וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם זה מזיק ללכת לישון עם שיער רטוב?

לא מעט אנשים נוהגים להתקלח לפני שהם נכנסים למיטה ואז הם מניחים את ראשם הרטוב על הכרית ועוצמים עיניים. האם הם גורמים לעצמם לחלות? האם הם מזיקים לשיער ולעור הפנים שלכם? כל התשובות בפנים

אישה יושבת על המיטה ומסתרקת. ShutterStock
"אי אפשר להצטנן רק מזה שקר לכם". אישה מסתרקת במיטה/ShutterStock

אם גם אתם נוהגים, כמו רבים אחרים, להתקלח לפני שאתם הולכים לישון בוודאי יצא לכם לתהות האם יש בעיה בללכת לישון עם שיער רטוב? אולי שמעתם פעם משהו על זה שזה עלול לגרום לכם לחלות, או שזה עלול להזיק לשיער ולעור. מה נכון ומה לא?

נתחיל לפי הסדר: האם זה יכול לגרום לכם לחלות? "זה כנראה משתייך לזן אמונות הפולקלור שדברים שמקררים את הגוף עלולים לגרום לכם לחלות בצינון", אומר ד"ר וויליאם שפנר, פרופ' לרפואה במחלקה למחלות זיהומיות במרכז הרפואי האוניברסיטאי ע"ש ונדרבילט. למרות שהמיתוסים הללו עיקשים ומסרבים להיעלם מהתרבות הפופולרית, ד"ר שפנר אומר כי הם הופרכו כבר לפני זמן רב.

נכונה העובדה שהסבירות להצטנן עולה בחודשי החורף הקרים, אבל זה קשור לאופן שבו וירוסים שפוגעים בדרכי הנשימה מתרבים ומדביקים. "אי אפשר להצטנן רק מזה שקר לכם", אומר הד"ר.

עוד בנושא:
באיזו תדירות צריכים לחפוף שיער? למדע יש תשובות
המעבדה: כך תשפרו את מראה השיער שלכם ב-6 צעדים
בועטים וצועקים מתוך שינה? אולי יש לכם את ההפרעה הזאת

בחורה עירומה במיטה. ShutterStock
אם הכרית שלכם סינתטית, היא עלולה לפתח עובש או פטריות בגלל הלחות. אישה ישנה במיטה/ShutterStock

עוד מיתוס על שינה עם שיער רטוב, הוא שהלחות על הכרית גורמת להתרבות של חיידקים בתוכה ועל פני השטח שלה. "חיידקים ווירוסים מזיקים שגורמים לבני אדם לחלות לא מופיעים באופן ספונטני משום מקום, ולכן אתם לא תגרמו לעצמכם לחלות רק בגלל שהשיער שלכם הרטיב קצת את הכרית בלילה", מבטל ד"ר שפנר גם את המיתוס הזה.

אולם, ישנו יוצא מן הכלל לכלל הזה - ישנם כמה מחקרים שמראים שכריות, ובמיוחד כאלה שעשויות מחומרים סינתטיים, עלולות לפתח סוגים מסויימים של עובש ופטריות שמעוררים התקפי אסתמה ואלרגיות. מיקרואורגניזמים מהסוג הזה נוטים לשגשג בסביבות עתירות לחות וכך גם קרדית אבק הבית, כך לטענתו של ד"ר פייל גופטה, אלרגולוג מומחה ודובר איגוד הריאות האמריקאי, ששוחח עם אתר Time.

עם זאת, גם ד"ר גופטה מבהיר שאין ראיות מדעיות לכך שאנשים שהולכים לישון בשיער רטוב סובלים מאלרגיות או אסתמה יותר מאחרים. כך שמדובר בהסבר תיאורטי בלבד. אם אתם מתעוררים בבוקר עם אף סתום ועיניים מגרדות ודומעות (ובעצם, גם אם לא), חשוב להקפיד לכבס את המצעים והציפיות שלכם במים חמים לפחות אחת לשבוע, כדי להפחית את החשיפה שלכם לאלרגנים.

עוד באותו נושא

האם יציאה בשיער רטוב תעשה אתכם חולים?

לכתבה המלאה

ומה לגבי בריאות העור והשיער?

"באופן כללי, ללכת לישון עם שיער רטוב זה לא הדבר הכי בריא לשיער", אומר ד"ר ג'ורג' קוסטרליס, מרצה לדרמטולוגיה בבית הספר לרפואה של אוניברסיטת פנסילבניה. אם הופכים את זה להרגל קבוע, בסופו של דבר הלחות והמים ישחקו את הציפוי המגן של זקיקי השיער. כשהציפוי הזה פגוע, המים יכולים לחדור אל תוך השערה ולהחליש אותה מבפנים. התוצאה עלולה להיות שיערות שבירות, נטולות ברק וגמישות.

אישה מסרקת שיער רטוב. ShutterStock
כמעט כל מה שאנחנו עושים לשיער שלנו עלול להזיק לו. אישה מסרקת שיער רטוב/ShutterStock

עם זאת, ראוי לציין שכמעט כל מה שאנחנו נוהגים לעשות לשיער שלנו - החל מהברשתו, ייבושו בפן ואפילו החשיפה שלו לשמש - עלול להזיק לו ולהחליש אותו. שינה בשיער רטוב אולי אינה אידיאלית עבור השיער, אך שימוש במרכך עשוי לתקן חלק מהנזק הזה, כך אומר ד"ר אדם פרידמן, מרצה לרפואת עור בביה"ס לרפואה של אוניברסיטת ג'ורג' וושינגטון.

לדברי ד"ר פרידמן, אותו הדבר פחות או יותר תקף גם לגבי נזק שעלול להגרם לעור הפנים. אם אתם נוהגים לישון על הבטן או על הצד, כשהשיער הרטוב שלכם חוץ בין הפנים שלכם לכרית, אתם עלולים לחוות גירוי בעור בשל כך. בנוסף, בתהליך ההתאדות של המים מהשיער עלול להגרם יובש בעור הפנים ובקרקפת, לדבריו.

למרות כל האמור כאן, ישנם אינספור אנשים שנוהגים ללכת לישון בשיער רטוב לעתים קרובות ואף בקביעות, והם בסדר גמור. ובמובנים מסויימים לשינה בשיער רטוב עשויים להיות גם יתרונות. מחקר אחד הראה שהורדת הטמפרטורה של הראש בלילה מסייעת להפחית את הפעילות המטבולית של המוח בלילה באופן שמקדם הרדמות ושינה משקמת. אז גם אם ישנם חששות בריאותיים זניחים הנובעים משינה בשיער רטוב, הם ממש לא מהסוג שצריך להדיר שינה מעיניכם בלילות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully