פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      6 סימנים שהעבודה פוגעת לכם בבריאות

      לא צריך להיות כורי פחם כדי לסבול מהשלכות בריאותיות שמקורן בעבודה, גם הייטק יכול להיות תחום עיסוק מסוכן לבריאות, ולגרום לבעיות בשינה ובראייה, להגדיל את התחלואה ולהסב כאב

      עייפות במשרד (ShutterStock)
      האם עבודה בהייטק לא פחות מסוכנת מאשר באתר בנייה? אישה עייפה במשרד (אילוסטרציה: ShutterStock)

      אפשר להתווכח אם העבודה טובה לנפש שלנו או לא, אבל אין ספק שהיא רחוקה מלהיות בריאה עבור הגוף שלנו, ואפילו עלולה לגרום לו נזק בלתי הפיך. את הסטטיסטיקות העגומות של נזקי העבודה הפיזית כולנו מכירים היטב, אך מי שיוצא לעבוד בעבודות מסוג כזה יודע מראש מהם הסיכונים. מה שרבים לא יודעים זה שגם עבודה משרדית רגילה יכולה לגרום לנזק לא קטן: מפגיעה חמורה בראייה ועד למחלות ניווניות - האם עבודה בהייטק לא פחות מסוכנת מאשר באתר בנייה?

      עוד בנושא:
      כך נקיון פסח יכול להוריד לכם את הסטרס
      עבודה באופן ספייס הופכת אתכם לפחות חברותיים
      5 דרכים שבהן הדרך לעבודה הורסת לכם את הבריאות

      נדודי שינה - עבודה בסביבה שבה יש אור מלאכותי ומעט מאוד (או העדרו המוחלט) של אור טבעי, גורמת לעובדים להיות עייפים יותר ולכן גם מרוכזים פחות. מחקר שפורסם בכתב העת המדעי Journal of Clinical Sleep Medicine הראה שמועסקים שלא נחשפו לאור טבעי בעבודתם ישנו בממוצע 46 דקות פחות מקולגות שכן נחשפו לאור שמש. יתר על כן, גם איכות השינה עצמה נפגמה והייתה פחות נינוחה בקרב הקבוצה הראשונה.

      מה עושים? ברוב מקומות העבודה קיים חלון במשרד, גם אם קטן. כדי להגביר את אפקט האור הטבעי שנכנס פנימה אפשר להציב מראות שיקלטו את האור ויפזרו אותו ברחבי החלל. במקרים אחרים, ניתן להחליף וילונות אטומים לבהירים ושקופים יותר, שיספקו הצללה מבלי למנוע מהאור הטבעי להכנס.

      אישה משתעלת ושמה יד (ShutterStock)
      נדבקים יותר באופן ספייס. אישה משתעלת (אילוסטרציה: ShutterStock)

      מחלות תכופות יותר - בשנים האחרונות חל מהפך בחלק ניכר מחללי העבודה - המשרדים האישיים הוחלפו במשרדי "Open space", שבהם אין חציצה אמיתית בין העובדים. זה אולי נראה מודרני וטרנדי יותר מבחינה עיצובית, אך גם עלול לגרום לנו להיות יותר חולים. מחקר שפורסם ב-"Scandinavian journal of work, environment & health", גילה שככל שמספר האנשים העובדים בחדר אחד היה גדול יותר - כך מספר ימי המחלה שהעובדים לקחו עלה בהתאם. לא רק זאת, מספר ימי המחלה היה גבוה ב-62 אחוזים במשרד גדול משותף אחד, ביחס למשרד שבו עבדו בחדרים נפרדים.

      מה עושים? אחד ההרגלים החשובים שכדאי לאמץ הוא הקפדה על שטיפת ידיים, והימנעות מהנחת הידיים על אזור הפנים. בנוסף, שימו לב שאתם שומרים על היגיינה בסביבת העבודה, ומנקים את משטח העבודה שלכם לפחות אחת לכמה ימים.

      קוצר ראייה - אם גם אתם מרגישים שהראייה שלכם התדרדרה בעקבות העבודה, אתם ככל הנראה לא טועים. יש מספר סיבות שעלולות להוביל לכך: "אחת מהן נובעת מפעולה מתמשכת של עבודה מקרוב - בין אם מהמסכים או מקריאת המסמכים שפרוסים על השולחן, מה שעלול לגרום להתפתחות קוצר ראייה. כך, למשל, מחקר הראה שבקרב נערים חרדים, שמעבירים שעות רבות מהיממה בלמידת התורה, ולפי כך בעבודה מקרוב, מדובר על 82 אחוזים הלוקים בקוצר ראייה, לעומת 29.7 אחוזים מהחילונים בלבד", מסבירה אורטל סבג, אופטומטריסטית ומנהלת חטיבת מחקרים קופרויז'ן.

      משרד אופן ספייס (ShutterStock)
      אל תוותרו על השמש. משרד עם חלונות גדולים (אילוסטרציה: ShutterStock)

      סיבה נוספת היא חשיפה מועטה לאור שמש - מחקרים הראו כי אפילו 40 דקות נוספות של חשיפה לאור יום הפחיתו ב-9 אחוזים את הסיכון ללקות בקוצר ראייה בקרב תלמידים. ממצאים אלה מחזקים את הסברה שכשאנחנו ספונים במהלך כל שעות היום במשרד, אנחנו גורמים לעצמנו לנזק בלתי הפיך לראייה.

      מה עושים? "כשאנחנו קוראים מקרוב מהמסכים, אנחנו למעשה מאמצים את העיניים שלנו ובלי לשים לב - ממצמצים הרבה פחות, דבר שיכול להוביל לעיניים יבשות ולראייה מטושטשת. הפתרון? להיות מודעים לכך ולהשתדל לנסות למצמץ בתדירות יותר גבוהה. כמו כן, מומלץ לקחת הפסקה של 20 שניות מדי 20 דקות, במהלכן תמקדו את העיניים על חפץ במרחק של כ- 6 מטרים, וכמובן - להשתדל לבלות כמה שיותר זמן בחוץ", מסבירה סבג.

      כאבים חזקים - בעת עבודה מול המחשב, אנחנו מבצעים תנועות קטנות חוזרות ונשנות עם היד, גם בזמן שימוש בעכבר וגם בעת הקלדה. פעולות אלו עלולות לגרום בסופו של דבר לשרירים בידיים להתעייף, מה שעלול להוביל למספר בעיות, הכוללות בין היתר כאבים בזרועות, במרפקים, בכף היד עצמה ואפילו לתחושת נימול של חלק מהאצבעות.

      מה עושים? יש כיום מספר מוצרים שנועדו להקל על המצב, כמו עכברים שעוצבו כך שכף היד תונח עליהם בצורה נכונה יותר, פדים מוגבהים ומקלדות עם הקשה רכה, למינימום הפעלה של השרירים.

      אישה יושבת מול מסך מחשב וסובלת מכאבי צוואר (ShutterStock)
      לתשע שעות מול המסך יש מחיר. כאבי צוואר (אילוסטרציה: ShutterStock)

      הרס הסחוס והפרעה תפקודית - אנשים שמסמסים הרבה ומשיבים למיילים דרך הטלפון באופן קבוע, עלולים בסופו של דבר ליצור פגיעה באגודלים שלהם ואף לגרום לדלקת פרקים ניוונית. הפגיעה יכולה גם להוביל לבעיות אחרות, כמו להתכווצויות שרירים וכאבים.

      מה עושים?
      נכון שעבודה שוטפת מול מיילים והודעות היא פעמים רבות כורח המציאות ואי אפשר לוותר עליה לחלוטין, אבל מומלץ לנסות ולנצל את הטכנולוגיה לטובתנו כמה שיותר והיכן שניתן. כך למשל, כשמתאפשר - רצוי לשלוח הודעה קולית במקום להקליד אותה, ולקיים שיחות טלפון במקום לשלוח מיילים.

      כאבי גב וצוואר - יום ממוצע בעבודה נע בין שמונה לתשע שעות, שבמהלכן אנו יושבים על הכיסא כמעט מבלי לקום ממנו. בעוד שזה אולי יותר נוח מאשר לעמוד, הישיבה המרובה הזו, יחד עם תנוחה לא נכונה עלולות לגרום לבעיות גב קשות. הלחץ הרב שנוצר באזור, עלול לגרום לרצועות בעמוד השדרה להימתח מעבר לגבול הבריא שלהן וליצור עיוותים בדיסקים.

      מה עושים?
      מומלץ להקפיד בין היתר על ישיבה זקופה (90 מעלות), לוודא שהמסך ממוקם בזווית של 15 מעלות מתחת לקו הראייה, ושהמקלדת והעכבר ממוקמים בנגישות - כזו שלא תפגע בישיבה שלכם. מומלץ גם להשתמש בדרגש לרגליים על מנת לשמור על היציבה בזמן הישיבה הממושכת.