וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הורים טבעונים? קבלו טיפים להורות טבעונית מעשית

זה כבר מזמן לא רק טרנד וכמעט בכל גן תמצאו לפחות ילד טבעוני אחד, ועדיין הורים טבעונים מתקשים מול הביקורת של הסביבה ומול הקושי שבלגדל ילד "שונה". הנה כמה טיפים להורים טבעונים שאולי יעשו לכם את החיים קלים וטעימים יותר

טופו. ShutterStock
תחליפו את החביתה בטופו/ShutterStock

אם פעם טבעונות הייתה נחשבת לאזוטרית, היום היא נמצאת בכל פינה ויותר ויותר אנשים בוחרים בתזונה טבעונית כאורח חיים. במקביל, אנחנו רואים לא מעט משפחות בכל רחבי הארץ שמגדלות ילדים טבעוניים. לצד האמונה המלאה בדרך, לא מעט משפחות מתקשות לגדל את הילד כטבעוני כשהסיבות לכך כוללות סביבה ביקורתית, הן בגן הילדים והן במשפחה הקרובה, חסרים במוצרים טבעוניים ואולי לא פחות מכך - הרצון לגדל ילד שיהיה "כמו כולם".

עוד בנושא:
פיגן: תכירו את הדיאטה החדשה - שילוב של טבעונות ופליאו
ביונסה וג'יי זי קוראים למעריציהם לעבור לטבעונות
מהם תחליפי הבשר הכי עשירים בחלבון, והאם הם בריאים לכם?

"אתגר 22+" של עמותת אנימלס שמלווה מקצועית אנשים שמעוניינים להתנסות בטבעונות במשך 22 ימים, כולל בנוסף לתמיכה הקבוצתית, מסלולים מיוחדים, למשל מסלול להורים הלוקח בחשבון את צרכי המשפחה ומתנהל גם בווטסאפ.

הנה כמה טיפים שהם נתנו לנו ועשויים להיות יעילים עבורכם ההורים הטבעונים:

1. הזמינו את הטבעונות הביתה בשלבים. יש שפע מוצרים טבעוניים, וכדאי להכניס מגוון אפשרויות חדשות לפני שמנסים "לקחת" מהילדים את מה שהם רגילים לאכול. הציגו את ההתנסות בטבעונות כבחירה, כאורח חיים המגיע ממקום של רצון ולא ממקום של איסור. במקום לומר "אסור לאכול עוף", אמרו "אנחנו בוחרים לא לאכול תרנגולת", והסבירו מדוע בשפה המתאימה לגיל הילדים, למשל: בעלי חיים הם החברים שלנו ואנחנו בוחרים לא לאכול חברים, וכלוב הוא לא בית של אף אחד.

2. תנו להם (גם) מה שהם אוהבים. ילדים אוהבים פנקייקים, וניתן להכין אותם מכל מיני קמחים בריאים כמו קמח כוסמין, קמח טף, קמח שיבולת שועל, קמח קינואה, קמח עדשים ועוד. יש שלל מתכונים בבלוגים הטבעוניים והבריאותיים ברשת.

3. שלבו קטניות בתזונה. קטניות כמו שעועית, חומוס ועדשים הן חומר גלם זול, מזין טעים ומגוון, והן עשירות בחלבון, סיבים, ומינרלים כמו ברזל וסידן. אפשר לאכול אותן בפשטות כמו גרגרי חומוס חמים מומלחים, וגם לשלבן כמרכיב בתוך מרקים ורטבים וקציצות. קטניות לא חייבות להיות עבודה קשה - עדשים ומש, למשל, לא מצריכים השרייה ובמקרה של קטניות אחרות, אפשר להשרות כמויות גדולות, לבשל בסיר לחץ, לחלק לשקיות ולהקפיא. לחלופין, אפשר פשוט לקנות קטניות קפואות, מצוננות ואפילו משומרות, מרבית הערכים שלהם נשמרים גם בצורות אלה.

פנקייק כוסמת עם פירות אדומים. ShutterStock
פנקייקים יכולים להיות מאוד בריאים/ShutterStock

4. תשמרו על זה פשוט. לא חייבים מתכונים מסובכים. ארוחת ערב טעימה ומזינה יכולה להיות אדממה עם קצת לימון ומלח, פרוסת אבוקדו על לחם מלא ומלפפון או פרחי כרובית מבושלת, קוביות טופו מטוגנות שלוש דקות בסויה וסילאן או פירה ועגבניות שרי חתוכות.

5. חזקו את הקשר החיובי לאוכל בריא. התייחסו אל אוכל כדבר טוב שמחזק את הגוף ודברו על היתרונות של המזון, למשל "טחינה מחזקת את העצמות ושעועית עושה לנו שרירים". עודדו את ילדכם לאחר שאכלו ארוחה טבעונית ותראו להם שאתם גאים בהם.

6. שלבו סויה בתפריט היומי. סויה ומוצריה הם מקור מצוין לחלבון מלא, סידן וסיבים תזונתיים. מחקרים עדכניים מראים על יתרונות בריאותיים בצריכת סויה, וגם נייר העמדה הרשמי של משרד הבריאות מפריך חששות מיושנים ומפרט את היתרונות הבריאותיים של הסויה, כך שאפשר ליהנות מסויה ללא כל חשש.

7. שלבו שייקים. זו דרך מעולה להכניס כל מיני פירות שהילדים פחות אוכלים, ואפילו עלים ירוקים, אגוזים ומה לא. כדאי להתחיל בשייקים מפירות מתוקים ואפילו להוסיף תמר או שניים, ובהדרגה אפשר לשלב גם עלים ירוקים וירקות שונים, שיבולת שועל, אגוזים וזרעי צ'יה.

עוד באותו נושא

מלכוד 22: אתגר הטבעונות הגדול

לכתבה המלאה
שייק תפוח ופטל. ShutterStock
דרך מעולה להכניס כל מיני פירות שהילדים פחות אוכלים. שייק פירות/ShutterStock

8. תחליפו מוצר במוצר אחר. מוצרים רבים שאתם מכירים ואוהבים הם טבעוניים (כמו מרבית סוגי הפסטה והאטריות, לחם, אורז, טחינה, חומוס), ואחרים ניתן להחליף ממש בקלות, למשל יוגורט צמחי במקום יוגורט מחלב פרה. אל תוותרו על דברים שאתם והילדים אוהבים. חפשו מתכונים אונליין, מנות במסעדות, וריאציות טבעוניות של מנות מוכרות - ניתן למצוא הכל. לצד זאת, אל תבזבזו זמן על השוואות. מיותר לנסות להגיד אם הבורגר הטבעוני הוא בדיוק בטעם של בורגר בשרי, במה הוא דומה ובמה הוא שונה - כדאי פשוט ליהנות ממנו איך שהוא.

9. תתנסו במשקאות צמחיים שונים. יש מגוון רחב של משקאות חלב צמחי שכדאי לנסות, אתם בקפה והילדים בשוקו. חלב סויה הוא המזין ביותר, אבל אם לא מתחברים אליו אפשר ואף רצוי לנסות את המגוון העצום הקיים, למשל שיבולת שועל, שקדים ואורז. לפעמים יש אפילו הבדל בטעם בין המותגים השונים, כך שכדאי להמשיך להתנסות עד שתמצאו את החלב הצמחי האהוב עליכם ועל הילדים.

10. תהיו מוכנים. תחפשו ותכירו מוצרים מוכנים לימים שבהם אין לכם פנאי לבשל: ברשתות השיווק תוכלו למצוא מגוון של מזון מוכן מסויה, מסייטן (חלבון חיטה) ומקטניות (המבורגר עדשים, למשל).

11. לא צריך לוותר על מתוקים. בגלידריות יש מגוון מדהים של גלידות על בסיס מים, חלב שקדים וסויה, וגם במקררי הגלידות בסופרים יש שפע של מותגים. עם התפשטות מגמת הטבעונות, יותר ויותר חברות מספקות קינוחים, שוקולדים ומעדנים טבעונים העשויים מחלב סויה, מחלב אורז ומשלל אופציות צמחיות טעימות בשלל טעמים: שוקולד, וניל, עוגיות. רק צריך לזכור לא להגזים - אמנם המתוקים הטבעוניים בריאים יותר, אבל עדיין מכילים, על פי רוב, המון סוכר.

סופרמרקט טבעוני ראשון יוקם בישראל בשוק הכרמל בתל אביב, יולי 2017. אבי כהן
יש הכל ברשתות השיווק. מדף טבעוני בסופר/אבי כהן

12. שתפו את הילדים במטבח. ילדים נהנים ממשימות קטנות במטבח. התעסקות עם הכנת המזון גורמת להם להתרגש מהאוכל, לחכות לו ולאכול אותו בהנאה. אפשר לתת לילדים לסדר את הירקות במגירות לאחר הקניה, להוציא אותם לבד, לשטוף ולחתוך אותם (בסכין פלסטיק, בגיל המתאים) בעצמם.

13. התרכזו במסרים חיוביים. במקרים רבים מבוגרים בוחרים לנסות טבעונות לאחר שצפו בסרטונים או בתחקירים קשים לצפייה שאינם מתאימים כמובן לעיני ילדים. את הילדים כדאי לשתף במטרות החיוביות של הטבעונות. ספרו להם שלבעלי החיים יש יכולות ליצירת קשרי חברות ואהבה, ושגם הם, בדיוק כמונו, נהנים לחיות בחופשיות. ציירו עם ילדיכם או פסלו איתם בפלסטלינה חיות חופשיות ושמחות. ספרו להם על התקווה שאורח חיים זה נותן לחברינו בעלי החיים.

14. לשחק באוכל. אם הילד מצהיר שהוא שונא מאכל מסוים, נסו לשחק עם המרקם, עם הצבע ועם הצורה שלו כדי למצוא דרך אחרת לחבב את המאכל הזה על הילד. ילד יכול להצהיר שהוא שונא עדשים בתבשיל אבל דווקא מרק עדשים, קציצת עדשים או ממרח עדשים הוא יאהב.

15. לכו עם הלב של הילדים. החמלה לבעלי חיים שוכנת בילדים באופן טבעי, אולם היא הולכת ונשחקת ככל שהם מקבלים מהסביבה מסרים שמצדיקים ניצול בעלי חיים. במקום להתאמץ מאוד כדי להסביר את הבחירה בטבעונות, פשוט עקבו אחרי לבם של ילדיכם וחזקו את האמפתיה שהם מגלים כלפי בעלי חיים. נצלו הזדמנויות יומיומיות להנחלת הערכים - לא צריך ליזום שיחה על זכויות בעלי חיים, אפשר לנצל את החוויות היומיומיות הקטנות: מפגש אקראי עם חתול רחוב או מראה של ציפורים נודדות בנוף החולף בנסיעה משותפת הם הזדמנויות מצוינות לשיחה על הצורך לשמור על בעלי החיים.

ילד מחבק כלב. ShutterStock
החמלה לבעלי חיים שוכנת בילדים באופן טבעי. ילד מחבק כלב/ShutterStock

16. הימנעו מתפיסה דיכוטומית של טוב ורע. ילדים נוטים לחלק את העולם לטובים ולרעים (כך העולם נגלה להם בתכניות ובספרי ילדים רבים). אל תעודדו את הילד לפתח תפיסה לפיה הטבעונים הם טובים ושאר האנשים הם רעים. במקום זאת, הסבירו לילד שבני אדם הם טובים במהותם אולם הם הורגלו לחיות אחרת, לא כולם מודעים לפגיעה בבעלי חיים, ולכן זה יכול לקחת להם זמן להתחבר מחדש לרגש החמלה כלפי בעלי החיים.

17. הוו דוגמה. אנחנו רוצים לגרום לילדים שלנו לאכול מגוון של ירקות, ולכן חשוב שאנחנו כהורים נאכל מגוון ירקות לצדם ונראה להם שאנחנו נהנים לאכול סלט עשיר או תבשיל מזין. הילדים מסתקרנים ומתלהבים. גם אם אינם מתלהבים מכל ירק וירק - עם המגוון הקיים, הם בסוף יימצאו את מה שטעים להם.

18. אל תתנו לאחרים להוריד אתכם. לפעמים קשה לאנשים מסביב עם הבחירה להתנסות בטבעונות, אבל עם הזמן הם יתרגלו ולעתים אפילו יצטרפו אליכם. דברו עם המשפחה המורחבת בדרכי נועם, הסבירו להם מה הניע אתכם לנסות טבעונות, ושתפו בערך המוסף של הטבעונות מנקודת מבט בריאותית. בקשו מהמשפחה לכבד את הבחירה שלכם ונצלו מפגשים משפחתיים כדי לחשוף את המשפחה למאכלים טבעונים מעשה ידיכם. אל תשכחו לדבר גם עם הגננת - חשוב שאנשי החינוך יהיו מודעים לאורח החיים שלכם על מנת לכבד את צו מצפונכם ולהיערך בהתאם. בנוסף, בקשו לראות את תפריט השבועי, ונסו לשלוח את הילד עם מנה דומה למנה המוגשת בגן. כך הילד לא ירגיש חריג ו"יאכל כמו כולם".

רוצים להתנסות בטבעונות אבל לא בטוחים איך שומרים על תפריט מאוזן, מה שמים בסנדוויץ' במקום גבינות ואיך עושים עוגות ופשטידות בלי ביצים? הירשמו לפרויקט אתגר 22+ שמציע להתנסות ב-22 ימי טבעונות ללא תשלום בליווי תזונאיות קליניות, בשלנים ומדריכים מנוסים. לאתגר מסלול ייעודי להורים, המתאים בתכנים ובמענה בדיוק לכם. להרשמה חינם: etgar22.co.il (בחרו במסלול הורים).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully