וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אלה הפירות והירקות הכי מזוהמים בחומרי הדברה

מדי שנה מתפרסמת רשימת תריסר המטונפים: המדרגת את 12 הפירות והירקות שמכילים את הכמויות הגדולות ביותר של כימיקלים וחומרי הדברה. והשנה - כניסה מפתיעה הישר אל המקום השלישי

קייל. ShutterStock
הישר אל המקום השלישי ברשימה. קייל/ShutterStock

בכל שנה מפרסם ארגון EWG (Environmental Working Group) את רשימת 'תריסר המטונפים' - רשימה שמדרגת את 12 הפירות והירקות הנגועים בכמות הגדולה ביותר של חומרי הדברה וכימיקלים. והשנה, נכנס למקום גבוה ברשימה ירק חדש - הקייל.

הקייל ממוקם במקום השלישי וה"מכובד" ברשימה, כאשר את המקום הראשון תופס כרגיל תות השדה, שהוא הפרי שמכיל את הרמות הגבוהות ביותר של חומרי הדברה מזיקים, ואחריו התרד במקום השני. הקייל מאכלס את המקום השלישי ברשימה ואחריו: נקטרינות, תפוחי עץ, ענבים, אפרסקים, דובדבנים, אגסים, עגבניות, סלרי ותפוחי אדמה.

עוד בנושא:
עלה ירוק: איזה ירק עלי הוא הכי בריא
ברוקולי וקייל כמעט גרמו לאישה להתעוור
כמה חומרי הדברה אוכלים הילדים שלנו?

הרשימה השנתית מתבססת על נתונים מבדיקות שגרתיות שעורכים משרד החקלאות ומנהל המזון והתרופות האמריקאי לתוצרת שמשווקת בארה"ב כדי למדוד שיירי חומרי הדברה בפירות וירקות. השנה הראו הנתונים ש-92 אחוזים מהדגימות שנלקחו מקייל שגודל בשיטות קונבנציונליות הכילו שיירים של לפחות 2 סוגים של חומרי הדברה, חלק מהדגימות הכילו הרבה יותר - עד 18 סוגים של כימיקלים שונים המשמשים להדברת מזיקים.

גיף תותים תות שדה. Giphy
ובמקום הראשון:/Giphy

במשרד החקלאות ומנהל המזון דוגמים מדי שנה קרוב ל-50 זנים של ירקות ופירות, והם אינם דוגמים את אותם הפירות והירקות בכל שנה. בנוסף בכל בדיקה שהם עורכים הם עשויים לחפש כימיקלים שונים, ולא את אותם חומרים בכל פעם. הפעם הקודמת שקייל נכלל בדגימות של הרשויות היתה בשנת 2009, אז הוא הגיע למקום השמיני ברשימה.

"העובדה שמשרד החקלאות לא בודק את כל סוגי התוצרת בכל שנה היא בעייתית וגם זה שלא מחפשים בבדיקות את כל סוגי חומרי ההדברה הנמצאים בשימוש של תעשיית החקלאות זאת בעיה גדולה מאוד", אמרה נקה לייבה, מנהלת המחלקה למדעי החיים הבריאים בארגון EWG. "בפעם הקודמת שקייל נבדק נמצאו בו שיירי חומר בשם אימידקלופריד - תחליף ניקוטין שהינו רעיל עבור חרקים רבים, אבל בבדיקה האחרונה הרשויות לא בדקו את נוכחותו של החומר הזה. אמנם מדובר בחומר שמוגדר כלא-רעיל עבור בני אדם, אבל אם הוא נשאף בכמויות גדולות הוא עלול לגרום לקשיי נשימה ולבעיות במעיים", הוסיפה לייבה.

בהשוואה לירקות ופירות אחרים, חומרי הדברה מהווים 10-80 אחוזים יותר ממשקלם של תרד וקייל. לדברי אלקסיס טמקין, טוקסיקולוגית ב-EWG, ייתכן שהירקות העליים הללו סובלים מרמות גבוהות יותר של זיהום כימי משום שהם גדלים קרוב לקרקע, שם הם חשופים יותר לפגיעתם של חרקים מזיקים - ולכן הם מרוססים יותר בחומרי הדברה. גם תותים, שמכילים רמות גבוהות של כימיקלים, גדלים קרוב לקרקע. עליהם העדינים של התרד והקייל (שהוא סוג של כרוב) מרוססים בכבדות בדרך כלל, משום שכל פגיעה של חרק בעלים עלולה לפגום בסיכוייו של הירק להגיע לשיווק.

עוד באותו נושא

האם צריך לקלף פירות וירקות? לרופא שלנו יש תשובה

לכתבה המלאה
גוואקמולה אבוקדו. ShutterStock
מצטיין בבדיקות, בזכות הקליפה שמגנה עליו באופן טבעי. אבוקדו/ShutterStock

ה-EWG ממקד את מאמציו באיתור חומרי הדברה בפירות וירקות משום שישנם לא מעט מחקרים שמצביעים על כך שחשיפה לכימיקלים הללו קשורה במגוון בעיות בריאותיות חמורות, בהן פגיעה בפוריות, פגיעה בהתפתחות המוחית ואפילו סרטן. הדו"ח העדכני על קייל מצא שיירים של חומר בשם דקתל, שאותו סיווגה הסוכנות להגנת הסביבה כחשוד כמסרטן בבני אדם. השימוש בדקתל נאסר באירופה עוד בשנת 2009.

ממצאי הבדיקות הללו מחזקים את ההמלצות לצרוך פירות וירקות אורגניים, שבדיקות מראות כי הם מכילים הרבה פחות כימיקלים מזיקים. אבל לא בכל מקום ניתן למצוא תוצרת אורגנית טרייה וכשכן, היא לרוב יקרה יותר מתוצרת שגודלה בתנאי גידול קונבנציונליים. במקרה כזה, מומלץ לשקול לרכוש פירות וירקות שהבדיקות מצאו כי הם מכילים פחות חומרי הדברה. ה-EWG מפרסם מדי שנה גם רשימה הפוכה - של פירות וירקות שנמצאו כמכילים את הכמויות הנמוכות ביותר של חומרי הדברה, שכותרתה 'ה-15 הנקיים'. ברשימה זו נכללים בעיקר פירות וירקות שלהם קליפה המהווה מגן טבעי מפני חדירת הכימיקלים, כמו אבוקדו, אננס, תירס וחצילים.

הסימנים מצביעים על עלייה בשימוש בחומרי הדברה

לפי הנתונים שעולים מהדגימות הממשלתיות פחות מאחוז אחד מהאבוקדואים והתירסים שנדגמו הכילו חומרי הדברה. וכמעט כל הפירות והירקות שנכללים ברשימת 15 הנקיים הכילו פחות מ-4 כימיקלים המשמשים להדברה. הרשימה המלאה (מהנקי ביותר ומטה) כוללת: אבוקדו, תירס, אננס, אפונה מתוקה קפואה, בצל, פפאיה, חצילים, אספרגוס, קיווי, כרוב, כרובית, מלון כתום, ברוקולי ומלון ירוק.

לדברי ה-EWG יש מעט מאוד ראיות לכך שחלה הפחתה בשימוש בחומרי הדברה בתעשיית החקלאות של פירות וירקות. למעשה, אומרת הטוקסיקולוגית אלקסיס טמקין, יש אפילו סימנים לכך שהשימוש בחומרי הדברה על יבולי מאכל רק גדל בשנים האחרונות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully