וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התקפי לב: 6 דגשים לשינוי באורח החיים שיעזרו להפחית את הסיכון לאירוע נוסף

בחסות מדיסון, בחסות מדיסון

14.4.2019 / 8:57

מי שחווה התקף לב בעבר נמצא בסיכון מוגבר לאירוע נוסף במהלך החיים. החדשות הטובות הן שבעזרת כמה שינויים באורח החיים ניתן להפחית את הסיכון לאירועים חוזרים. כך תעשו זאת, שלב אחר שלב

גבר מחזיק את החזה שלו בשתי ידיים. ShutterStock
גברים נוטים לחוות התקפי לב בגילאים צעירים יותר מאשר נשים. גבר מחזיק את החזה/ShutterStock

התקף לב נגרם לרוב כתוצאה מחסימה של אחד מהעורקים הכליליים המספקים דם לשריר הלב. מצב זה דורש התערבות רפואית מידית למניעת סיבוכים ובחלק מהמקרים אף להצלת חייו של המטופל. התערבות טיפולית כוללת מתן תרופות מסוגים שונים, ניטור וטיפול בהפרעות בקצב הלב, ביצוע צנתור כלילי - המערב לרוב הרחבה בלונית של האזור, והתקנת תומכנים מצופים בתרופה שמפחיתים את הסיכון להיצרות חוזרת בעורק בעתיד. הפרוצדורה הזאת אמנם עוזרת להציל חיים של אנשים רבים, אך למרבה הצער היא אינה יכולה למנוע לחלוטין אירועים לבביים נוספים או צורך בהתערבויות נוספות בשלב מאוחר יותר בחיים".

"הסיכון של מי שסבל מהתקף לב לחוות אירוע נוסף גבוה באופן יחסי משאר האוכלוסייה", מסביר ד"ר ברק צפריר, קרדיולוג ומנהל השירות למניעה ושיקום מחלות לב בבית החולים כרמל בחיפה. לדבריו, במצב כזה גובר גם הסיכון להתפתחות מחלות לב נוספות כדוגמת אי ספיקת לב, כמו גם הסיכון לאירוע מוחי ולמחלות כלי דם. כדי להימנע מהופעתן, חשוב להיות מודעים לגורמי הסיכון ולנקוט בכמה צעדים חיוניים בכדי להפחית הסיכוי להיווצרותן.

להכיר את גורמי הסיכון

התקף לב עשוי במקרים מסוימים להעיד על אורחות חיים לקויים וגורמי סיכון לא מאוזנים המסתתרים מתחת לפני השטח ומאיימים על הבריאות שלנו. ד"ר צפריר מסביר כי "ניתן לחלק את גורמי הסיכון להתקף לב לשתי קטגוריות מרכזיות - גורמים ברי שינוי או השפעה וגורמים שאינם ברי שינוי". לדבריו, גורמים שאינם ברי שינוי כוללים בין היתר גיל, מין, מוצא אתני וגנטיקה. כלומר, הסיכון להופעת התקפי לב עולה ככל שמתבגרים ונחשב גבוה יותר אצל אנשים שקרובי משפחתם מדרגה ראשונה חוו אירוע דומה בעברם. כמו כן, גברים נוטים לחוות התקפי לב בגילאים צעירים יותר מאשר נשים.

בדלי סיגריות. ShutterStock
הגורם המשמעותי ביותר התורם להתקפי לב בגיל צעיר הוא העישון. בדלי סיגריות/ShutterStock

בעוד שהגורמים האלו נמצאים הרחק משליטתנו, ישנם גורמים נפוצים המגבירים סיכון להתקפי לב והינם ברי השפעה. "הגורם המשמעותי ביותר התורם להתקפי לב בגיל צעיר הוא העישון. רוב הגברים הצעירים שמגיעים לבית החולים עם התקף לב הינם מעשנים", מדגיש ד"ר צפריר. "גורמים נוספים הם יתר לחץ דם לא מאוזן, סוכרת, הפרעות ברמות שומני הדם, ונוכחות מחלות דלקתיות כרוניות. ככל שהמדדים האלו מופיעים בגיל צעיר יותר והם פחות מאוזנים, או לא מאובחנים ולא מטופלים, כך עולה הסיכון להתקפי לב".

ד"ר צפריר מדגיש כי בשנים האחרונות התפתחה התחלואה של סוכרת והשמנה לכדי ממדים של מגפה במדינות המפותחות. תחלואה משולבת זאת נקראת בשלבים הראשונים "תסמונת מטבולית", וקיימת היום אצל 20 אחוזים מהאוכלוסייה הבוגרת, ומאופיינת על ידי שומן בטני, הפרעה ברמות הסוכר בדם (טרום-סוכרת), אורח חיים יושבני, לחץ דם גבוה, כבד שומני, והפרעות אופייניות בשומני הדם. הסובלים מהתסמונת הזו מצויים בסיכון מוגבר עוד יותר להתפתחות סוכרת, התקפי לב ומחלות כלי דם נוספות.

איך מפחיתים את הסיכון להתקפי לב חוזרים?

אז כבר הבנו שישנם גורמים המגבירים את הסיכון להתקפי לב ולא ניתן לשלוט בהם, אך מנגד יש לא מעט דברים שאכן אפשר לעשות בכדי להפחית, אפילו מאוד, את הסכנה המשמעותית הזאת. אלו העצות החשובות ביותר שיעזרו לעשות זאת וגם לשפר את איכות החיים אחרי האירוע הלבבי:

1. צאו למלחמת חורמה בעישון - העישון הוא כאמור גורם מרכזי להתקפי לב ולכן הוא הגורם הראשון שכדאי לטפל בו כחלק מצעדי המניעה. חשוב להבין שגם אם אתם לא מאמינים שתוכלו להפסיק לעשן - תמיד יש מה לעשות. "כיום אנחנו יכולים לעזור למי שמתקשה להפסיק לעשן באמצעות סדנאות ייעודיות דרך קופות החולים ואפילו בעזרת נטילת תרופות לתקופה מוגבלת, המגבירות משמעותית את הסיכוי להפסיק לעשן", אומר ד"ר צפריר. לאחר שנה מהפסקת עישון הסיכון לאירוע חוזר יורד כמעט בחמישים אחוזים.

2. אזנו את רמות הכולסטרול בדם - הכולסטרול בחלקיקי LDL, המכונה "הכולסטרול הרע", משפיע מאוד על הסיכון להתפתחות טרשת העורקים. לכן, לאחר התקף לב, משימה חשובה של הצוות הרפואי היא להפחית משמעותית את רמות הכולסטרול בדם.

סטטינים. ShutterStock
דרך פשוטה יעילה להפחתת רמות הכולסטרול בדם. סטטינים/ShutterStock

"ההמלצה למטופלים שחוו התקף לב היא לקבל טיפול בסטטינים בעלי עצימות גבוהה, תרופות שנחשבות לדרך פשוטה יעילה להפחתת רמות הכולסטרול בדם", מסביר ד"ר צפריר. "אם הסטטינים לא מצליחים להוריד את הכולסטרול לרמה הרצויה, או במקרים שבהם אנשים מתקשים ליטול את התרופה, לרוב בגלל כאבים או התכווצויות שרירים, ניתן להשתמש בשילוב של תרופות נוספות שאינן מקבוצת הסטטינים. בנוסף, קיימות היום תרופות חדשות שיעילות מאד בהפחתת רמות הכולסטרול בדם, בכ-60 אחוזים בממוצע, ואינן נוטות לגרום לכאבי שרירים.

התרופות החדשות ניתנות בהזרקה תת-עורית אחת לשבועיים ומורכבת מנוגדן המעכב את הפעילות של חלבון הנקרא PCSK9. "במילים פשוטות, היא גורמת לכך שיהיה ביטוי רב יותר של קולטני LDL על פני תאי הכבד, מצב המאפשר פינוי רב יותר של חלקיקי LDL מכילי כולסטרול מהדם לפרוק בכבד, תהליך אשר מפחית את רמת הכולסטרול בדם ומעכב את התפתחות הטרשת בעורקים".

3. הקפידו על פעילות גופנית סדירה - "אנחנו ממליצים לכל חולי הלב על ביצוע פעילות גופנית אירובית סדירה, בעצימות בינונית, לפחות 150 דקות של פעילות גופנית ייעודית בשבוע - אשר עדיף לפרוס על פני מס' ימים במהלך השבוע. בגיל המבוגר ישנה חשיבות בנוסף לפעילות גופנית לחיזוק שרירים ולגמישות.

4. שפרו את התזונה - "שיפור התזונה חשוב במיוחד לסובלים מתסמונת מטבולית - טרום סוכרת ועודף משקל", מדגיש ד"ר צפריר. "במצבים אלו, הקפדה על עקרונות תזונה בריאה תעזור באיזון רמות הסוכר והשומנים בדם ולטווח הארוך יכולה להשפיע מאוד על בריאות הלב. אנחנו ממליצים להיצמד לעקרונות התזונה הים תיכונית - המומלצת למניעת מחלות לב וכלי דם, ורצוי שהתזונה תכלול ירקות ופרות מסוגים וצבעים שונים, קטניות ודגנים מלאים (עשירים בסיבים תזונתיים ודלים במלח), שומנים מהצומח, בשר "רזה" ודגים, ומצד שני להמעיט ככל האפשר במיצים ומשקאות ממותקים, תוספות סוכר, דברי מאפה ומאכלים המכילים שומן טראנס, ובשרים מעובדים.

פעילות גופנית סדירה והקפדה על מרכיבי תזונה בריאה, יעודדו גם הפחתה ושמירה על מדדי משקל גוף תקינים.

5. עקבו אחרי לחץ הדם, מדדי משקל, ורמות הסוכר בדם - בקרו באופן תקופתי אצל רופא/ת המשפחה שלכם. בנוסף, הקפידו על נטילת התרופות בזמן, ואל תפסיקו על דעת עצמכם טיפול תרופתי (כגון מעכבי טסיות ומדללי דם) ללא היוועצות עם הרופא המטפל שלכם.

6. השתתפו במסגרות שיקום לב לאחר אירוע לבבי - בארץ ובעולם ישנה המלצה גורפת לאנשים שחוו אירוע לבבי להשתתף במסגרת מכון שיקום לב בבתי החולים או בקהילה. הזכאות בסל הבריאות הינה לשלושה חודשי השתתפות במרכזי שיקום הלב בשנה הראשונה לאחר אירוע לבבי, והינה מסובסדת על ידי קופות החולים. הפעילות מאפשרת לשלוט בצורה טובה יותר בכל הגורמים המשפיעים על הסיכון להתקפי לב נוספים.

"בשיקום מגיעים פעמיים בשבוע למפגשים בני כשעה בהם מבצעים פעילות גופנית מבוקרת ומנוטרת על ידי מדדים חיוניים ומוניטור אק"ג, תחת השגחה של פיזיולוג, אחות טיפול נמרץ ורופא. לכל מטופל מותאמת תכנית המתאימה ליכולתו ולצרכיו, כולל פעילות גופנית לתרגול במסגרת הבית. בנוסף נפגשים עם אנשי צוות נוספים כגון דיאטנים, ופסיכולוגים במידת הצורך, מועברות הרצאות קבוצתיות בנוגע למחלה, ומעקב רפואי אחר איזון גורמי הסיכון של כל מטופל. מחקרים לאורך השנים הראו כי השתתפות בתכניות שיקום הלב מפחיתה את הסיכון לאירועים לבביים נוספים ואף לתמותה", מדגיש ד"ר צפריר.

שירות לציבור מוגש בחסות חברת מדיסון

בחסות מדיסון, בחסות מדיסון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully