וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התחלתם עם הג'וינטים בגיל צעיר? כדאי שתקראו את זה

17.2.2019 / 10:15

מחקר חדש מצביע על הקשר שבין שימוש במריחואנה לפני גיל 18 והתפרצות דיכאון מספר שנים אחר כך. הסיבה היא ההשפעה של הצמח על מבנה מוחם של צעירים שמעלה את הסיכון לאובדנות ודיכאון בשלב מאוחר יותר בחיים

עישון ג'וינט מריחואנה סמים אמסטרדם. ShutterStock
שימוש בקנאביס בגיל ההתבגרות עלול להגדיל בכ-37% את הסיכון לדיכאון. גבר מעשן ג'וינט/ShutterStock

חוקרים מהאוניברסיטאות אוקספורד באנגליה ומק'גיל בקנדה טוענים שהם מצאו ראיות "חזקות" שמעידות על כך ששימוש בקנאביס בגיל ההתבגרות מגדיל ב-37 אחוזים את הסיכון לפתח דיכאון בבגרות. לדבריהם, הממצאים צריכים לשמש תמרור אזהרה להורים ומשפחות שעדות לשימוש בסם של צעירים.

מדובר במטה-אנליזה, שהיא למעשה דרך לשלב נתונים ממספר רב של מחקרים שאותו הנושא על מנת לקבל נתונים ממספר גדול יותר של מטופלים, וממצאיה פורסמו בירחון הרפואי JAMA Psychiatry.

החוקרים ניתחו מחדש נתונים מ-11 מחקרים שעקבו לאורך זמן אחר אנשים שעשו שימוש בקנאביס עד גיל 18 ובדקו את הופעתם של תסמיני דיכאון וחרדה וכן את שיעור האובדניות בגילאים 18 עד 32. סך הכל נכללו במחקר מעל 23,000 משתתפים. צעירים שכבר הראו סימנים של דיכאון או בעלי היסטוריה משפחתית של מחלות נפשיות לא נכללו בסקירה.

עוד בנושא:
גברים שרוצים ילדים צריכים להפסיק לעשן גראס חצי שנה מראש
נשים מתמכרות למריחואנה יותר מגברים - זו הסיבה
למה קנאביס עושה לחלק מהאנשים מאנצ'יס?

גבר מחזיק את הראש. ShutterStock
מומחים טוענים ששימוש בסם משפיע על כחצי מיליון מבוגרים בעלי נטיות אובדניות. איש מדוכא/ShutterStock

החוקרים התאימו את הממצאים לנתונים על דיכאון וחרדה טרם תחילת המעקב ומצאו שאצל המשתתפים שהשתמשו בקנאביס בגיל ההתבגרות היו סיכויים גדולים פי אחד וחצי לחוות דיכאון ביחד לאלה שלא צרכו את הסם וכך גם לפתח מחשבות אובדניות. נתונים חריגים יותר אפילו עלו בנוגע לנסיונות התאבדות - הסיכון לבצע ניסיונות התאבדות היה גבוה פי 3.5 במשתמשי קנאביס בגיל ההתבגרות לעומת אלה שלא. מנגד, השימוש בקנאביס בגיל ההתבגרות לא נמצא קשור לתסמיני חרדה במבוגרים צעירים.

עד כה נקשר השימוש בסם במהלך גיל ההתבגרות להישגים נמוכים יותר בבית הספר, פסיכוזה של התמכרות וירידה נוירו-פסיכולוגית, סיכון מוגבר לתאונות של כלי רכב, וכן בעיות נשימה הקשורות לעישון. המחקר החדש מרחיב על ההשלכות שלו עשורים רבים אחרי השימוש, וקושר בין השפעתו של הצמח על מבנם מוחם של צעירים והערכה לפיה למעלה מחצי מיליון מבוגרים בבריטניה ובארה"ב יכולים להינצל מהפרעות נפשיות על ידי הימנעות משימוש בסמים אלה בנערותם. לדברי החוקרים, לקנאביס יש השפעה על מוחם המתפתח של צעירים בחלקים ששולטים בחשיבה רציונלית ורגשית, כמו גם ברמות הסרוטונין המשפיעות על מצב הרוח.

עוד באותו נושא

כמה זמן סמים באמת נשארים בגוף שלכם?

לכתבה המלאה
שדה מריחואנה. ShutterStock, ShutterStock
האם היא אכן משפיעה על מבנה מוחם של צעירים? מריחואנה/ShutterStock, ShutterStock

חשוב להדגיש שהמחקר לא הבחין בין תדירות השימוש של המשתתפים, ולכן הנתונים על מגמה זו לא נחשבים לחזקים מספיק כדי שניתן יהיה להסיק מהם מסקנה מוצקה על כך שהשימוש בקנאביס גורם לדיכאון. עם זאת, החוקרים טוענים שהם יכולים להצביע על מה שנראה להם כקשר חזק. כדי להוכיח את הקשר, יהיה צורך לערוך ניסויים על קטינים, אך אלה אסורים על פי חוק.

החוקרים גם הזהירו מפני לגליזציה של קנאביס, שמהווה לטענתם "סיכון משמעותי לבריאות הציבור עם התוצאות הרסניות" וקראו בדחיפות לגורמי ממשל למנוע מבני נוער גישה קלה לצמח. "מדובר במידע חשוב להורים ולנוער", אמרה ראש צוות המחקר פרופ' אנדריאה ציפריאני, "הסיכון אמנם קטן, אבל הוא עלול להיות בעל השפעה הרסנית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully