פיקוד העורף הגל השקט

הגדרת ישובים להתרעה
      הגדרת צליל התרעה

      נושאים חמים

      החלפתם את הפחמימות בחלבונים? אתם בסיכון למחלה קטלנית

      מחקר חדש מצא קשר בין דיאטות עתירות חלבונים מן החי ובין מחלת כבד שומני שעלולה להיות קטלנית. הסיכון נגרם גם אם מקפידים על צריכה של בשר רזה, כמו עוף והודו

      חזה עוף עם רוקט ועגבניות שרי (ShutterStock)
      גם אם אתם מקפידים לצרוך בשר רזה, אתם בסכנה. חזה עוף עם רוקט ועגבניות שרי (אילוסטרציה: ShutterStock)

      אנשים שאוכלים הרבה בשר במסגרת התזונה שלהם - ואפילו אם מדובר בבשר רזה כמו עוף, הודו וחלקי בקר דלים בשומן - נמצאים בסיכון מוגבר לחלות במחלת כבד שומני. כך מצביע מחקר חדש.

      החוקרים מהמחלקה לגסטרואנטרולוגיה והפטולוגיה במכון ארסמוס במרכז הרפואי האוניברסיטאי ברוטרדם, מצאו שמי שמקור החלבון העיקרי שלהם הוא מן החי היו בסיכון גבוה ב-54 אחוזים לפתח מחלת כבד שומני לא-אלכוהולי (NAFLD), בהשוואה למי שניזונים מתפריט המבוסס יותר על הצומח.

      בשר אדום במיוחד נחשב למקור של שומן רווי, שעלול להצטבר בכבד ובסופו של דבר לגרום לו לכשל בתפקודו. מומחים מקווים שהמחקר הזה יצטרף להוכחות המדעיות האחרות הקיימות ויעודד יותר אנשים לאמץ את התזונה הים תיכונית, שעשירה בדגים, דגנים מלאים וירקות.

      עוד בנושא:
      זה קל: 6 מזונות שעוזרים לכבד שלכם לתפקד טוב יותר
      שמנים מבפנים: מחלת הכבד שעלולה לפגוע גם בכם
      כל מה שאתם צריכים לדעת על הכבד

      השמנת יתר (ShutterStock)
      מחלת כבד שומני נפוצה יותר בקרב הסובלים מהשמנה או מעודף משקל (אילוסטרציה: shutterstock)

      מחלת כבד שומני לא-אלכוהולי היא למעשה שם כללי שמאגד תחתיו מספר מצבים רפואיים, כולם נגרמים עקב הצטברות של שומן בכבד שאין לה קשר עם צריכה מופרזת של אלכוהול (אלכוהוליסטים מצויים בסיכון למחלת כבד שומני שנגרמת עקב הרגלי השתייה שלהם).

      כבד בריא אמור להכיל כמות אפסית של שומן, וגם כמות קטנה של שומנים באיבר החיוני עשויה להגיע לכדי אבחנת שלבים מוקדמים של מחלת כבד שומני, והיא נפוצה יותר בקרב מי שסובלים מהשמנה וממשקל עודף.

      בשלביה המוקדמים המחלה לא נחשבת קריטית, אך עם זמן היא עלולה לגרום לנזק רציני לכבד, הכולל בין השאר הצטלקויות שעלולות להוביל לכשל קטלני של האיבר.

      אילוסטרציה (ShutterStock)
      כבד בריא אמור להכיל כמות אפסית של שומן. כבד אנושי (אילוסטרציה: ShutterStock)

      על מנת לקבוע באיזה אופן משפיעה התזונה על סיכוייו של אדם לחלות במחלת כבד שומני לא-אלכוהולי השוו החוקרים את תשובותיהם של 3,882 מבוגרים שגילם הממוצע 70 לשאלוני תזונה ובחנו גם את סריקות הכבד שלהם. איש מהמשתתפים לא נטל תרופות סטטוגניות או היה חולה במחלות כבד ויראליות כמו צהבת - שני גורמים שעלולים לגרום להצטברות של שומן בכבד.

      34 אחוזים מהמשתתפים (1,337) נמצאו כחולים במחלת כבד שומני לא-אלכוהולי, מתוכם 1,205 היו בעלי עודף משקל. תוצאות המחקר, שפורסמו בכתב העת Gut, גילו שהמשתתפים עם המשקל העודף ואכלו כמויות גדולות של חלבון מן החי היו בסיכון גבוה ב-54 אחוזים לחלות במחלת כבד שומני ממשתתפים שאכלו כמויות קטנות של חלבון מן החי. וההבדל בסיכון נותר בעינו גם לאחר שחוקרים שיקללו גורמים סוציואקונומיים שעשויים היו להשפיע עליו.

      הסיכון נשמר גם כשאוכלים פחות קלוריות

      "הממצא החשוב ביותר הוא כנראה זה שהצביע על כך שהקשר בין צריכת חלבון מן החי והסיכון למחלת כבד שומני עמד בפני עצמו ולא הושפע מסך הצריכה הקלורית", אמרה ד"ר סארווה דרוויש מורד, שהובילה את המחקר.

      המשתתפים במחקר שלא היו חולים במחלת כבד שומני למעשה דיווחו על צריכה קלורית גבוהה יותר מזו של החולים - 2,052 קלוריות לעומת 1,996 קלוריות בממוצע. גם כמות הקלוריות שמקורן במזונות עתירי חלבון היתה דומה בשתי הקבוצות - 16 אחוזים אצל החולים במחלת כבד שומני לעומת 15.4 אחוזים אצל בעלי הכבד הבריא. "המחקר שלנו מדגיש את חשיבותה של תזונה מגוונת", סיכמה ד"ר דרוויש.

      דיאטה ים תיכונית (ShutterStock)
      עוד גיבוי מדעי שתומך בדיאטה הים תיכונית כתזונה מומלצת (אילוסטרציה: ShutterStock)

      פרופ' שירה זלבר-שגיא, ראש המחלקה לתזונה, בריאות והתנהגות באוניברסיטת חיפה, שלא היתה מעורבת במחקר, התייחסה לממצאיו ואמרה כי הוא מדגיש עד כמה הבחירה בתזונה צמחית בעיקרה מקטינה את הסיכון למחלת כבד שומני לא-אלכוהולי. "בשר, בייחוד בשר אדום, מכיל שומנים רוויים, שתורמים לכבד שומני", אמרה.

      לדבריה, יש להזהר גם מבשר מעובד, משום שהוא עלול לגרום לדלקתיות ולעודד עמידות לאינסולין - שני גורמים תורמים למחלת כבד שומני לא-אלכוהולי. גם פרופ' זלבר-שגיא הצטרפה למסקנת החוקרים מרוטרדם ואמרה כי מקווה שבעקבות מחקרים כמו זה אנשים יבחרו לצמצם משמעותית את צריכת הבשר שלהם ולדבוק בדיאטה הים תיכונית.