וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה הדרך הכי טובה להעביר טעם רע מהפה?

אוהבים לנגב את החומוס שלכם עם בצל, אבל משלמים על זה מחיר כבד אחר כך? חולים על שום, אבל מתייסרים שעות אחרי הארוחה מהטעם והריח שדובקים בכם? אנחנו יודעים למה זה קורה ומה הדרך היעילה ביותר להתמודד עם זה

חומוס במרכז החומוס והפול. קובי רובין
אוהבים לנגב את החומוס עם בצל?/קובי רובין

בחירה במנה עתירת שום או בצל בהפסקת הצהריים באמצע היום (או בדייט) יכולה להיות חתיכת התחייבות. הטעמים העזים עלולים להשאר בפה ועל הלשון גם הרבה אחרי שהארוחה מסתיימת, ולא משנה כמה טיקטקים תדחפו לפה.

מה בעצם גורם לטעם לוואי לא נעים בפה ומה הדרך הכי טובה להיפטר ממנו? בשביל זה אנחנו כאן. קודם כל נספר לכם עובדה מדהימה: באוניברסיטת פרדו שבארה"ב ישנה מעבדת SPIT שראשי התיבות שלה הם: Saliva, Perception, Ingestion and Tongues. מעבר לעובדה שמדובר בקופי גאוני, במעבדה הזאת חוקרים כל מה שקשור בטעם, אכילה, עיבוד המזון בפה, השפעות הרוק והריר ועוד. קורדליה ראנינג, מנהלת המעבדה הסבירה בראיון לאתר טיים כי טעם רע ובעצם כל טעם לוואי שנותר בפה אחרי האוכל נגרם למעשה משיירים קטנים של חומרי הטעם שנתקעים לנו בפה.

עוד בנושא:
אני רק שאלה: איך מונעים ריח רע מהפה?
המרכיב התזונתי שחותך ב-40 אחוזים את הסיכון לסרטן הכבד
מה גרם ללשון של האישה הזאת להפוך שחורה ושעירה?

מאכלים עזי טעם כמו בצל ושום משאירים טעם לוואי חזק יותר ועקשן יותר משום שהמולקולות שגורמות לטעם ולריח שלהן מסוגלות לחדור גם לזרם הדם ולהסתובב בכל רחבי הגוף, לדברי ראנינג. מרגע שהם בתוך זרם הדם, החומרים הללו יכולים לדלוף ולזלוג החוצה דרך נוזלים שעוברים בין התאים, כמו זיעה ורוק, וכך לגרום להתמשכות של טעמם וריחם.

ריח רע מהפה. ShutterStock
מילא הטעם, אבל גם הריח לא משהו. ריח רע מהפה/ShutterStock

התרכובות המולקולריות הללו עוברות גם במעלה דרכי הנשימה והגרון ואז יוצאות מהפה, וזו עוד דרך שבה הן גורמות לטעם לוואי. כאשר החומרים הללו עזי טעם וריח מספיק, מחקרים מראים שמי השפיר של נשים הרות שאוכלות שום מקבלים לעתים ניחוח שומי לאחר שהאם צורכת מאכלים עתירי שום.

שום ובצל נאים (לא מבושלים) ופרוסים או חתוכים הם הגורמים הראשיים לטעם לוואי רע בפה, אומרת ראנינג. "כשכותשים בצל או שום פוגעים במבנה התאים שלהם ומשחררים אנזימים שצמחים פיתחו לאורך שנות אבולוציה כדי להגן על עצמם בדיוק מפני מקרים של הרס ואכילה" - או במילים אחרות, האנזימים האלה הם אמצעי הגנה של הצמח וזו בדיוק הסיבה שהם מסריחים וחריפים.

בתור צעד ראשון להתמודדות עם טעם רע שנשאר בפה, יועילו צחצוח שיניים וחוט דנטלי שיסירו את החלקיקים הפיזיים שנותרו בפה ובין השיניים מהמזון הבעייתי ושעדיין מפיצים את השפעתם. אבל אם התרכובות הללו כבר חדרו למחזור הדם שלכם, גם אם תצחצחו ממש במרץ זה לא יועיל. "אם המולקולות והאנזימים חדרו לזרם הדם שלכם, יכול להיות שלא תהיה לכם ברירה אלא להשלים עם העובדה שתסריחו משום למשך זמן מה", אומרת ראנינג.

עוד באותו נושא

סובלים מריח רע מהפה ואף אחד לא אומר לכם? כך תוכלו לגלות לבד

לכתבה המלאה
קונפי שום. עופרי זוטא
כשהן מבושלות הן פחות נוראיות. קונפי שיני שום/עופרי זוטא

ישנה גם אפשרות נוספת, לנסות ולהאפיל על הריח והטעם הלא נעימים בעזרת טעמים וריחות אחרים, עזים לא פחות אך נעימים יותר. אבל אז אתם מסתכנים בתוצאה מצערת של ערבוב ריחות וטעמים שיוביל לתוצאה אפילו יותר גרועה. מחקר שנערך בשנת 2016 הגיע למסקנה שהמזונות שהכי מומלץ ללעוס כדי להתגבר על טעם לוואי רע בפה הם: תפוחים, עלי מנטה וחסה, משום שהם מכילים חומרים שמסוגלים לסתור את התרכובות המצחינות שחודרות לזרם הדם. וישנה גם תיאוריה שפטרוזיליה וחלב יכולים גם הם לעזור (כל אחד בנפרד, אל תנסו לערבב אותם).

ואם כל אלה לא יועילו, יכול להיות שתצטרכו פשוט להתאזר בסבלנות ולחכות שהטעם הלא נעים יחלוף מעצמו. כמה זמן? קשה לומר, משום שלאנשים שונים לוקח זמן שונה לעבד את התרכובות הללו ולפרק אותן. וזה נגזר גם מיעילות הלעיסה שלכם, הזמן שלוקח לגוף שלכם להעביר את המזון שאכלתם אל הקיבה וממנה אל דרכי העיכול וכמה זמן הוא מבלה שם עד שהוא מתפרק לחלוטין.

אם אתם סובלים לעתים קרובות מטעמי לוואי לא נעימים, ייתכן שאתם מאלה שלגופם לוקח קצת יותר זמן לפרק את התרכובות הללו, ובמקרה כזה אולי כדאי לכם לשקול להימנע מאכילת בצל ושום נאים, ולצרוך אותם רק כשהם מבושלים. בישול הירקות הללו מסייע לפרק את האנזימים הלא נעימים ומעדן את טעמם וריחם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully