וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם חבישת כובע באמת גורמת להתקרחות?

זו שאלה שכל גבר מקריח בוודאי שאל את עצמו לפחות פעם אחת, והתשובה אליה היא די ברורה. מה עלול לגרום להתקרחות גברית והאם כובע שנחבש הדוק מדי באמת יכול לגרום לנשירת שיער?

גבר מקריח. ShutterStock
מה בא קודם, הכובע או הקרחת? גבר מקריח/ShutterStock

לא ברור אם זו משאלת לב או סתם סיפור סבתא, אבל גברים קירחים רבים מאמינים (או רוצים להאמין) שהכובע הוא שגרם להם להתקרח, כשבכלל ברוב המקרים הכובע הגיע הרבה אחרי שהקרחת כבר הייתה עובדה מוגמרת. אבל האם יש באמונה הזו שביב קטן של אמת?

"לא מעט אנשים שאלו ושואלים אותי על זה, ואני יכול להבין למה הם חושבים שזו אמת", אמרה ד"ר היילי גולדברג, דרמטולוג באוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס, בראיון לאתר TIME. "רבים מתחילים לחבוש כובע כדי להסתיר את ההתקרחות, ואז מגיעים למסקנה שזה מה שגרם להם להתקרח. זה לא המקרה".

עוד בנושא:
התקרחות או נשירת שיער? כך תדעו לזהות
התקרחות נשית: לא מה שחשבתם
לא רק השתלה: כל הפתרונות להתמודדות עם הקרחת שלכם

גורמים להתקרחות

התקרחות גברית היא תופעה שכיחה מאוד, שנפוצה בעיקר אצל גברים לבנים. רוב הנמנים עם קבוצה זו יסבלו מנסיגה מסוימת של קו השיער הקדמי ובאזור הצדעיים לאחר גיל ההתבגרות. 80 אחוזים מהגברים הלבנים מדווחים על דרגה כלשהי של התקרחות עד גיל 70.

יש שני גורמים עיקריים להתקרחות אצל גברים: גנטיקה וגורמים הורמונליים. על אף שההורמון העיקרי בגברים הוא טסטוסטרון, תהליך ההתקרחות הגברית קשור דווקא לתוצר העיבוד של טסטוסטרון המכונה דיהידרוטסטוסטרון. אצל גברים שסובלים מהתקרחות נמצאו רמות גבוהות של האנזים רדוקטז, שאחראי להפיכת טסטוסטרון לדיהידרוטסטוסטרון.

נתן גושן משדר גלגלצ. ראובן קסטרו
יכול להזיק רק אם חובשים אותו הדוק מדי. נתן גושן/ראובן קסטרו

יחד עם זאת, גם מתיחה חזקה של שיער, בקוקו למשל או בכובע הדוק, עלולים להוביל לתלישת שיערות והתקרחות. ובכל זאת, רוב הגברים כנראה לא לובשים כובע הדוק כל כך שיכול ליצור את המתיחה הזו. אם אדם בכל זאת חובש כובע הדוק מאוד במשך שנים, יכול להיגרם נזק לשורשי השיער ובעקבות כך לנשירה, אבל לא מדובר בנזק שמוביל להתקרחות.

"החומרים המשמשים לתפירת כובעים יכולים גם הם לשחק תפקיד בנשירת שיער", אמר ד"ר אדם פרידמן, פרופסור לדרמטולוגיה באוניברסיטת ג'ורג 'וושינגטון. "אם כובע גורם לתגובה אלרגית בקרקפת, זה יכול לגרום לשיער לנשור בגלל התגובה הדלקתית". לדבריו, במקרים מדובר במקרים נדירים שיכולים להאיץ את נשירת השיער, אבל הם לא יגרמו לגבר שלא מקריח למשל, להקריח.

"באופן כללי, כובעים לא גורמים לקרחת", אומר פרידמן. מה שכובע אמור לעשות, זה להגן על הקרקפת של החובש אותו ולהגן על הפנים מפני נזקי השמש וקרני ה-UV, שעלולות לגרום למחלות עור שונות ואף לסרטן עור. " היתרון הזה הוא הרבה יותר משמעותי מכל חשש כי כובעים עלולים לגרום לנשירת שיער".

  • עוד באותו נושא:
  • קרחת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully