבוה, העמדה המחקרית בעשרים השנה האחרונות גורסת שביצים אינן מהוות גורם משמעותי לעלייה בכולסטרול התזונתי. בנוסף, אין חולק על כך שהן מכילות המון רכיבים תזונתיים חשובים וחיוניים, כמו חלבון, ויטמין D וויטמין B12.

עוד בנושא:
אכילת ביצה ליום מפחיתה את הסיכון למחלות לב ושבץ
מחקר: ביצה ביום מצמצמת פערי גדילה אצל תינוקות
כולסטרול נמוך מגדיל בעשרות אחוזים את הסיכון לשבץ

בתחילת השנה התפרסם מחקר עדכני ובעל חשיבות בנוגע לסטטוס התזונתי של ביצים והשפעתן על כולסטרול. באופן מפתיע, הוא אינו מיישר קו עם המחקרים והאנליזות משני העשורים האחרונים, שאיפשרו לנו לצרוך ביצים ללא חשש שהדבר ישפיע לרעה על הסיכויים שלנו לסבול מבעיות בריאותיות הקשורות בכולסטרול גבוה או לחלות בסוכרת. למעשה, המחקר הזה טוען את ההיפך. הוא פורסם בכתב העת של ההתאחדות הרפואית בארה"ב (JAMA) בחודש מרץ האחרון וכלל נתונים שנאספו ממעקב תזונתי בן 31 שנים אחרי 29,615 משתתפים - היקף ופרק זמן מחקרי משמעותיים שתורמים רבות לאמינות ורצינות ממצאיו.

ביצים. ShutterStock
חלק מאוד אינטגרלי מהתזונה שלנו. ביצים/ShutterStock

מצבם התזונתי של משתתפי המחקר נאמד בעזרת שאלונים וההיסטוריה התזונתית של כל אחד מהם נוטרה במשך פרק זמן ממוצע של 17 שנה. משתתפי המחקר היו ממוצאים אתניים מגוונים, וצריכת הכולסטרול התזונתי שלהם וצריכת הביצים שלהם נאמדו בנפרד. החוקרים, מאוניברסיטת נורת'ווסטרן, מצאו קשר בין סיכון מוגבר ב-17 אחוזים לבעיות קרדיו-וסקולריות וסיכון גבוה ב-18 אחוזים לתמותה כללית, בעקבות צריכה של 300 מ"ג כולסטרול תזונתי מדי יום. על פי הניתוח שלהם, לסיכונים המוגברים הללו היה הכולסטרול התזונתי האחראי הבלעדי, ללא קשר לצריכת שומנים אחרים בתזונה.

החוקרים גילו עוד שאכילה של 3-4 ביצים בשבוע הגדילה את הסיכון למחלות לב וכלי דם ב-6 אחוזים והגדילה ב-8 אחוזים את סיכון התמותה הכללי של המשתתפים. במהלך 31 השנים שבהם נערך המעקב במסגרת המחקר, אירעו 5,400 אירועים רפואיים קרדיו-וסקולריים ו-6,132 מקרי מוות מסיבות שונות. עם זאת, בשל טיבו של המחקר ושיטות איסוף המידע שבהן נקטו החוקרים (שהתבססו על מסירת מידע עצמאית של המשתתפים ובדיקה יזומה אחת בלבד של החוקרים), שינויים ארוכי טווח בתזונה של המשתתפים לא באו לידי ביטוי בנתונים וייתכן שיש לכך השלכות על מידת הדיוק של מסקנותיו.

"המסר החשוב לקחת מהממצאים הללו הוא בנוגע לכולסטרול, שנמצא בכמויות גדולות בביצים ובמיוחד בחלמון שלהן", אמרה ד"ר נורינה אלן, אחת החוקרות ומרצה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת נורת'ווסטרן. רק כדי לסבר את האוזן, בחלמון ביצה אחד (הצהוב) יש כ-186 מ"ג כולסטרול.

גיף ביצים בנדיקט. Giphy
186 מ"ג כולסטרול. ביצה עלומה/Giphy

המחקר שהיווה את נקודת המפנה ביחס לביצים התפרסם גם הוא ב-JAMA באפריל 1999 ובו נמצא רק קשר אפשרי בין אכילת ביצים ובין סוכרת סוג 2. מחקרים אחרים שנערכו ביפן ובסין לאחר מכן איששו אף הם את המסקנה שצריכת ביצים לא גורמת למחלות לב וכלי דם.

מחקר נוסף בעל חשיבות פורסם בחודש מאי 2018 בכתב העת האמריקאי לתזונה קלינית - המחקר עקב אחר 128 משתתפים שהוגדרו במצב של טרום-סוכרת או כחולים בסוכרת סוג 2. מחציתם התבקשו לאכול תריסר ביצים מדי שבוע במשך 3 חודשים, בעוד שהמחצית השנייה התבקשה לאכול לא יותר מ-2 ביצים בשבוע למשך אותו פרק זמן. כלל המשתתפים נמנעו מאכילת שומנים רוויים וניזונו מתפריט לירידה במשקל שכלל שומנים בריאים. מעקב שנערך להם בחלוף חצי שנה העלה שלא היה הבדל בגורמי הסיכון הקרדיו-וסקולריים או בלחץ הדם בין שתי הקבוצות. כך שגם המחקר הזה יישר קו עם המחקרים הקודמים בנוגע לביצים.

המחקר הנוכחי מאוניברסיטת נורת'ווסטרן הוא הראשון זה שנים רבות שממצאיו סותרים את העמדה המעודכנת לגבי ביצים, כולסטרול וגורמי סיכון קרדיו-וסקולריים. עם זאת, גם החוקרים מנורת'ווסטרן מסכימים שאכילת חלבוני ביצה (הלבן) מומלצת בשל הערכים התזונתיים הקיימים בחלבון ואינה מהווה סיכון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully