וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היסטרוסקופיה: כל מה שחשוב לדעת לקראת הבדיקה

ד"ר דוד מליאטנר בשיתוף zap doctors, בשיתוף zap doctors

28.3.2019 / 9:08

מנסה להיכנס להריון ללא הצלחה? עברת מספר הפלות? מדממת שלא במועד? במקרים אלה ובמצבים נוספים, יש לבצע בדיקת היסטרוסקופיה, לבחינת תקינות חלל הרחם. הנה כל מה שצריך לדעת על הבדיקה, ועל הטכניקה חדשנית היסטרוסקופיה See and Treat

צילום רחם. ShutterStock
בדיקה מתקדמת לבחינת התקינות הקלינית של חלל הרחם. היסטרוסקופיה/ShutterStock

היסטרוסקופיה היא בדיקה הנערכת בעזרת ציוד וידאו וסיבים אופטיים, לבחינת התקינות הקלינית של חלל הרחם. הבדיקה היא בדיקה אבחנתית, שמטרתה לאבחן מצבים ומחלות. במקרים מסוימים, ניתן לבצע במהלך הבדיקה גם ניתוח לתיקון הבעיות, כפי שיפורט בהמשך הכתבה. מעוניינות להגיע מוכנות ורגועות לבדיקה? ריכזנו עבורכן את כל התשובות לכל השאלות הנפוצות בנושא.

עוד בנושא:
הרחם זוכר: חוקרים גילו שלרחם יש תפקיד מפתיע חוץ מרבייה
כל הבעיות הרפואיות שמקשות עליך להכנס להיריון
אמצעי המניעה הזה מקטין ב-30% את הסיכון לסרטן צוואר הרחם

מהם המצבים הרפואיים שניתן לאבחן בבדיקת היסטרוסקופיה?

כאמור, הבדיקה נועדה לאתר מצבים רפואיים חריגים הקשורים בחלל הרחם. בעזרת הבדיקה, ניתן לגלות מקור לדימום רחמי שאינו תקין, דימום בגיל מעבר, פוליפים, שרירנים, גידולים שפירים או ממאירים, הידבקויות ומחיצות בחלל הרחם, סיבוכי זיהום או מניתוחי עבר. בין היתר, הבדיקה מבוצעת במקרים בהם מתרחשות הפלות חוזרות ונשנות או לאחר מספר ניסיונות כושלים להיכנס להריון.

היסטרוסקופיה אינה מבוצעת כחלק מבדיקות הסקר השגרתיות, אלא רק כאשר עולה חשד לבעיה רפואית ספציפית, שניתן לזהות במסגרת הבדיקה. ההחלטה על הבדיקה מתקבלת על ידי הרופא המטפל, בהתאם למצב הרפואי של המטופלת והחשד לתהליכים לא תקינים ברחם. הבדיקה מבוצעת על ידי גניקולוגים שעברו הכשרה לביצוע היסטרוסקופיה.

אישה ממתינה לבדיקה גניקולוגית. ShutterStock
ההחלטה על הבדיקה מתקבלת על ידי הרופא המטפל. אישה ממתינה לבדיקת רופא/ShutterStock

אילו סוגי בדיקות היסטרוסקופיה קיימות?

ניתן לחלק את הבדיקות האלה לשלושה סוגים מרכזיים:

היסטרוסקופיה אבחנתית: פעולה שבה מבצעים הסתכלות בתוך חלל הרחם בלבד. ניתן לבצע את הבדיקה עם או בלי הרדמה, בהתאם להחלטת הרופא, תוך התחשבות בהעדפת המטופלת. אין הכרח לבצע את הבדיקה בבית החולים. ניתן לקיים אותה גם במרפאות פרטיות ובקופות החולים.

היסטרוסקופיה כירורגית: זהו הליך שמשלב בתוכו גם את הבדיקה לזיהוי בעיות בחלל הרחם וגם ניתוח להסרת פוליפים או גידולים שזוהו במהלך הבדיקה. מטבע הדברים, זהו הליך מעט מורכב יותר, שחובה לבצע בבית חולים תחת הרדמה כללית. במסגרת הבדיקה, משתמשים בציוד וידאו ובכלים כירורגיים המוכנסים לחלל הרחם. עם זאת, מדובר בהליך יחסית פשוט, בהשוואה לניתוחים אחרים. בדרך כלל, לאחר ההליך לא נדרש אשפוז. המטופלת יכולה לחזור לפעילות מלאה מספר שעות לאחר ההליך.
במקרה זה, ההתאוששות קלה יחסית. תופעות הלוואי לאחר הטיפול עלולות לכלול מיחושים בבטן התחתונה, כאב מקומי, דימום קל ונפיחות. כל התופעות האלה צפויות לחלוף לאחר מספר ימים.

היסטרוסקופיה מסוג See and Treat: זוהי גרסה חדשנית יותר של הבדיקה, שצברה בשנים האחרונות פופולריות באירופה, בעיקר באיטליה וספרד, ומתחילה להיכנס בהדרגה גם לשימוש בישראל. במסגרת הבדיקה, מחדירים כלים זעירים לתוך הרחם, ללא צורך בהרדמה, מאבחנים את הבעיה ומבצעים ניתוח לתיקון הבעיה בעזרת סכין חשמלית קטנה או קרן לייזר.

ברוב המקרים, האשה יכולה להישאר בהכרה מלאה בזמן הטיפול, מאחר שהכלים המזעריים מפחיתים מאוד את תחושת הכאב. עם זאת, כמו בכל חידוש, חלק מהמומחים מעדיפים שלא לאמץ את הטכניקה החדשה. השיטה לא מתאימה לכל המצבים המטופלים בהיסטרוסקופיה.

מהי ההכנה הנחוצה לבדיקת היסטרוסקופיה?

היסטרוסקופיה היא בדיקה פשוטה יחסית, שאינה דורשת הכנה מיוחדת. בדרך כלל צריך להביא תוצאות של בדיקות דם עדכניות, לפעמים א.ק.ג וצילום חזה תלוי בגיל הנבדקת. הבדיקה עצמה נמשכת 15 דקות - חצי שעה. עם זאת, ייתכן כי משך הטיפול הכולל יתארך, בעקבות ביצוע ההרדמה והליכים פרוצדורליים בבית החולים או במרפאה. אם הרופא הנחה לבצע את הבדיקה תחת הרדמה מלאה, יש להקפיד על צום לפני הטיפול, משך שש שעות לפחות.

תוך כמה זמן מקבלים את התוצאות? מה עושים עם התוצאות?

אם מדובר בבדיקה בלבד, שאינה כרוכה גם בניתוח, התוצאות יתקבלו מיד אחרי ההליך. הרופא המטפל יחליט כיצד להמשיך את הבירור והטיפול. באם נלקחו דגימות או כריתות התשובה תגיע תוך שבועיים עד שלוש שבועות.

אם החלטתן לבצע את הבדיקה במסגרת פרטית, בתום ההליך יש להביא את התוצאות לרופא המטפל בקופת החולים.

לסיכום, היסטרוסקופיה היא בדיקה המסייעת בזיהוי מצבים רפואיים חריגים בתוך הרחם. בין היתר, הבדיקה הזו מבוצעת במקרים בהם יש הפלות מרובות או קושי להיכנס להריון. כיום, ניתן לשלב את הבדיקה גם עם ניתוח לטיפול בבעיה מיד אחרי האבחון.

ד"ר דוד מלאטינר, מנהל מחלקת אשפוז יום גניקולוגי בבית החולים "מעייני הישועה" בבני ברק

סייע בהכנת הכתבה: מאור מואיגר, כתב zap doctors

ד"ר דוד מליאטנר בשיתוף zap doctors, בשיתוף zap doctors

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully