וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נבדקת בשביל שניים: מדריך בדיקות ההריון המלא

מערכת וואלה! NEWS בשיתוף סימילאק

28.2.2017 / 7:15

40 שבועות ההריון גדושים בבדיקות דם, אולטרסאונד ואחרות, שלכל אחת מהן מטרה חשובה וטיימינג ספציפי. קבלי מדריך מקיף ושימושי לכל הבדיקות שתצטרכי לעבור מהופעת שני הפסים ועד הלידה

אישה בהיריון מודדת לחץ דם - וידאו מכבי. ShutterStock
העיקר הבריאות/ShutterStock

תקופת ההריון היא תקופה מיוחדת, מלאה בשילוב של ציפייה, התרגשות וגם חששות. הדבר הראשון שכל הורה או הורה לעתיד מאחל לילדו הוא בריאות, וכדי להבטיח את בריאותו של העובר המתפתח בבטן, התגבשה רשימה של בדיקות שמומלץ לכל הריונית לעבור.

הרשימה הזאת יכולה לעתים להראות מתישה או מאיימת, אבל לכל בדיקה יש את הייעוד והמועד הספציפיים שלה, שמטרתם להבטיח שהתינוק שלך לא רק בריא, אלא גם מתפתח בהתאם לגיל ההריון. בנוסף, חלק מהבדיקות האלה שומרות גם עליך, האמא, בתוך כל המסע המרגש הזה שמתחיל בשני פסים ונגמר במשפחה. בכתבה הבאה תוכלי למצוא רשימה מסודרת ומפורטת של כל הבדיקות שמומלץ לבצע בהריון, ובאיזה שלב:

לפני ההריון או מוקדם ככל שניתן במהלכו, מומלץ לבצע בדיקות סקר גנטיות. בדיקות אלה מותאמות באופן אישי לכל זוג בהתאם לנתוניהם האישיים, להיסטוריה הרפואית במשפחותיהם ומוצאם. מטרת הבדיקות היא לאתר סיכון למחלות גנטיות תורשתיות, שעלולות לפגוע בעובר.

שליש ראשון

בדיקת דם לאישור הריון – אחרי שזיהית בהתרגשות את שני הפסים שהופיעו על המקל, כדאי לאשר את הממצא המשמח בבדיקת דם. בדיקת הדם לא רק תאשר את דבר ההריון, אלא גם תספק הזדמנות לבצע ספירת דם, בדיקת נוגדנים למחלות מסויימות שעלולות להיות מסוכנות בהריון ובדיקת סוג דם (ישנה חשיבות לסוג הדם של האם – חיובי או שלילי, משום שאמהות בעלות Rh שלילי עלולות לפתח נוגדנים לכדוריות הדם של העובר. על מנת למנוע זאת, הן יקבלו זריקת אנטי D בשבוע ה-28 להריון וכן, לאחר הלידה).

בדיקת הריון. ShutterStock
זאת הבדיקה הראשונה, אחריה יבואו עוד רבות/ShutterStock

אולטראסאונד הריון צעיר (דופק) – בין השבועות 6-12 להריון נהוג לבצע בדיקת אולטרסאונד ראשונה שמטרתה לזהות שק הריון ולוודא שההריון התמקם ברחם (ולא מחוצה לו), וגם לזהות את פעימות הדופק הראשונות של העובר (או העוברים). זאת תהיה הפעם הראשונה שתזכו לשמוע ולראות את לבו הפועם של התינוק שלכם על המסך.

שקיפות עורפית - בדיקת זו מבוצעת החל מהשבוע ה-11 ועד לשבוע ה- 13+6 ימים להריון ומטרתה היא זיהוי מוקדם של תסמונת דאון. בבדיקה נמדד עובי הנוזל (במילימטרים) הנאגר באזור העורף של העובר. זוהי בדיקת סקר סטטיסטית, כך שממצאיה אינם חד משמעיים, אלא רק מצביעים על סיכון מוגבר שאותו יש לשלול או לאשש באמצעות בדיקה ודאית, כמו סיסי שילייה או מי שפיר.

סקר ביוכימי – בדיקת דם המבוצעת בסמוך לבדיקת השקיפות העורפית ומטרתה לאתר עוברים הנמצאים בסיכון גבוה ללקות בתסמונות גנטיות. הבדיקה מודדת את רמתם של חלבון PAPP-A ושל ההורמון Free B-hCG שמדדיהם עשויים להיות שונים בין עוברים בריאים ועוברים הלוקים בתסמונות גנטיות. חשוב לציין שמדובר בבדיקה שתוצאותיה סטטיסטיות בלבד.

בדיקת בהיריון. ShutterStock
בשליש השני מומלץ לבצע לפחות סקירה אחת, שתבדוק באופן יסודי את מערכות גופו של העובר/ShutterStock

סיסי שילייה - בדיקה זו מהווה חלופה לבדיקת מי שפיר, משום שהיא דוגמת את החומר הגנטי של העובר עצמו. יתרונה, בכך שהיא מבוצעת בשבועות המוקדמים של ההריון (בין שבוע 10-12), לפני שניתן לבצע בדיקת מי שפיר. במסגרת הבדיקה דוגמים תאי שילייה על מנת לבדוק האם העובר סובל מתסמונות או פגמים גנטיים. לא מדובר בבדיקת חובה, כי אם בבדיקה שמומלצת רק כאשר יש כבר אינדיקציה כלשהי לסיכון לעובר, כמו: נשאות של מחלה גנטית במשפחה או אצל אחד ההורים, נשים מעל גיל 35, או תוצאת סקר ביוכימי המצביעה על סיכון גבוה.

שליש שני

סקירת מערכות (מוקדמת) – בדיקת אולטרסאונד שמבוצעת בין השבועות 13-17 להריון. מטרת הבדיקה היא לוודא שכל מערכות הגוף של העובר מתפתחות באופן תקין ומתאים לגיל ההריון וכן, לשלול מומים פיזיים.בבדיקה זו ניתן בדרך כלל לקבוע גם את מין העובר.

חלבון עוברי - בדיקת סקר בסיסית (מכונה גם: תבחין משולש) המבוצעת באמצעות בדיקת דם בין השבועות 16-20 להריון. תוצאות הבדיקה מעריכות את הסיכון לתסמונת דאון על-ידי שקלול גיל האם ורמתם של שלושה מרכיבים בדמה: הורמון בשם אסטריול, AFP (חלבון עוברי), פפטיד בשם hCG.

מי שפיר – שאיבת דגימה של מי השפיר משק ההריון באמצעות מחט, לצורך שלילת מומים, תסמונות או מחלות גנטיות בעובר. את הבדיקה ניתן לבצע בין השבועות 16-20 להריון. בדיקה זו נושאת עמה סיכון מסויים (אם כי נמוך מאוד) לזיהום ואף להפלה, ולכן היא מבוצעת רק כאשר יש אינדיקציה כלשהי, כמו: סיכון מוגבר לתסמונת דאון (סיכון משוקלל העולה על 1:380 בסקר הביוכימי) או בנשים מעל גיל 35, בהתאם לבחירתן. לאחר הבדיקה יש לשהות במנוחה במשך 24 שעות לפחות. תוצאות הבדיקה מתקבלות לאחר שבועיים-שלושה שבועות.

סוכרת היריון. ShutterStock
איך עברה העמסת הסוכר?/ShutterStock

סקירת מערכות (מאוחרת) – בדיקת אולטרסאונד המתבצעת בין השבועות 19-25. בדיקה זו כלולה בסל הבריאות והיא מבוצעת על ידי רופאים שעברו הסמכה מיוחדת לכך. במהלך הבדיקה הרופא מעריך את גודלו ומשקלו של העובר ואת כמות מי-השפיר וכן, סורק את איברי העובר ומערכות גופו בהתאם לרשימה שנקבעה על ידי משרד הבריאות, וכוללת את עמוד השדרה, הגפיים, ארבעת מדורי הלב, כלי-הדם בחבל הטבור, חדרי המוח ועוד.

העמסת סוכר – בדיקת דם שאותה יש לבצע בשבועות 24-28 להריון. זוהי בדיקת סקר שמטרתה לאתר נשים בסיכון לחלות בסוכרת הריון. הבדיקה מתחילה בשתיית תמיסה המכילה 50 גרם סוכר, כעבור שעה נלקחת דגימת דם לבדיקת רמת הסוכר בדמה של האישה. כאשר מתקבל ערך גבוה מהתקין או כאשר ישנו חשד לסוכרת הריון יש לחזור על הבדיקה, הפעם בגרסתה המלאה הכוללת שתיית תמיסה המכילה 100 גרם סוכר.

שליש שלישי

מעקב גדילת עובר (והערכת משקל) – בדיקת אולטרסאונד המבוצעת בשבועות 30-33 ומטרתה להעריך את מצב העובר, משקלו, כמות מי השפיר ומיקום השיליה וכן, לוודא האם העובר התהפך ונמצא בתנוחה המתאימה ללידה.

תרבית GBS – יש לבצע בדיקה זו בתחילת החודש התשיעי (שבוע 35-36) באמצעות נטילת דגימה מפי הטבעת והנרתיק ושליחתה לתרבית. מטרתה לזהות את נוכחותו של סטרפטוקוק מסוג B, שהוא חיידק שכיח במערכת העיכול. הימצאותו של החיידק אינה מסוכנת לאם, אך היא מחייבת מתן אנטיביוטיקה דרך הווריד בזמן הלידה, כדי למנוע את הדבקת התינוק.

הריון. ShutterStock
עברת את שבוע 40? מומלץ להתייצב כל יומיים-שלושה למעקב הריון עודף/ShutterStock

מעקב הריון עודף – כאשר ההריון מתארך מעבר לתאריך הלידה המשוער (שבוע 40) עולים הסיכונים ליולדת ולעובר, ולכן יש לבצע מעקב קפדני. כולל ניטור עוברי ('מוניטור') ובדיקת אולטרסאונד להערכת מצב העובר, הערכת משקלו ומדידת כמות מי השפיר. את המעקב יש לבצע בתדירות של 2-3 פעמים בשבוע עד ללידה.

בנוסף לבדיקות הספציפיות הללו, מומלץ לכל אישה הרה להיות במעקב תקופתי של רופא נשים, לבצע בדיקות דם תקופתיות למעקב אחר רמות הברזל, הסוכר והוויטמינים. וכן, לבקר לפחות אחת לחודש אצל אחות מעקב הריון למדידת לחץ דם, מעקב משקל ובדיקות שתן שמטרתן למנוע התייבשות ולאתר סימני חלבון בשתן, שעלולים להעיד על בעיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully