וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק האביב: הגורמים המפתיעים שגורמים לכם לנזלת אלרגית

אלרגיה יכולה להופיע אצל כל אדם ובכל שלב בחיים, אבל מהי בדיוק נזלת אלרגית, למה היא תוקפת אותנו דווקא בעונות מעבר ומה אנחנו יכולים לעשות כדי לצמצם את הופעתה?

חמש עובדות על אלרגיות/מערכת "אסור לפספס"

בסרטון: חמש עובדות על אלרגיה

בחורף האף שלנו דולף כי אנחנו עוברים מווירוס לווירוס, אבל למה זה לא מפסיק עם בוא האביב? ובכן, מסתבר שנזלת אלרגית משפיעה על למעלה מ-40 אחוזים מאוכלוסיית העולם. וזה עוד יחמיר. על פי הערכות שפרסמה חברת סאנופי העולמית, עד שנת 2050 אחד מכל שני אנשים ברחבי העולם יסבול מאלרגיה.

נזלת אלרגית עלולה לגרום לפגיעה קשה באיכות החיים, במיוחד בעונות מעבר, ולמרבה הצער להסתגר בבית לא ממש עוזר, שכן הבעיה אינה רק פריחת האביב אלא גם האבק בבית. "נזלת אלרגית רב עונתית נגרמת בעיקר מתגובה אלרגית למרכיבים של קרדית אבק הבית או נבגי עובשים, ואילו נזלת אלרגית עונתית מופיעה בעיקר באביב ונגרמת בעיקר מתגובה אלרגית לאבקנים של עצים, עשבים ודשאים הפורחים בעונה האופיינית לכל צמח וצמח", מסביר פרופ' אהרון קסל, מנהל המכון לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית במרכז הרפואי בני ציון ויו"ר האיגוד לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית בישראל.

עוד בנושא:
אלו המזונות שיכולים לרסן לכם את האלרגיה
אלרגיה? יכול להיות שפשוט חסר לכם ויטמין C
סובלים משיעול שלא עובר? ייתכן שהסיבה לכך מגעילה במיוחד

פרופ' קסל מוסיף כי נזלת אלרגית היא כאחת מהמחלות השכיחות ביותר בקרב האוכלוסייה. "ההערכה היא שכ-20 אחוזים מאזרחי ישראל סובלים מנזלת אלרגית שמתבטאת בגודש והפרשה מהאף, התעטשויות חוזרות, גרד באף ולעיתים בחלל הלוע ובאוזניים, המלווה עיתים קרובות בדמעות , גרד ואודם של העיניים", הוא מסביר.

אילוסטרציה. Yuri Arcurs, ShutterStock
פגיעה משמעותית באיכות החיים. אישה מקנחת את האף/ShutterStock, Yuri Arcurs

אנשים הסובלים מנזלת אלרגית מדווחים על פגיעה באיכות עבודתם, וההערכה היא שבימים בהם הסימפטומים של הנזלת האלרגית מוחמרים ישנה ירידה של כ-20 אחוזים ברמת הפרודוקטיביות שלהם בעבודה. יותר מ-50 אחוזים מהם סובלים מבעיות שינה, וכנגזרת מכך גם מעייפות ומירידה בתפקוד הקוגניטיבי. "אין ספק כי נזלת אלרגית פוגעת באיכות החיים, ובפרט באיכות השינה וכתוצאה מכך גורמת לירידה ביכולת הקוגניטיבית והתפוקה בעבודה. במחקר שנעשה נמצא כי סטודנטים הנבחנים בתקופה בה הם סובלים מנזלת אלרגית משיגים ציונים נמוכים יותר מאשר בתקופות בהן אינם מנוזלים", מוסיף פרופ' קסל.

אויב מבית ומחוץ

מזהמי אוויר שונים בתוך מבנים עלולים להגיע לריכוז של עד פי חמישה מאשר מחוצה להם. זיהום האוויר מחמיר תגובה של נזלת אלרגית, ומשפיע באופן משמעותי על כולנו שכן אנו מבלים כ-90 אחוזים מהזמן שלנו בין קירות, בין אם זה בבית, בעבודה, בבית הספר. "בין הגורמים העלולים להגביר את תסמיני הנזלת האלרגית נמצא זיהום אויר בבית, שנובע בין היתר מגז בישול, חומרי ניקוי ועשן סיגריות", מדגיש פרופ' קסל.

"אחת הסיבות העיקריות שתוארו לאחרונה כגרום להתגברות שכיחות הנזלת האלרגית היא העלייה בזיהום האוויר. התחממות כדור הארץ הביאה לכך שעונות הפריחה ארוכות יותר עם כמות יצור גדולה יותר של אבקנים", אומר פרופ' קסל, "באזורים בהם קיימת גם לחות גבוהה בנוסף לעליה בטמפרטורות קיימת עליה בכמות קרדית אבק הבית, עובש ומקקים - גורמים שמעלים את שכיחות הנזלת האלרגית הרב עונתית".

איך אפשר להפחית את המזהמים גורמי האלרגיה?

1. במקרה של קרדית אבק הבית, קשקשים של חיות מחמד או נבגי עובש יש לשטוף או לשאוב רצפות על בסיס שבועי ולכבס מצעים לפחות פעם בשבוע.

2. כדי להתמודד עם הזיהום של גז בישול יש להפעיל אוורור במטבח או להקפיד על פתיחת חלונות בזמן הבישול.

חדר שינה עם מצעים לבנים. ShutterStock
יש לכבס מצעים לפחות פעם בשבוע. מיטה/ShutterStock

3. גורם מזהם נוסף הוא תרכובות אורגניות נדיפות (VOCs). לכן, יש להימנע מהדלקת נרות ומקלות קטורת. לבחור לכה לרצפה, שעווה (ווקס) ורהיטים עם רמות תרכובות אורגניות נדיפות נמוכות.

4. גורם שבהחלט ניתן לשלוט בו הוא עישון בתוך הבית. יש להימנע מכך לחלוטין. אם יש מעשנים בסביבת הבית יש להקפיד על אוורור וזרימת אוויר חופשית על ידי פתיחת חלון על בסיס יומי.

5. את האביב אי אפשר למנוע, אבל הנה כמה טיפים שעשויים לעזור:

• לשמור את חלונות הבית והרכב סגורים ולהפעיל מזגן על מנת לשמור על אויר קר ויבש.

• להשתדל להימנע מיציאה מחוץ לבית בשעות בהן כמויות האבקנים באוויר גבוהות (במרבית המקרים הכמויות גבוהות בשעות הבוקר המוקדמות בין 5-10 בבוקר)

• להרכיב משקפי שמש ביציאה מחוץ לבית, ובעת החזרה להקפיד על רחצת הגוף, שטיפת השיער בשמפו והחלפת בגדים.

• לייבש בגדים במייבש בבית ולא על ידי תליה בחוץ.

• להגביל מגע עם בעלי חיים ששוהים שעות ארוכות בחוץ.

ואם האלרגיה בכל זאת תוקפת?

"מומלץ כי אנשים הסובלים מתסמינים של נזלת כרונית עונתית או רב עונתית יפנו לרופא מומחה לאלרגיה שיכול להתאים להם טיפול תרופתי. הטיפול הראשוני כולל תרופות אנטי היסטמיניות מדור שני שאינן מרדימות, ביניהן טלפסט ולורסטין, או סטרואידים המדכאים את הדלקת האלרגית ומקטינים את הסימפטומים האלרגיים. במקרים קשים בהם אין תגובה לטיפול התרופתי או קיימת תלות בטיפול ניתן להציע למטופל טיפול באמצעות חיסונים לאלרגיה", מסביר פרופ' קסל.

הוא מוסיף כי טיפות אף הנמכרות ללא מרשם מכילות חומר המכווץ את רירית האף ועשויות להקל על הסימפטומים, אך שימוש ממושך בהן מעבר למספר ימים עלול לפגוע קשות ברירית האף ולכן אינו מומלץ".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully