פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      המעבדה: כך תשפרו את מראה השיער שלכם ב-6 צעדים

      יש מצב שמרכך ושמפו הורסים לכם את השיער? מה עושים עם נשירה? האם מוצרים טבעיים כמו שמן זית וביצה באמת יעשו לכם שיער יפה ובריא יותר? ולמה כדאי לכם לאכול שיבולת שועל? המעבדה נוגעת השבוע באחד הנושאים החשובים באמת שיש לעולם הבריאות להציע

      המעבדה: כך תשפרו את מראה השיער שלכם ב-6 צעדים
      עמוד היוטיוב של Cut Video

      צפו: 100 שנות עיצוב שיער בדקה אחת בלבד

      את סוג השיער שאתו נולדתם לא ניתן לשנות, אבל גם אם לא התברכתם בשיער קטיפתי ש"תמיד מסתדר" – ישנם דרכים ודגשים שיסייעו לכם לשמור על בריאות השיער (וגם למנוע נשירה). הנה כמה מהם, המבוססים על הרפואה הקונבנציונלית והסינית כאחד.

      אישה חופפת שיער (ShutterStock)
      לחפוף או לא לחפוף? (אילוסטרציה: shutterstock)

      1. שימוש נכון בשמפו וקונדישנר (והימנעות ממחליקים והחלקות)

      חפיפת השיער היא הכרחית לצורך טיפוחו, אך האגודה האמריקאית לדרמטולוגיה (AAD) קובעת שדבר לא פחות חשוב הוא שימוש נכון בשמפו וקונדישנר. "כשחופפים את השיער בשמפו יש להתרכז בעיקר בקרקפת, ואילו ההמלצות הנוגעות לקונדישנר הן שונות", מסבירים באגודה. "צריך להשתמש בו רק בקצוות השיער, ולא בקרקפת, אחרת הוא עלול לגרום לשיער שהוא טוב בבסיסו, להיראות חסר חיים או דווקא שומני".

      ישנם גם רופאים ומעצבי שיער שממליצים להימנע כליל ממרכך, מכיוון שהוא מכיל חומרים כימיים הפוגמים ומדללים את השיער לאורך זמן. דליה גבע-אדר, מטפלת מוסמכת בדיקור וברפואה סינית, מוסיפה גם כי מרבית תכשירי השיער מכילים חומר כימי בשם SLS (Sodium Lauryl Sulfate), שעלול גם הוא להזיק לשיער בשימוש תכוף מדי. "ישנם שמפואים שעשויים מחומרים טבעיים, והם עדיפים על פני הסטנדרטיים. החיסרון שלהם הוא שהם יקרים בהרבה מהרגילים".

      רוב החלקות השיער מבוססות על חומרים כימיים הפוגמים במבנה השערה, ואילו מחליקי השיער למיניהם שורפים אותה, ולכן שיטות אלה אינן מומלצות לשימוש יום-יומי.

      אישה מסתרקת מול המראה (ShutterStock)
      שיער חסר ברק עשוי להעיד על חולשה בריאותית (צילום: SHUTTERSTOCK?

      2. זהו את סוג השיער, וטפלו בו בהתאם

      על-פי האגודה לדרמטולוגיה, אנשים חייבים להקפיד על התאמת הטיפול לסוג השיער שלהם; למשל – אנשים עם שיער שומני צריכים להקפיד על חפיפה תכופה של השיער, אפילו מדי יום, תלוי עד כמה שומן הקרקפת מייצרת. מצד שני, מומלץ שאנשים בעלי שיער יבש – למשל, בגלל צביעתו באופן תכוף או טיפולים כימיים אחרים – יחפפו אותו לעתים קרובות פחות. גם הגיל משפיע על ייצור השומן בקרקפת: ככל שמתבגרים, היא מפרישה פחות שומן, מה שמשפיע על תכיפות החפיפה המומלצת. בכל מקרה, אם מופיעים קשקשים – מה שדווקא מעיד במקרים מסוימים על קרקפת שומנית – כדאי להגביר את תכיפות החפיפה.

      על-פי הרפואה הסינית, מסבירה גבע-אדר, שיער דק, יבש ושביר "מאותת על פגיעה בכבד ועל בעיה בתחום אספקת הדם לקרקפת. שיער חסר ברק מעיד על חולשה בריאות. מרגע שמזהים את הגורם לבעיה, ממקדים בו את הטיפול והתוצאות נראות גם בשיער. שומניות בשיער או בעור", מוסיפה גבע-אדר, "היא במקרים מסוימים סימפטום של תזונה מלאה בלחות – מוצרי חלב, מאכלים מטוגנים ועודף בסוכרים ובשומן טראנס. לכן שינוי תזונתי יכול גם כן להיטיב עם מראה השיער". גם חומצות השומן אומגה 3 – שמצויות, למשל, בזרעי פשתן וצ'יה ובדגי ים – יכולות להפחית הופעתם של קשקשים.

      אילוסטרציה (ShutterStock)
      נשירה יכולה לנבוע מגנטיקה אבל גם מחוסרים בגוף (צילום: shutterstock)

      3. סובלים מנשירה? חזקו את הגוף

      נשירת שיער כללית והתקרחות אצל גברים היא תופעה ששורשיה גנטיים בדרך כלל, אבל גם עלולה לנבוע מחוסרים ברכיבים החיוניים לגוף כמו ברזל, B12 ואבץ או מנטילת תרופות מסוימות.

      "בעת מחסור בברזל או B12, או אצל אנשים הסובלים מלחץ דם נמוך – אספקת הדם לקרקפת עלולה להיפגע, מה שמוביל לנשירה", אומרת גבע-אדר. לכן טיפול בנשירת שיער מתחיל בבירור הגורם לנשירה. אבץ, מסבירה גבע-אדר, הוא מינרל שממלא תפקיד חשוב במערכת החיסון, ומחסור ממנו מתבטא לא פעם בנשירת שיער. "לפעמים כל מה שצריך בכדי לפתור את הבעיה הוא להגדיל צריכת אבץ, שמצוי במזונות מסוג זרעים, אגוזים, קטניות ודגנים. גרעיני דלעת, למשל, מומלצים מאוד בהקשר לאבץ. אם הגורם הוא מחסור בברזל, יש לצרוך מזונות עשירים בברזל כמו עלים ירוקים, כבד, ביצים וטחינה.

      ישנן גם תרופות שעלולות לגרום לנשירה, "כמו תרופות המדכאות את מערכת החיסון ותרופות אנטי-דיכאוניות", אומר, גבע-אדר. "גורם אפשרי נוסף לנשירה הוא פעילות לקויה של בלוטת התריס". בזמן ההיריון השיער לרוב חיוני ובריא, אבל מאבד מזוהרו לאחר הלידה. "זה יכול לקרות בגלל הידלדלות מסוימת במלאי הוויטמינים והמינלים בגוף ובגלל איבוד דם".

      סטרס (ShutterStock)
      סטרס עלול לגרום לחוסר איזון הורמונלי שמתבטא גם במצב השיער (צילום: shutterstock)

      4. היו מודעים לנזקי הסטרס

      רמה גבוהה של סטרס, שהתעוררה בגלל אירוע חיים משברי, עלולה לגרום כעבור כמה חודשים לנשירת שיער משמעותית. כדאי כמובן לנסות להפחית את רמות הסטרס היום-יומי, אם ניתן (למשל באמצעות פעילות גופנית ותרגול פרקטיקות מרגיעות אחרות), אך בכל מקרה זכרו שאם חוויתם נשירה כזו – לא מדובר במצב קבוע. בדרך כלל, השיער ישוב לצמוח בתוך חצי שנה עד שנה מרגע שהגוף חזר לתפקוד רגיל.

      "אצל אנשים שעברו טראומה קשה מאוד, ניתן לראות נשירת שיער קיצונית ומיידית", אומרת גבע-אדר, "אך אלה מקרים נדירים. בכל זאת, רמות מסוימות של סטרס גורמות לחוסר איזון הורמונאלי, שעלול להתבטא גם בנשירת שיער". צריכה קבועה של שיבולת שועל יכולה להועיל לסובלים ממתחים. "שיבולת שועל מרגיעה ומפחיתה את רמות המתח בגוף", אומרת גבע-אדר.

      שמן זית (ShutterStock)
      "תרופות סבתא" מסוימות יכולות לשפר את מראה השיער. שמן זית (צילום: shutterstock)

      5. השתמשו באמצעים טבעיים

      באיטליה נוהגים להעשיר את השיער בשמן זית; בקולומביה – בתכשיר המשלב בין ביצים לאבוקדו ובקנדה מעצבי שיער ממליצים על שטיפת השיער במים קרים מפעם לפעם, מכיוון שמים חמים גורמים ליובש של העור והקרקפת. גבע-אדר מסכימה ש"תרופות סבתא" מסוימות יכולות לשפר את מראה השיער, ובוודאי שאינן מזיקות.

      מרקחת ביתית נפוצה לחיזוק והעשרת השיער, היא מספרת, כוללת ערבוב של שמן זית, לימון וחלמון ביצה. "מערבבים את החומרים האלו ומורחים על הקרקפת במשך חצי שעה". חליטה מומלצת המונחת על הקרקפת משלבת בין שמן רוזמרין להדס. גם תה ירוק, הכולל כמות גדולה של נוגדי חמצון המנטרלים רעלים בגוף, תורם לשמירה על העור ועל בריאות השיער והקרקפת.

      6. שוחים לעתים קרובות? רככו את השיער

      הכלור המצוי בבריכות השחייה עלול לפגוע בשיער שלכם, ואפילו לגרום לנשירה. לכן ההמלצה של AAD היא לחפוף את השיער עם קונדישנר לפני הכניסה לבריכה, וכן להשתמש בשמפו מיוחד לספורטאים באופן קבוע. הרציונל הוא העשרת השיער בלחות, כי זו נפגמת פעמים רבות בבריכה.