וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

9 מ-11 הבדיקות השכיחות להריון לא מדייקות במקרים רבים

כל אישה שניסתה להכנס להריון מכירה את הדקות האלה בשירותים בהן היא ממתינה לראות מה יופיע, קו אחד או שניים. מחקר חדש מעלה טענה כי בהמון מקרים הבדיקות השכיחות בכלל לא מדייקות. אז מה אפשר לעשות?

בדיקת הריון. ShutterStock
האם הן באמת יעילות ב-99 אחוזים? אישה אוחזת בבדיקת הריון ביתית/ShutterStock

ביצוע בדיקת הריון ביתית הוא מלחיץ מספיק, אבל המותגים המובילים מבטיחים לנשים כי הבדיקות הביתיות שלהם יעילות ב-99 אחוזים מהמקרים, מה שמתדלק תעשיה שמגלגלת 20 מיליון דולר בשנה. אבל בפועל, בלא מעט מקרים, הבדיקות האלה רחוקות מלדייק, כך על פי מחקר חדש שנערך על ידי אוניברסיטת וושינגטון. החוקרים מצאו כי תשע מתוך 11 בדיקות ההריון הפופולריות מראות לנשים שהן אינן בהיריון - למרות שהן דווקא כן. אחת מהבדיקות ששמה לא צוין לא פגעה ב-5 אחוזים מהמקרים.


עוד בנושא:
איך מצב הבריאות שלכן לפני הכניסה להריון משפיע על בריאות הילד
בדיקת הריון ביתית עם משחת שיניים? אל תפלו בפח
נבדקת בשביל שניים: מדריך בדיקות ההריון המלא

בדיקת הריון מחפשת נוכחות של רמות גבוהות של ההורמון שמפרישה השליה ושקרוי גונדוטרופין כוריוני אנושי (HCG). המטרה העיקרית של הגוף בהפרשת הורמון זה היא שמירה על ההאנדומטריום (השכבה הפנימית של הרחם) עבה, במהלך השליש הראשון. בתוך כשבועיים של הפריה, גוף של אישה מתחיל לייצר HGC, שנקרא הורמון ההריון, אשר מופרש על ידי תאים שליה גם בשלבים המוקדמים של היווצרות השקים, ואז מופיעה בדיקת הריון חיובית.

למה זה קורה?

החוקרים טוענים כי הבעייתיות של בדיקות הריון ביתיות נובעות מכך שבשתן מופרש תוצר מפורק של ההורמון וגם ההורמון השלם. פסי הצבע בחלון הבדיקה מכילים נוגדנים שמגיבים להורמון ההריון על ידי שינוי צבעם. הנוגדנים בפס הראשון שבבדיקה עלולים להיקשר לתוצר הפירוק בעוד שהנוגדנים בפס השני לא מזהים את התוצר ולכן לא נוצר הצבע והבדיקה יוצאת שלילית למרות שלכאורה יש הריון. מכיוון שהצורה המפורקת (הפרגמנט של ה-HCG) מתגברת ככל שההריון מתקדם, באופן פרדוקסלי דווקא אז בדיקת השתן פחות מדויקת. כאשר ההורמון מופרש בשלמותו שני הנוגדנים מזהים אותו והתגובה המשולבת גורמת לשינוי בצבע ולבדיקה חיובית.

אישה עושה בדיקת דם. ShutterStock
הדרך הכי יעילה לבדוק אם אתן בהריון. אישה בבדיקת דם/ShutterStock

ד"ר אן גרונובסקי, מי שערכה את המחקר, החלה בבדיקת יעילות בדיקות הריון לאחר שנתקלה בלא מעט מקרים של מטופלות שלה שהשתמשו בבדיקות הריון שהראו שהן לא בהריון, אבל גילו לאחר מכן שהן דווקא כן. העבודה שלה במנהל התרופות גרמה לכך שכל בדיקות ההריון החדשות שונו והן כעת מגלות נוכחות של תוצר הפירוק של ההורמון ושל ההורמון בשלמותו. הבדיקות הישנות שאושרו בעבר ועדיין נמצאות על המדפים, לא עושות כן.

ד"ר גרנובסקי וצוותה בחנו כאמור 11 סוגים של בדיקות הריון ורק 2 הראו תוצאה מדויקת וברורה. היא לא שיתפה אילו בדיקות בדקה רק אמרה שאם עשיתן בדיקת הריון והיא יצאה שלילית אך אתן חושדות שאתן בהריון בכל זאת, דללו את השתן עם מעט מים, מפני שלעיתים הבדיקות טועות. ובכל מקרה היא ממליצה למי שרוצה לדעת בוודאות אם היא בהריון - לקבוע בדיקת דם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully