פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      לא רק לגווינת' פאלטרו: כך תוכלו ליישם בבית "אכילה נקייה"

      כבר כמה שנים שבעולם הבריאות מדברים על clean eating ועל החזרה לאוכל בצורתו הבסיסית והטבעית ביותר (והגברת GOOP היא מחלוצות התחום). עכשיו נראה שהטרנד הזה הופך להיות כל כך נפוץ ונגיש, שאפילו חברות מסחריות מאמצות אותו

      טרנדים בריאותיים נוטים להגיע ולהיעלם במהירות, אבל יש כמה כאלה שהספיקו להתבסס כל כך שאפילו יצרניות המזון מאמצות אותם. דוגמה מושלמת לזה היא תנועה שצברה תאוצה בשנים האחרונות - אכילה נקייה, clean eating. מדובר באורח חיים בו שואפים לאכול מזון שהוא כמה שיותר קרוב לצורתו הטבעית. על פי רוב המזון יהיה עונתי וכזה שקל לגידול ולא דורש הרבה משאבים. גווינת' פאלטרו אפילו כתבה על זה ספר.

      clean eating הופך בתקופה האחרונה להיות הרבה יותר מטרנד, בעקות השימוש של חברות מזון שונות ב"תווית הנקייה". לא מדובר במונח רשמי שעומד מאחוריו ארגון בריאות רשמי או משרד ממשלתי, אלא במונח שיווקי שמתייחס למוצרים שמכילים חומרי גלם פשוטים ומוכרים לכל צרכן. מאכלים המתויגים על ידי תווית נקייה לא מכילים תוספים מלאכותיים, ממתיקים או תוספי תזונה כאלו ואחרים. בישראל ניתן למצוא תווית שמכריזה כי המוצר הוא "נקי" על יוגורטים, גבינות, לחמים ועוד.

      עוד בנושא:
      לא תאמינו לכמה דברים הרכיב המזיק הזה יכול להתחפש
      3 ביצים ומעלה בשבוע מעלות את הסיכון לחלות במחלות לב
      8 מזונות צמחיים שמלאים בחלבון

      מה כוללת תווית המזון הנקייה?

      תווית המזון הנקייה מלמדת אותנו שהמוצר אליו היא מוצמדת נקי מתוספות, או במילים פשוטות - כמה שפחות מעובד וכמה שיותר טבעי. מוצרים "נקיים" לא יכילו חומרים מייצבים, צבעי מאכל, חומרים משמרים וחומרי טעם וריח. הארכת חיי המדף של המוצרים ייעשו בדרכים אחרות, כמו יצירת אריזות בטכנולוגיות חדשות.

      יוגורט עם פירות יער (ShutterStock)
      אם אתם מכירים את כל הרכיבים - זו התחלה טובה. יוגורט (צילום: shutterstock)

      עוד קו מנחה עיקרי הוא שכל הרכיבים הרשומים ברשימת במרכיבים על גבי המוצר יהיו בעלי שמות המוכרים לכלל הציבור.

      האם נקי הוא בהכרח בריא?

      מטבע הדברים עולה השאלה - האם כל מוצר נקי הוא בהכרח בריא. והתשובה היא לא. תווית מזון נקייה לא מספיקה בשביל להכתיר מוצר ככזה שכדאי לרכוש ולהכניס באופן מיידי אל סל הקניות שלנו. כך לדוגמה, סוכר הוא רכיב טבעי, שמו מוכר לנו ולכן אין מניעה שמוצר נקי יכיל כמות גדולה של סוכר. אבל - לצריכה מופרזת של סוכר יש משמעויות רבות מבחינה בריאותית, ועל כן מוצר נקי המכיל כמויות גדולות במיוחד של סוכר לאו דווקא עדיף על פני מוצר אחר מאותה קטגוריה.

      לעומת זאת אם אני משווה בין שני מוצרים זהים שההבדל בניהם הוא נוכחות של חומרים משמרים, במקרה הזה המוצר הנקי בהחלט מנצח. עוד נקודה למחשבה היא נושא התיסוף. מוצרים שמועשרים בסידן, למשל, תורמים לקהל הזקוק להם. לא ניתן לייצר תיסוף במוצר נקי, ועל כן אוכלוסייה שזקוקה באופן ספציפי למוצרים מועשרים לאו דווקא תרוויח ממעבר למוצרים בעלי תווית נקיה בלבד.

      איך בוחרים?

      תווית מזון נקייה היא כזו שמסייעת לסינון ראשוני. ברגע שתבחרו את המוצרים אותם אתם מעוניינים לרכוש השוו אותם למוצרים אחרים באותה הקטגוריה. אם ההבדל בין הערכים התזונתיים במוצר ה"נקי" לעומת המוצר "הלא נקי" קטן, במקרה זה המוצר ה"נקי" עדיף. אם תווית המזון הנקייה מגיעה על חשבון כמויות גדולות משמעותית של סוכר או מלח שווה לשקול שוב את הרכישה.

      קרן אן גיימן היא תזונאית קלינית, מרצה לארגונים וחברות ומנחת טלוויזיה