וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחקר: דיאטות גרועות הורגות יותר אנשים מאשר סיגריות

המחקר האמריקאי מוכיח כי למה שאנחנו לא מכניסים לפה יש יותר משמעות ממה שכן. וגם מעלה את ישראל על נס וטוען כי התזונה הים התיכונית היא הטובה ביותר - מה ששם את ישראל בראש הטבלה של המדינות בהן מתים פחות אנשים מתזונה לקויה

IFB פרופ' פייר זינגר, מנהל המכון לחקר התזונה בבי"ח בילינסון, על צריכת בשר מעובד/צילום: מאצ'י הוף, עריכה: ניר חן

בווידיאו: היום כבר יודעים שבשר מעובד מסרטן

עישון סיגריות ידוע כאחד הגורמים המשמעותיים ביותר למוות מוקדם והמחקרים על כך הם חד משמעיים. אבל אם הינו אומרים לכם שתזונה לקויה אחראית על לא פחות מ-11 מיליון מקרי מוות נמנעים בשנה, הייתם מאמינים?

מחקר חדש טוען כי אכילה ושתיה מאוזנות יכולות למנוע חמישית ממקרי המוות המוקדם מדי שנה. אבל הבעיה היא פחות במרכיבים הלא בריאים שאנחנו אוכלים כמו סוכר או שומן טראנס, אלא דווקא במה שאנחנו לא אוכלים - פירות, ירקות, אגוזים וקטניות. כך על פי המחקר החדש שהתפרסם בכתב העת היוקרתי the Lancet ושהוא חלק ממחקר בריאות עולמי שנערך על ידי המכון למדידה ולהערכת בריאות (IHME) בסיאטל שבארה"ב.

עוד בנושא:
המכון האמריקאי לחקר הסרטן ממליץ על תזונה צמחונית
כך תוכלו ליישם בבית את הדיאטה הכי מומלצת בעולם
אחד מחמישה מקרי מוות בעולם - בגלל תזונה לקויה

לקדם אפשרויות בריאות

הרגלי התזונה אומנם שונים בין מדינה למדינה , אכילה של מעט מדי פירות וירקות ואכילה של יותר מדי מלח היוו מחצית מכלל מקרי המוות ושני שלישים של שנות נכות המיוחסות לתזונה. "הממצאים מראים כי תזונה לקויה אחראית על מקרי מוות רבים יותר מכל סיכונים אחרים בעולם, כולל עישון טבק, מה שמדגיש את הצורך הדחוף בשיפור התזונה האנושית בכל המדינות", כתבו החוקרים. "במקום לנסות לשכנע אנשים לקצץ בסוכר, במלח ובשומן, מה שנחשב המוקד העיקרי של הוויכוח על מדיניות התזונה בשני העשורים האחרונים, מוטב לקדם אפשרויות בריאות".

עוד באותו נושא

מחקר חדש: 90% ממקרי הסרטן ניתנים למניעה

לכתבה המלאה
דיאטה ים תיכונית. ShutterStock
תזונה ים תיכונית היא הטובה ביותר/ShutterStock

לדברי העורך הראשי של המחקר ד"ר אשקאן אפשין, במדינות שבהן יש דיאטה ים תיכונית אוכלים יותר פירות, ירקות, אגוזים וקטניות. הוא מנה את לבנון, ישראל ואיראן בין המדינות האלה. "אין מדינה שיש בה רמה אופטימלית של צריכת כל המזונות הבריאותיים. גם במדינות שיש להן תזונה ים תיכונית, הצריכה הנוכחית של גורמים תזונתיים רבים אחרים אינה אופטימלית".

המחקר הוא הניתוח המקיף ביותר על ההשפעות הבריאותיות של דיאטה שנערכו אי פעם והוא בחן 15 חומרים מזינים שונים - כמה מהם טובים לבריאות וכמה פחות. גורמי הסיכון העיקריים למוות מוקדם היו אכילת יותר מדי מלח ומעט מדי דגנים מלאים, פירות, אגוזים וזרעים, ירקות וחומצות שומן אומגה 3. גורמי סיכון אחרים היו צריכת רמות גבוהות של בשר אדום ומעובד ומשקאות מתוקים, צריכת חלב וסיבים תזונתיים נמוכה.

דיאטות דלות היו אחראיות ל -10.9 מיליון מקרי מוות ששווי ערך ל-22 אחוזים מכלל מקרי המוות בקרב מבוגרים ב-2017. מחלות לב וכלי דם היו הגורם המוביל, ואחריו סרטן וסוכרת. כמעט מחצית ממקרי המוות המוקדמים - 45 אחוזים - התרחשו באנשים מתחת לגיל 70. טבק נקשר ל-8 מיליון מקרי מוות בשנה, ולחץ דם גבוה היה קשור ל-10.4 מיליון מקרי מוות.

ישראל על המפה

ופה אנחנו נכנסים לתמונה. בישראל היה השיעור הנמוך ביותר של מקרי מוות הקשורים לתזונה, 89 מקרי מוות מתוך 100 אלף מקרי מוות מוקדם בשנה, ואחרינו צרפת, ספרד ויפן. בריטניה מדורגת במקום ה -23, עם 127 מקרי מוות הקשורים לתזונה ל -100,000 וארה"ב במקום 43 עם 171. אוזבקיסטן הייתה אחרונה, עם 892 מקרי מוות בשנה מתוך 100 אלף.

ד"ר כריסטופר מאריי, מנהל ה-IHME ואחד המחברים, אמר כי מחקר זה מאשר את מה שרבים חשבו במשך מספר שנים - שתזונה לקויה אחראית למותם יותר מכל גורם סיכון אחר בעולם. "בעוד שהנתרן, הסוכר והשומן היו מוקד הדיונים בשני העשורים האחרונים, ההערכה שלנו מציעה כי גורמי הסיכון התזונתיים המובילים הם צריכת נתרן גבוהה, או צריכה נמוכה של מזונות בריאים, כגון דגנים מלאים, פירות, אגוזים וזרעים, וירקות. המאמר גם מדגיש את הצורך בתערבויות מקיפות לקידום ייצור, הפצה וצריכה של מזונות בריאים בכל המדינות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully