פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      במקום לוותר על הקינוח: כך תשלטו בכמות המתוקים בחג

      אנחנו לא ממליצים לכם לוותר על הקינוח, להיפך - אנחנו ממש בעד שתיהנו ממנו במקסימום, אבל בחכמה. התזונאית קרן אן גיימן עם טיפים שיעזרו לכם לשלוט בכמות הסוכר שנכנסת לכם לגוף בליל הסדר, וגם בחופשה שאחריו

      עוגה לפסח של מירב שיינר (נמרוד סונדרס)
      ממש לא חייבים לוותר. קינוח כשר לפסח (צילום: נמרוד סונדרס)

      פסח הוא חג של טיולים בטבע וזמן איכות עם המשפחה, וגם של הרבה אוכל. כל כך הרבה שחלקנו מתקשים להתמודד איתו בחג, בעיקר בגזרת המתוקים. מכיוון שאנחנו בוואלה! בריאות לא ממליצים לוותר על הקינוח בארוחת החג, הכנו בעבורכם מדריך שיעזור לכם לבחור את המתוקים נכון, ולאכול אותם מתוך מקום של החלטה ולא חוסר שליטה. ויש לנו גם מתכונים.

      עוד בנושא:
      כך נקיון פסח יכול להוריד לכם את הסטרס
      אחד המיתוסים המוכרים ביותר לגבי סוכר הופרך על ידי המדע
      קרובים לצלחת: מאכלי החג הכי בריאים על שולחן הסדר

      אל תוותרו על הקינוח
      אף שנדמה לנו שהימנעות היא הפגנת שליטה, מדובר ברמת השליטה הנמוכה ביותר. הימנעות מוחלטת ממשהו, למשל קינוח, יכולה לעבוד עד גבול מסוים אך לא לכל החיים. החיסרון בהימנעות ממושכת ממתוקים הוא שלא מפתחים כלים להתמודדות מולם. ברגע שנחליט לשוב ולאכול קינוחים, נתקל באותה בעיה שכבר הייתה לנו בעבר - שליטה על כמויות למשל. לכן נסו דווקא לא לוותר על קינוח. קחו צלחת קטנה והרכיבו בה מנת קינוח ממגוון הקינוחים שיש על השולחן. במקום לאכול פרוסת עוגה גדולה קחו כמות קטנה מכל קינוח כך שתטעמו מהכל ובפועל תאכלו כמות השווה למנה אחת.

      עוגיות קוקוס - שוקולד (אלון מסיקה)
      אל תאכלו את זה בסתר. עוגיות קוקוס ושוקולד (צילום: אלון מסיקה)

      תנו לעצמכם להתפנק כמו שצריך
      כשניגשים לאכול קינוח חשוב ליהנות ממנו, אחרת איפה כל הכיף? אכילת קינוח בצורה מהירה בסתר או יישור של העוגה כדי לא לאכול כמות גדולה, יובילו ברוב המקרים לתוצאה הפוכה - אכילה של יותר ממה שציפינו או רגשות אשמה שאין להן באמת מקום. לכן, איכלו קינוח כמו ארוחה. הניחו אותו בצלחת, שתו כוס תה ירוק, איכלו לאט ותיהנו מכל ביס. כך תחושו סיפוק, תאכלו מתוך בחירה ושליטה וללא חרטות מיותרות.

      גם קינוח יכול להיות בריא, יחסית
      קינוחים מטבעם מכילים כמות גדולה של סוכר, לכן הם ממתקים ולא אוכל. עם זאת, תוכלו לבחור במתוקים המכילים כמויות קטנות יותר של סוכר או כאלו שיש בהם הרבה סוכר אבל גם מרכיבים נוספים שעשירים בערכים תזונתיים. כך לדוגמה, אתם יכולים להביא לארוחת החג עוגת שוקולד המשלבת אבוקדו בבלילה. כך תרוויחו את המתוק שבעוגה לצד יתרונות האבוקדו, כמו נוגד החימצון ויטמין E, שאגב, נשמר באופן טוב גם בחימום לעומת ויטמינים אחרים. חוברת מתכונים בריאים יותר במיוחד לפסח מחכה לכם בסוף הכתבה.

      מצה עם שוקולד (ShutterStock)
      הבעיה היא לא רק הקינוחים הרשמיים. מצה עם שוקולד (צילום: ShutterStock)

      הקושי לעמוד בפני מתוקים בתקופת החגים לא מוגבל רק לארוחות החג הרשמיות, תחושת החופש והילדים שבבית משנים את השגרה, מה שעלול לגרום לנו לרצות יותר מתוקים מבדרך כלל. גם פה קיימים פתרונות:

      1. הקפידו על סדר בארוחות
      אחת הסיבות לתשוקה מוגברת למתוק היא חוסר באנרגיה. במהלך חופשות קשה לשמור על אותה שיגרת אכילה שיש לנו בימי החול, ואנחנו גם לרוב גם פעילים יותר. כשלא אוכלים מספיק מזון מזין העייפות גדלה, מה שבאופן טבעי יישלח אותנו לאכול משהו עשיר בסוכר כדי "להתעורר". לכן, נסו לייצר שגרה לימי החופש. התאימו את הארוחות לשעות שבהן אתם ערים. הכינו כריכים מזינים או קופסאות של אוכל חם לטיולים. ונסו לשבת לארוחה משפחתית סביב שולחן, אפילו רק פעם אחת ביום. כך תשימו לב שאתם אוכלים את כמות האוכל המזין לה אתם זקוקים ויהיה לכם קל יותר לעמוד בפני פיתויים.

      2. צאו לטייל
      קיים קשר בין חשיפה לשמש לבין הרצון שלנו לנשנש מתוקים. שהייה ממושכת בתוך הבית או במשרד יוצרת אצלנו מחסור בשעות שמש, מה שמוביל להתרחשות של תהליכים פיזולוגיים שונים בגופנו, בהם יצירה של פחות סרטונין. סרטונין הוא שליח עצבי שהפרשתו גורמת לנו לחוש רוגע, תחושה טובה ואף שובע, לכן שהייה ממושכת במקום עם אור מועט עלולה לגרום לתאבון מוגבר, ולעורר לאכילת ממתקים שגם הם מסייעים ליצירת אותו הסרטונין. מה עוד מסייע ליצירת סרטונין? פעילות גופנית. לכן, טיול בטבע (עם מקדם הגנה) הוא הפתרון המושלם, אכילת ממתקים - קצת פחות.

      3. שינה, שינה, שינה
      חופשות הן התירוץ האולטימטיבי ליציאה מוחלטת משגרה ועל הדרך - צמצום משמעותי בשעות השינה. עם כל הכיף שביציאה משגרה נסו ליצר אלטרנטיבה, אחת המאפשרת מספיק שעות שינה, לכם ולילדים שלכם גם בחול המועד. כשאנחנו סובלים ממחסור בשעות שינה נרצה באופן טבעי לאכול יותר ממתקים הידועים כמעוררים. הקפדה על שעות השינה שלנו יאפשרו לנו להיות חזקים יותר בפני הפיתויים ובטח שלא נואשים למשהו מתוק "כדי להתעורר".

      להורדת חוברת המתכונים שתעשה לכם את הפסח הזה מתוק ובריא יותר

      קרן אן גיימן היא תזונאית קלינית, מאמנת כושר ומנחת תכנית טלוויזיה