וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי התקף לב? זה מה שאתם חייבים לדעת על הכולסטרול שלכם

בחסות חברת מדיסון, בחסות חברת מדיסון

16.6.2019 / 10:36

החשיבות של שמירה על ערכי כולסטרול תקינים הופכת להיות משמעותית עוד יותר לאחר התקף לב. אילו שינויים באורח החיים יכולים לעזור ומהם הטיפולים, הוותיקים והחדשים, שישמרו על רמות הכולסטרול שלכם תקינות

הדמיה של תאי דם בעורק. ShutterStock
טרשת עורקים מובילה למחלות לב וכלי דם. הדמיה של תאי דם בעורק/ShutterStock

כולסטרול בצפיפות נמוכה (LDL), שזכה לכינוי הלא סימפטי "הכולסטרול הרע", קיבל ללא ספק את התואר הזה בכבוד. אלו חלקיקים שנוצרים במקור בכבד, עוברים אל תאי הגוף דרך מחזור הדם ונוטים לשקוע בדפנות כלי הדם העורקיים. כך שהם עלולים לגרום לחסימות בכלי הדם ולגרום להתפתחות טרשת עורקים שמובילה למחלות לב וכלי דם - שחלק מהביטויים שלה הם התקפי לב ואירועים מוחיים.

כדי להקטין את הסיכון למצבים מסכני חיים כאלו, ולמנוע החמרה וחסימה של כלי דם נוספים, חשוב לבצע בדיקה תקופתית של רמות הכולסטרול ולעשות הכל כדי להוריד את הכולסטרול במידת הצורך. הצעד הראשון בדרך להורדת כולסטרול הוא כמובן שינוי תזונתי. בעבר היו ממליצים להימנע משומנים בכל מחיר, אבל היום מבינים כי התמונה מורכבת יותר: ישנם גם שומנים טובים, ודיאטות משפיעות באופן שונה על אנשים שונים. לכן, חשוב להתייעץ עם דיאטן או תזונאי ולבנות תפריט בריא שניתן להתמיד בו לאורך זמן. במקביל, חשוב מאוד להפסיק לעשן ולהתחיל לבצע פעילות גופנית.

עוד בנושא:
אחרי התקף לב: התפריט שיפחית במידה דרמטית את הסיכון לאירוע נוסף
התקפי לב: 6 דגשים לשינוי באורח החיים שיעזרו להפחית את הסיכון לאירוע נוסף
3 ביצים ומעלה בשבוע מעלות את הסיכון לחלות במחלות לב

מלבד שינויים באורח החיים, הדרך המומלצת והמוכרת ביותר לטיפול בעודף כולסטרול היא באמצעות תרופות ממשפחת הסטטינים. תרופות אלו נמצאות בשימוש בכל רחבי העולם ומאפשרות לשפר מאוד את חייהם של הסובלים מכולסטרול גבוה. אפשרות נוספת היא תרופות שמונעות ספיגה של הכולסטרול במעי, ואופציה שלישית היא משפחת נוגדנים חד שבטיים אנושיים המסייעים בהורדת רמות הכולסטרול בדם שלא יורד באמצעים אחרים.

לעכב את הייצור של הכולסטרול בכבד

כדי להבין עוד על התרופות האלו ועל האופן שבו הן משפיעות על הגוף, שוחחנו עם פרופ' אבישי אליס, מנהל המחלקה הפנימית ומרפאת הליפידים במרכז הרפואי בילינסון בפתח תקווה.

אז איך תכשירים ממשפחת הסטטינים עובדים? "תאי הכבד שלנו מסוגלים לייצר כולסטרול בעצמם, והסטטינים מעכבים את הייצור של הכולסטרול בכבד", מסביר פרופ' אליס. הגוף שלנו, חשוב להבין, זקוק לכולסטרול הזה. לכן, כשהכבד "מבחין" בחוסר, הוא מייצר עוד קולטנים על דפנות תאי הכבד שאמורים להעביר אליו את הכולסטרול מתוך זרם הדם. ככל שיש יותר קולטנים כאלו, כך גוברת הספיגה של הכולסטרול ממחזור הדם ופוחת הסיכון להצטברות שלו בכלי הדם.

תכשירים ממשפחת הסטטינים נמצאים בשימוש מסחרי קרוב ל-30 שנים ולכן גם הספיקו לצבור פופולריות ואהדה בקרב רופאים בכל העולם. "אלו תרופות בטוחות מאוד ויעילות מאוד", קובע פרופ' אליס ומדגיש שהן חוללו מהפכה של ממש בתחום הטיפול במחלות לב וכלי דם ובמניעתן. "בנוסף להפחתת הכולסטרול, התרופות מפחיתות גם דלקת בגוף ומשפיעות על חמצון הכולסטרול, דבר שמשפיע מאוד על הסיכון לטרשת עורקים", הוא מסביר.

סטטינים. ShutterStock
נמצאים בשימוש מסחרי קרוב ל-30 שנים. סטטינים/ShutterStock

כמו בכל תרופה, השימוש בתכשירים ממשפחת הסטטינים עלול לגרום לתופעות לוואי בחלק מהמשתמשים. "לסטטינים, כמו לכל תרופה, יש גם תופעות לוואי. התופעה הכי מדוברת כוללת כאבי שרירים והיום אנחנו רואים שכ-15 אחוזים מהאנשים שנוטלים אותה מדווחים על כאבים כאלו". המצב הזה מוביל בסופו של דבר לכך שרבים מהסובלים מכאבים לא יכולים להמשיך ליטול את התרופה.

כאבי שרירים זו תופעת הלוואי הנפוצה ביותר, אך לא היחידה. "באחוז קטן מהמטופלים התרופה יכולה ליצור הפרעה זמנית בתפקודי הכבד, אך היא בדרך כלל קלה וחולפת עם הפסקת השימוש בה", מסביר פרופ' אליס.

במצבים מסוימים, הוא מוסיף, התרופה עלולה להעלות את רמות הסוכר בדם ולהגביר את הסיכון לסוכרת, אבל גם כאן הוא דואג להרגיע את מי שחושש מההשפעה המבהילה הזאת: "הוכח שתכשירים ממשפחת הסטטינים יכולים להאיץ התפתחות של סוכרת רק אצל אנשים שמלכתחילה היו אמורים לפתח את המחלה. הטיפול רק מאיץ את ההופעה שלה ולא גורם לה. לכן, רופאים בדרך כלל ימליצו בכל זאת על השימוש בתרופה כי הערך שלה גובר בהרבה על הסיכון הזה".

פרופ' אליס מבהיר כי בניגוד לשמועות התרופה אינה מגבירה את הסיכון לפגיעה קוגניטיבית ולמחלות מוח ויותר מזה: "יש עדויות לכך שהתרופה מובילה לירידה דרמטית בסיכון לדמנציה ובהתפתחות המחלה".

ואם תכשירים ממשפחת הסטטינים לא עובדים?

התרופות מהדור החדש מסייעות גם לחולים שלא מסוגלים לקבל את הסטטינים בגלל תופעות לוואי שהם מרגישים או בגלל מגבלות שונות

"יש אנשים שרמת הכולסטרול בדמם כל כך גבוהה, עד שתכשירים ממשפחת הסטטינים לבדם לא מספיקים כדי להביא אותה לערך הרצוי", מסביר פרופ' אליס. "ויש גם אנשים שמפתחים תופעות לוואי משמעותיות ולא יכולים או לא רוצים לקבל את הטיפול".

אז מה עושים במקרים כאלה? "אם רמות הכולסטרול לא יורדות כמו שרצינו, קודם כל נבדוק שהמטופל לוקח את התרופה במינון המקסימלי ומקפיד ליטול אותה בקביעות. אם בכל זאת הרמה לא יורדת, נשקול לטפל באמצעות תרופה אחרת שמורידה את הספיגה של הכולסטרול מהמעי לזרם הדם". מדובר בתרופה שנותנים ביחד עם הסטטינים, ולדברי פרופ' אליס אין לה תופעות לוואי משמעותיות.

השילוב של סטטינים עם התרופה הנוספת גורם בדרך כלל לירידה חדה יותר של ערכי הכולסטרול, אבל אצל אנשים מסוימים גם הירידה הזאת לא מספיקה. בקרב חלק מהאנשים דרושה הורדה דרמטית יותר של הכולסטרול, בעיקר אצל מי שסבלו בעבר ממחלות לב וכלי דם, אירועי לב או אירוע מוחי, כמו גם אנשים שסובלים מסוכרת ומסיבוכיה.

"במקרים כאלו, אנחנו רוצים להוריד את הכולסטרול לרמה הנמוכה ביותר שאפשר", אומר פרופ' אליס. הדרך לעשות את זה היא באמצעות תרופות ביולוגיות שמנגנון הפעולה שלהן הוא עיכוב החלבון PCSK9 זהו מנגנון שונה מזה של הסטטינים, והוכחו במחקרים כבעלות יכולת להפחית משמעותית גם כולסטרול גבוה "עקשן", כזה שלא יורד באמצעים אחרים.

"אנחנו מוסיפים לטיפול את הדור החדש של תרופות שניתנות בהזרקה. תרופות אלה מנטרלות את החלבון שגורם להרס הקולטנים לכולסטרול שעל פני תאי הכבד. הדבר גורם לכך שהקולטנים זמינים על פני תאי כבד לפרק זמן ממושך יותר וסופגים יותר כולסטרול ממחזור הדם", אומר פרופ' אליס. התרופות מהדור החדש מסייעות גם לחולים שלא מסוגלים לקבל את הסטטינים בגלל תופעות לוואי שהם מרגישים או בגלל מגבלות שונות.

שירות לציבור מוגש בחסות חברת מדיסון

בחסות חברת מדיסון, בחסות חברת מדיסון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully