וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלרגיה? יכול להיות שפשוט חסר לכם ויטמין C

ד"ר שלומית לוריא, מאמר אורח

8.4.2018 / 10:52

אם אתם סובלים מאלרגיות, תרופות אנטי-היסטמיניות בוודאי לא זרות לכם, אבל האם ידעתם שגם ויטמין C הוא אנטי היסטמין טבעי? נטילה של הוויטמין עשויה להפחית תסמיני אלרגיה ואף להקל על התקפים. כך זה עובד

גבר צעיר עושה אפצ'י. ShutterStock
מחסור בוויטמין C עלול לגרום לסימפטומים של אלרגיה. גבר מתעטש/ShutterStock

מסתבר שחילופי העונות, מזג האוויר הלא יציב והאובך המתלווה אליו הם אולי הסיבות היותר מוכרות לאלרגיים שבינינו, אבל לא רק. לאורך השנים נמצא כי העדרם של גורמים נוספים כמו מחסור בוויטמין C או אכילה של מזונות עשירים בהיסטמין, יכולים ליצור סימפטומים של אלרגיה. בעזרת אבחון וטיפול נכון ניתן ליצור מעטפת הגנה לגוף שמקטינה את השכיחות לאלרגיות ומחזקת באופן משמעותי את המערכת החיסונית.

אלרגיה היא לרוב עניין ש"רץ במשפחה", מדובר במשפחות שיש בהן דפוס גנטי של העדר יכולת להילחם בפולשים זרים מסויימים או תגובתיות יתר לדברים מסויימים שלא אמורים לגרום לבעיה. בדרך כלל נמצא כמה אנשים מאותה משפחה שסובלים מסממנים שונים של אלרגיות: נזלת אלרגית, אסתמה סינוסיטיס אטופיק דרמטיטיס (אסתמה של העור) ועוד.

עוד בנושא:
זה מה שאתם חייבים לדעת על האלרגיות שמתקיפות אתכם באביב
איך האדם הקדמון אחראי לאלרגיות שלכם היום?
שילוב מסוכן: איזה תוספי תזונה אסור ליטול עם תרופות?

אישה בולעת תוסף תזונה. ShutterStock
אנטי היסטמין טבעי. אישה נוטלת תוסף תזונה/ShutterStock

תסמיני האלרגיה נגרמים על ידי חומר בשם היסטמין, שמופרש על ידי תאי דם לבנים, ומטרתו לעזור לגוף להירפא ולהילחם בחומר זר כגון וירוס, חיידק או כל גורם זר אחר. ההיסטמין מרחיב את כלי הדם, עוזר בהבאת כל גורמי מערכת החיסון לאזור "הפגוע" במהירות וכך מסייע לגוף במאבקו מול הגורם המזיק. על פניו, מדובר בכלי הכרחי חיוני וחשוב אבל במצבים מסויימים הגוף מזהה דברים רגילים, כגון מוצרי מזון מסויימים, כזרים ומגיב בעליית רמת ההיסטמין. כשרמות ההיסטמין עולות מעבר לסף מסויים נקבל תופעות של נזלת אלרגית, דמעות , התקפי אסתמה ועוד.

מחקרים שונים בדקו ומצאו קשר בין רמות נמוכות של ויטמין C ונוגדי חמצון ורמות גבוהות של היסטמין. במחקר שבדק ילדים עם אסתמה ואלרגיה נמצאה שכיחות גבוהה של חוסר בוויטמין C, ומחקרים נוספים מצאו כי הוויטמין למעשה מווסת את כמות ההיסטמינים ומשמש כאנטי היסטמין טבעי, המנטרל את עודפי היסטמין ויעיל בהפחתת תופעות האלרגיה תוך שהוא פועל בכמה מישורים במקביל.

מהן הנורות האדומות המעידות על מחסור בוויטמין C? עייפות, חוסר אנרגיה, סטרס ממושך, חניכיים נפוחות ומדממות, תחושה שאין מספיק אוויר, בעיות בעור, יובש, שיער יבש ושביר, קושי בריפוי פצעים. חוסר בוויטמין סי משפיע גם על רמות נמוכות של קולגן שהוא אבן היסוד בבניית רקמות רכות - כלי דם, עור ועוד.

עוד באותו נושא

אלו המזונות שיכולים לרסן לכם את האלרגיה

לכתבה המלאה

עושה יותר מרק לעצור את ייצור ההיסטמין

התרופות המיועדות לטיפול באלרגיה נקראות 'אנטי היסטמינים' ופעולתן מונעת ייצור של היסטמין. לעומת זאת, ויטמין C מוריד רמות מופרזות של היסטמין אבל באותה עת גם עוזר במלחמה של מערכת החיסון נגד הגורמים הזרים על ידי סיוע בתהליכים ביולוגיים שונים, תורם בריפוי תאים, בריפוי כלי הדם בריפוי העור ורקמות החיבור, כך שבמצב של נזקים במערכת הנשימה הוא יכול לעזור בריפויים.

אישה עם פריחה על הזרוע. ShutterStock
בזמן התקף אלרגיה או מחלה מומלץ לקחת ויטמין C בתדירות גבוהה. אישה הסובלת מאטופיק דרמטיטיס על הזרוע/ShutterStock

יעילותו של הוויטמין בביצוע כל הפעולות הללו תלויה בספיגתו בגוף. במצב שבו הוויטמין אינו נספג כראוי הוא לא מביא לתוצאות הראויות, בנוסף ויטמין C הוא חומצי במקורו ואם נוטלים אותו בכמויות גבוהות מדי הוא גורם לשלשולים. לשם כך פותח ויטמין C המיוצר בטכנולוגיה ליפוזומלית - שעוטפת את חלקיקי הוויטמין במעטפת שומנית. בצורה זו היא נספגת ביתר קלות פנימה אל תוך המעיים תוך שהיא מצליחה לדלג על "המפגש" עם מיצי הקיבה. בתקופה רוויות התקפים אלרגיים או בזמן מחלה, מומלץ לקחת ויטמין C ליפוזומלי בתדירות גבוהה, כדי "להילחם" ברעלים ובנזקי החמצון שמחלישים את המערכת החיסונית.

צעדים נוספים יעילים במיוחד לחיזוק המערכת החיסונית בזמן התקף אלרגיה הם: שימוש באבץ, פרוביוטיקה, קוורצטין ואומגה 3.

הכותבת היא רופאת משפחה המתמחה ברפואה פונקציונלית ויועצת לאקוסאפ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully