וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה פסח משגע לנו את הבטן, ומה לעזאזל עושים עם זה?

9.4.2023 / 7:20

אתם כבר כמה ימים על מצות, ולפניכם עוד כמה ימים. אם מערכת העיכול שלכם מרגישה לכם זרה בימים האחרונים יש לזה סיבה. הנה כל מה שצריך לדעת על מצות ומה שהן עושות למערכת העיכול שלנו

בסרטון: כמה קלוריות יש במאכלי החג?/מערכת וואלה!

מבין מנהגי חג הפסח דווקא המצות זכו במהלך השנים למוניטין המפוקפק ביותר, ונראה שבצדק. כאבי בטן, גזים, עצירות ושלשול הם רק חלק מהתופעות שהמצות עלולות לגרום להן, בעיקר אם מקפידים על הלכות החג ומבססים את עיקר התזונה על מצות. מדוע זה קורה? איך אפשר להקל על התסמינים, ומה יכולים לעשות חולים עם מחלות של מערכת העיכול בימי החג? הנה כל התשובות.

למה מצות גורמות לכאבי בטן?

מצה סטנדרטית עשויה מקמח מצות שמכיל את אחד מחמשת סוגי הדגן - חיטה, שעורה, שיבולת שועל, שיפון או כוסמין. הבצק שממנו מכינים את המצות מכיל מים וקמח בלבד, ולכן הן דלות מאוד בסיבים תזונתיים, וכמובן דלות מאוד בנוזלים, בהשוואה ללחם. העובדה הזו היא שגורמת למצות להיות גורם עיקרי לבעיות בעיכול במהלך חג הפסח.

מצה עם שוקולד. ShutterStock
0 סיבים תזונתיים. מצה עם שוקולד/ShutterStock

היעדר הסיבים התזונתיים והנוזלים במצות גורמים לכך שאנשים מסוימים עלולים לסבול במהלך ימי החג מעצירות משמעותית, תפיחות בבטן, גזים וכאבי בטן. אצל אחרים אכילת מצות עלולה לגרום דווקא למצב הפוך של שלשול, ייתכן בשל אי סבילות לרכיביה או למאכלי חג אחרים.

איך להקל על עצירות ושלשול בפסח?

כשמדובר בשלשול הבעיה יותר מורכבת - ואז רצוי להימנע ככל האפשר מאכילת מצות

הכלל הבסיסי ביותר הוא להמעיט במוצרי מזון שעושים לכם לא טוב. אם עיקר הבעיה היא עצירות הרי שאכילה מבוקרת של מצות בעדיפות למצות מחיטה מלאה, לצד שתייה מרובה והעשרת התפריט בסיבים תזונתיים מירקות ופירות יוכלו להקל משמעותית על הבעיה.

אם אתם סובלים באופן כרוני מעצירות והבעיה מחמירה בחג ניתן לדון עם הרופא המטפל על הוספת טיפול תרופתי להקלה על התסמינים. כאשר מדובר בשלשול הבעיה יותר מורכבת, ואז רצוי להימנע ככל האפשר מאכילת מצות, ובהיעדר ברירה ניתן להסתייע בתרופות נוגדות שלשול.

קניידלך. ShutterStock
פחות קניידלך במרק ויותר ירקות. קניידלך/ShutterStock

חשוב לציין כי חגים מאופיינים בארוחות גדולות ולעיתים שינוי בתפריט הקבוע ושינויים אחרים פרט למצות עשויים לגרום לאי הנוחות בבטן. תפריט החג העתיר בביצים, שמנים ותפוחי אדמה עלול להחמיר את תחושת אי הנוחות בבטן, ולכן חשוב לשמור על תזונה מאוזנת שכוללת ירקות ופירות ולשתות הרבה מאוד מים.

ואיך להקל על הגזים?

המעי הגס הוא מקום משכנם של מיליארדי חיידקים, והוא המקום שבו מזונות מסוימים, בעיקר כאלה שלא עברו עיכול מושלם בקיבה ובמעי הדק, מתפרקים על ידי חיידקים. תוצר הלוואי הריחני והמנפח הוא כמובן גזים.

חג הפסח בעייתי מאוד מבחינת גזים משום שפרט למצות הבעייתיות, מזונות רבים שנאכלים בחג עלולים להגביר את ייצור הגזים. דוגמה לכך הם מזונות עמילניים כמו תפוחי אדמה ותירס, מוצרי חלב (בעיקר לבעלי אי סבילות ללקטוז) וירקות שונים (כמו בצל, כרוב, ברוקולי). אכילת סוכרים בקינוחים וממתיקים מלאכותיים רבים (כמו סורביטול) עלולים אף הם להחמיר גזים. עבור אנשים מסוימים גם צריכה מרובה של ביצים, בעיקר קשות, עלולה לגרום לתסמינים של אי סבילות ולריבוי גזים.

תפוחי אדמה מפורקים וזהובים. רונית אבידן שיינפלד, מערכת וואלה! NEWS
מאכלים עמילניים שנפוצים בפסח גורמים לגזים. תפוחי אדמה בתנור/מערכת וואלה! NEWS, רונית אבידן שיינפלד

גם במקרה הזה רצוי לזהות את מוצרי המזון שעושים לכם לא טוב ומחמירים את הגזים ופשוט להימנע מהם. במידת הצורך ניתן להקל על הגזים באמצעות תרופות שונות ללא מרשם כמו סימטיקון (גזים X), טבליות פחם פעיל וקולפרמין. גם תרופות על בסיס ביסמוט (כמו למשל קלבטן) עשויות להקל על כאבי הבטן והגזים.

ויש גם מקרים מיוחדים

עבור חולים במחלות מעי דלקתיות, כמו מחלת קרוהן, אכילה של מצות עלולה להחמיר את כאבי הבטן, השלשול ואפילו לגרום לחסימת מעיים. במקרים אלה רצוי להמעיט באכילת מצה, להקפיד על לעיסה איטית ויסודית ועל שתייה של מספיק נוזלים.

נוסף אליהם, חולי צליאק גם הם צריכים להיות זהירים יותר בימי הפסח. יש לציין כי בשנים האחרונות, הודות להגברת המודעות, ניתן להשיג מצות ללא גלוטן שעשויות לרוב משיבולת שועל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully