פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      מה הזמן הטוב ביותר לאכול פחמימות כדי לשמור על המשקל

      האם פחמימות בהכרח מזיקות לדיאטה, או שהכל תלוי בתזמון האכילה שלהן? מספר מחקרים מהשנים האחרונות ניסו לתת לכך תשובה. האם הם הצליחו לתזמן מתי עדיף לאכול פסטה?

      אישה אוכל פסטה (ShutterStock)
      האם הן באמת אוייבות הדיאטה? אישה אוכל פסטה (צילום: shutterstock)

      לאן שלא תסתכלו תראו אנשים שהחליטו להפסיק לאכול פחמימות ומוכנים להשבע שמדובר בהחלטה התזונתית הכי טובה שעשו. ואכן, פחמימות נחשבות לאויבות הדיאטה, אבל האם הן באמת כאלה, או שאולי רק צריך לתזמן טוב את הצריכה שלהן?

      פחמימות נחשבות למקור דלק של הגוף והן מסווגות לשלושה סוגים: פחמימות פשוטות, פחמימות שאינן סוכרים כמו תאית, עמילן וגליקוגן שמכונות פחמימות מורכבות, וסיבים תזונתיים, שהם סוג של רב-סוכר שמקורם בצומח. בגדול, הפחמימות המורכבות בריאות יותר לגוף שכן לוקח לו זמן רב לעכל אותן, אבל דווקא הפחמימות הפשוטות הן אלה שמעניקות לגוף דלק ואנרגיה - מה שחשוב לפני אימון כושר למשל. צריכה מועטה של פחמימות תוביל לירידה ברמת הגלוקוז בגוף ולתחושת יובש וחולשה כתוצאה מכך. ארגוני בריאות ברחבי העולם עדיין ממליצים לקבל 50 אחוזים קלוריות יומיות מפחמימות, אבל בעיקר ממזונות שמכילים כמות גדולה של סיבים תזונתיים ולא ממשקאות מתוקים או מזונות בעלי תכולת סוכר גבוהה.

      עוד בנושא:
      5 פחמימות שממש כדאי לכם לאכול כל יום
      8 מאכלים להימנע מהם אם החלטתם להפחית פחמימות
      עסק מורכב: 5 סיבות בריאות לאכול פחמימות

      אז את העובדה שצריך לצרוך פחמימות במתינות יש לנו, אבל האם יש זמן מושלם לצרוך אותן כשנמצאים בתהליך של שמירה וירידה במשקל? ובכן, התשובה לשאלה היא מעט בעייתית כיוון שרוב המחקרים הראו ממצאים לא עקביים.

      בייגל עם פרג (ShutterStock)
      אז מה אמרנו, בוקר או ערב? בייגל (צילום: shutterstock)

      אחד המחקרים שנערכו סביב תפיסה זו טען כי צריך לאכול פחמימות אך ורק בארוחת הערב. החוקרים חילקו את 78 הנחקרים לשתי קטגוריות: אלה שאכלו פחמימות בארוחת הערב ואלו שאכלו את אותן כמות פחמימות, רק שחילקו אותה לכל ארוחה. ממצאי המחקר שנפרש על פני חצי שנה, הראו כי אלה שאכלו את הפחמימות רק בארוחת הערב איבדו משקל רב יותר בהשוואה לקבוצת ההשוואה. ממצאי מחקר אחר שכלל 58 גברים שסבלו מהשמנת יתר הראה כי הם איבדו ממשקלם, בין אם צרכו פחמימות במהלך ארוחת הצהריים או הערב.

      אחד המחקרים האחרונים התמקדו ביכולתו של הגוף שלנו לשרוף פחמימות בבוקר, בהשוואה לערב. המחקר הראה כי צריכה מוקדמת של פחמימות במהלך היום הייתה הרבה יותר אידיאלית כשהיה מדובר בשריפת שומן. כמו כן, מספר מחקרים מצביעים על כך שעלייה במשקל נוטה להתרחש עם אכילת יותר קלוריות בחלק השני של היום, כך שארוחות עשירות יותר בפחמימות בערב יכולות לגרום לעליה במשקל ובאחוזי השומן בגוף.

      המחקרים הלא חד משמעיים בנושא אכן מבלבלים, אבל למעשה הם מצביעים על תשובה די ברורה. לא משנה אם בבוקר או בערב, אתם צריכים את הפחמימות שלכם, אבל בצריכה מתונה. ועדיף שיהיו פחמימות מורכבות. בדרך הזו הגוף שלכם יקבל את הדלק שהוא זקוק לו, ואתם לא תעלו במשקל.