וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקרחות או נשירת שיער? כך תדעו לזהות

מערכת וואלה! News בשיתוף עם מכבי שירותי בריאות

3.10.2017 / 10:14

חלק מהמקרים שבהם השיער נושר הם ברי טיפול. אולם, כדי לעשות זאת חשוב להבין קודם כל מהו הגורם לתופעה. פרופ' אמיליה חודק, מומחית לרפואת עור, מסבירה איך לזהות האם התהליך הפיך, וכיצד לטפל בו ביעילות

גבר סובל מהתקרחות. ShutterStock
התקרחות או נשירת שיער?/ShutterStock

אין כמעט גבר שלא מקנן בו החשש שיום אחד ייאלץ להיפרד מכל שיערות ראשו, ולצערנו, גם חלק מהנשים, בעיקר לאחר הפסקת המחזור החודשי, לא חסינות לחלוטין מהידלדלות של השיער, שהיא המקבילה הנשית לתופעה בגברים. בעוד שכיום ישנן אופציות טיפוליות להתקרחות, טרם נמצאה תרופת פלא עם יעילות גבוהה וללא תופעות לוואי. רבים מבלבלים בין התקרחות לבין מצב של נשירת שיער, תופעה הפיכה שבדרך כלל אינה מובילה להתקרחות. כדי להבין יותר על ההבדל בין שני המצבים, שוחחנו עם פרופ' אמיליה חודק, מומחית לרפואת עור ויועצת למכבי שירותי בריאות.

"אובדן שיער מתחלק לנשירת שיער ולהידלדלות של השיער שמובילה לבסוף להתקרחות אצל גברים והדלדלות ניכרת אצל חלק קטן מהנשים", מסבירה פרופ' חודק. לדבריה – הידלדלות של השערות (שמובילה בסוף להתקרחות) לא נוצרת מנשירת יתר אלא מהעובדה שהשיער פשוט מפסיק לצמוח. בגברים, ההתקרחות מופיעה ראשית במקומות ספציפיים כמו ה"מפרצים" שבצדי המצח ובמרכז הקרקפת. הידלדלות שיער יכולה להיות כרוכה גם בנשירתו, אך השניים לא בהכרח יורגשו יחד.

מנגד, נשירת שיער היא כאמור מצב הפיך בדרך כלל, שעשוי להיות מושפע מגורמים שונים. "המצב הזה שכיח בעיקר אצל נשים, ובמקרים רבים דווקא בקרב נשים צעירות", אומרת פרופ' חודק. לדבריה, הסיבות לנשירת השיער כוללות גורמים תזונתיים ובהם: חוסר בברזל כתוצאה מדימום יתר במחזור החודשי או בעקבות תזונה שאינה מאוזנת; סטרס נפשי או גופני, כמו בתקופה שלאחר ניתוח; גורמים הורמונלייים כמו לדוגמה בתקופת לאחר לידה. "גם הגלולות עלולות להוביל לאובדן השיער, כמו גם תרופות מסוימות שאינן מקבוצת ההורמונים", מדגישה פרופ' חודק. "ישנן גם מחלות כמו זאבת, או זיהומים חיידקיים שונים שעלולים לגרום לאובדן השיער, כמו גם מחלות עור שתוקפות את הקרקפת ולעיתים כרוכות גם הן בנשירת שיער. לשמחתנו, מחלות העור שמובילות לנשירת שיער לצמיתות הן יחסית נדירות".

אישה מסתרקת ומגלה נשירת שיער. ShutterStock
מיקום הנשירה יכול ללמד את הרופא רבות על הגורמים לה/ShutterStock

הדרך הטובה ביותר לדעת אם מדובר בנשירת שיער זמנית או בהתקרחות, שרק בחלק מהמקרים ניתן לפתור, היא כמובן להתייעץ עם רופא עור. פרופ' חודק מדגישה כי מיקום הנשירה יכול ללמד את הרופא רבות על הגורמים לה. "כחלק מבדיקת הקרקפת הרופא יבצע מבחן משיכה – שבו תופסים קבוצת שיערות ובוחנים כמה מהן נשארות על היד", היא מסבירה. "מתוך קבוצה של חמישים שערות, אם רק שתיים נשארות על היד, זה נחשב תקין, ומעבר לחמש, זה כבר מצב המצביע על בעיה".

עוד באותו נושא

רוצים לישון טוב יותר? כך אתם צריכים לאכול בערב

לכתבה המלאה

האם יש דרך לחזות התקרחות מראש?

על פי ההערכות, ההתקרחות הגברית נגרמת כתוצאה מרגישות יתר של השיער להורמון טסטוסטרון, המופרש בקצב מוגבר אצל גברים, אך מצוי גם בגופן של נשים ברמות נמוכות יותר. מקורה של הרגישות הזאת הוא גנטי. "התכונה הזו נשלטת על ידי יותר מגן אחד אך עד היום לא זיהו את כל הגנים הגורמים לתופעה", מסבירה פרופ' חודק. "כשמטופל מעוניין לדעת אם יקריח, אני קודם כל שואלת אותו על ההיסטוריה המשפחתית שלו, ובייחוד על הידלדלות השיער אצל האם, שעל פי מחקרים שונים משפיעה רבות על הסיכון להתקרחות אצל הילדים שלה".

אילוסטרציה. ShutterStock
טרם נמצאה תרופה אידאלית/ShutterStock

כאמור, להתקרחות טרם נמצאה תרופה אידאלית, אולם כיום ישנן דרכים שונות להאט את התהליך, לעיתים לעצור אותו ואף לגרום לצמיחה מחודשת. דרך אחת לעשות זאת היא באמצעות תכשירים למריחה על הקרקפת. "חלק מהתכשירים עוצרים ב-60 אחוזים את ההתקדמות של הידלדלות השיער, ומצמיחים שיער ב-20 אחוזים מהמקרים", מדגישה חודק. לרוב הם מיועדים הן לגברים והן לנשים. עם זאת, היא מזהירה כי תופעות הלוואי עלולות לכלול נשירה ניכרת בשבועות הראשונים (שחולפת לאחר פרק זמן מסוים), ולעיתים נדירות לשיעור יתר בפנים אצל נשים. אולם תופעה זו נפסקת עם הפסקת הטיפול בתכשיר.

טיפול נוסף, שיעיל בקרב גברים בלבד, הן תרופות הניטלות דרך הפה ונחשבות יעילות יחסית. "חלק מהתרופות נוגדות את פעילות ההורמון הגברי טסטוסטרון, באזור של זקיק השערה", אומרת פרופ' חודק. "הבעיה היא שיש ליטול אותן באופן מתמשך וקבוע לאורך שנים, שכן ההשפעה נמשכת כל עוד נוטלים אותן". עם זאת, ברגע שמפסיקים ליטול את התרופה, ההשפעה חולפת ומתחילה הידלדלות מחדש. התרופות עלולות לגרום לתופעות לוואי כמו פגיעה באיכות ובכמות הזרע, אם כי זוהי תופעה שנחשבת נדירה". לדבריה, יש גברים המדווחים גם על ירידה בחשק המיני וכן פגיעה בתפקוד המיני בשימוש בחלק מהתרופות, אולם במחקרים מדעיים לא נמצא הבדל בתחום זה בין גברים שדיווחו כי נטלו את התרופה לבין קבוצת הביקורת.

"בשנים האחרונות פותחה גם שיטה שבה לוקחים דם מהמטופל, ממצים מתוכו את טסיות הדם ומזריקים אותן לאזורים שבהם ניכרת הידלדלות השיער", מספרת פרופ' חודק. "הטסיות מפרישות חומרי גדילה שמעודדים צמיחה של השיער, אבל זו גישה טיפולית חדשה, שעדיין לא מבוססת במלואה". היא מדגישה כי גם השתלות שיער נחשבות לפתרון טוב שמתאים לקבוצה מסוימת של אנשים וכרוך כמובן בעלויות גבוהות.

גורם משמעותי ביותר בבריאות השיער

צמיחת השיער מושפעת כאמור במידה רבה גם מהמזון שאנחנו מכניסים לגופנו. אם אתם סובלים מנשירת שיער (אך לא מהתקרחות), ניתן בהחלט לבחון האם התזונה שלכם אחראית למצב, ואיך ניתן לשפר אותה. צחי כנען, דיאטן קליני במכבי שירותי בריאות, מדגיש שהדרך היעילה ביותר לעשות זאת, היא להתייעץ עם גורם מקצועי מוסמך. "הדיאטן מבצע אנמנזה, שזה למעשה בירור תזונתי קפדני", הוא אומר. "בבחינה זאת אנחנו בודקים האם התזונה של האדם היא מאוזנת, ובמידת הצורך גם מבצעים בדיקות רפואיות למצבים שעלולים להשפיע על בריאות השיער".

ביצת עין. ShutterStock
מחסור בחלבונים עלול להתבטא באובדן שיער/ShutterStock

לדבריו, אחד הגורמים הבולטים לנשירת שיער הוא מחסור באחד או בכמה מאבות המזון הבסיסיים. "אנחנו נוטים לזרוק את כל תחלואי העולם על השומן, אבל למעשה, לחומצות השומן יש מרכיב מאוד משמעותי בבריאות העור והשיער", הוא מסביר, ומדגיש כי גם מחסור בחלבונים עלול להתבטא באובדן שיער.

כנען מבהיר כי גם מחסור בוויטמינים ומינרליים, כמו למשל במקרים של אנמיה או חוסר בברזל, עלולים לגרום לנשירת השיער. "מבחינה סטטיסטית, לרבים מהאנשים שסובלים מנשירת שיער יש גם מחסור באבץ או בוויטמין B3".

עם זאת, חלק מהאנשים מאמינים שאם יצרכו יותר מהמרכיבים האלה, הם יוכלו לשפר את בריאות השיער. חשוב להדגיש כי זה עוזר רק במקרה של חוסר. תוספת של ברזל או אבץ לדוגמה, לא תפחית את נשירת השיער, וכדי לפתור את הבעיה, חשוב להיוועץ בגורם מקצועי ולא לקבל החלטות על דעת עצמכם. זאת כדי לבנות תפריט עשיר ומאוזן שגם ישפר את בריאות השיער וגם יתרום לשיפור הבריאות בטווח הארוך.

  • עוד באותו נושא:
  • קרחת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully