פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      אכילת ביצה ליום מפחיתה את הסיכון למחלות לב ושבץ

      תפסיקו להסתכל על הכולסטרול ותתחילו לראות את היתרונות התזונתיים הנוספים שמתחבאים בתוך הקליפה. מחקר עצום בהיקפו מגלה שלאכילת ביצים יש יותר יתרונות מחסרונות כשזה מגיע לבריאות שלכם

      אכילת ביצה ליום מפחיתה את הסיכון למחלות לב ושבץ

      בווידאו: הדרך הקלה להפריד ביצים

      אחרי שבמשך כמה עשורים הן נחשדו כמזון שיש לאכול ממנו במתינות מחשש לעליה ברמות הכולסטרול, בשנים האחרונות יותר ויותר מחקרים מתחילים לסדוק את התדמית הלא בריאה שיוחסה לביצים. אליהם מצטרף כעת מחקר עדכני נוסף מגלה שאנשים שאכלו ביצה ליום בממוצע אפילו נהנו מהטבה בריאותית מסוימת שהובילה להפחתה בסיכוייהם ללקות במחלות לב ובשבץ, בהשוואה לאנשים שלא אכלו ביצים.

      המחקר, שמגיע מסין, התפרסם לאחרונה בכתב העת הרפואי Heart, מתבסס על נתוניהם של חצי מיליון סינים שענו על שאלונים בנוגע להרגלי אכילת הביצים שלהם. החוקרים עקבו אחר מצבם הבריאותי של המשיבים במשך 9 שנים בממוצע וחיפשו באופן מיוחד תקריות בריאותיות הקשורות ללב.

      עוד בנושא:
      תזונה עתירת כולסטרול מאיצה פי 100 התפתחות גידולים
      אני רק שאלה: האם עדיף להימנע מאכילת ביצים?
      היתרון הבריאותי של ביצה אחת ביום

      ביצה עלומה (ShutterStock)
      אחת כזאת כל יום? אנחנו כבר מרגישים יותר טוב. ביצה עלומה על טוסט (צילום: shutterstock)

      החוקרים גילו שאנשים שדיווחו על אכילת ביצים יומיומית היו בסיכון נמוך ב-11 אחוזים לחלות במחלת לב וסיכון מופחת ב-18 אחוזים לתמותה עקב בעיות לב, בזמן תקופת המחקר. זאת בהשוואה לנתונים המקבילים בקרב משתתפי המחקר שלא אכלו ביצים. באשר לסיכויים ללקות בשבץ, ההבדל היה אפילו משמעותי יותר - מי שאכלו ביצים מדי יום נהנו מסיכון נמוך ב-26 אחוזים ללקות בשבץ המורגי (שבץ שנגרם עקב דימום תוך מוחי) וסיכון נמוך בעשרה אחוזים לשבץ עקב קריש דם.

      המגמה העדכנית: שינוי ביחס לביצים

      תוצאותיו של המחקר הנוכחי מצטרפות למגמה המעודכנת בקרב חוקרי בריאות ותזונה שמסמנת שינוי ביחס לביצים וליתרונות התזונתיים שלהן, כמו גם ביחס לכולסטרול ושומן בכלל. מחקרים שנערכו בשנים האחרונות מצביעים על כך שאכילת מזונות עתירי שומן וכולסטרול לא מובילה בהכרח לרמות כולסטרול בלתי תקינות שמסכנות את בריאות הלב. אף על פי שבביצים יש הרבה כולסטרול באופן יחסי, חלק ניכר ממנו הוא כולסטרול טוב (HDL), שמסייע לפנות הצטברות של שומן מן העורקים ובכך מפחית את הסיכון למחלות לב.

      קרטון ביצים (ShutterStock)
      לא גרועות כמו שגרמו לנו לחשוב. ביצים (צילום: shutterstock)

      בל נשכח שביצים הן גם מקור טוב לחלבון, ובשל כך הן מעודדות תחושת שובע ומסייעות להלחם בהשמנה - שגם היא בפני עצמה מהווה גורם סיכון למחלת לב. ביצים מכילות גם רכיבי תזונה חיוניים שמסייעים להפחית את רמות הדלקתיות בגוף, שגם היא מהווה תהליך פיזי מזיק ובעל השלכות על הסיכויים למחלות לב וכלי דם.

      נחדד שהמחקר הזה אינו מוכיח שאכילת ביצים מגנה עליכם מפני מחלות לב או שבץ באופן מוחלט. אולם, היקפו הנרחב מאוד של המחקר הזה מחזקת את הטענה שביצים אינן נוראיות לבריאות כפי שגרמו לנו לחשוב בעשורים האחרונים. וייתכן בהחלט שהיתרונות התזונתיים של הביצים עולים על הנזק הפוטנציאלי של תכולת הכולסטרול שלהן.