וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממצאים מפתיעים מהרווארד: מריחואנה משפרת את ספירת הזרע

השפעתה של מריחואנה על פוריות הגבר ממשיכה לסקרן חוקרים ברחבי העולם ואף להתל בהם - רק לאחרונה למדנו שהסם גורם לנזק בדנ"א של הזרע, וכעת מחקר חדש מצא קשר בין עישון מריחואנה וספירת זרע גבוהה יותר

מחקר ישראלי מצא ירידה באיכות הזרע של גברים ברחבי העולם/דוברות האוניברסיטה העברית בירושלים

בסרטון: מחקר ישראלי גילה שספירת הזרע בעולם נמצאת בירידה חדה

ממש לא מזמן דיווחנו לכם שעישון מריחואנה מהווה סיכון משמעותי לפוריות הגבר וגורם לנזק בדנ"א של הזרע שעדיין לא ברור אם הוא עובר בתורשה גם לצאצאים העתידיים, והנה בתזמון מדוייק מגיע מחקר חדש עם טענה שלא בדיוק מתיישבת עם זה. המחקר החדש הוא מחקר מקיף וארוך טווח והוא גם מגיע ממקור מכובד ביותר - אוניברסיטת הרווארד.

החוקרים בדקו במסגרתו יותר מאלף דגימות זרע שנאספו מ-662 גברים בין השנים 2000-2017 והמסקנות שלהם די מפתיעות. הגברים במחקר שהודו שהשתמשו במריחואנה בתקופה כלשהי בחייהם נמצאו כבעלי ריכוז זרע גבוה יותר מגברים שאמרו שמעולם לא התנסו בסם.

עוד בנושא:
למה קנאביס עושה לחלק מהאנשים מאנצ'יס?
נשים מתמכרות למריחואנה יותר מגברים - זו הסיבה
האם מעשני מריחואנה עושים יותר סקס מאחרים?

עישון ג'וינט מריחואנה סמים אמסטרדם. ShutterStock
"הממצאים רק מדגישים כמה מעט אנחנו יודעים על ההשפעות של מריחואנה על הרבייה ועל הבריאות הכללית". גבר מעשן ג'וינט/ShutterStock

"הממצאים הלא צפויים הללו רק מדגישים כמה מעט אנחנו מבינים בנוגע להשלכות של מריחואנה על מערכת הרבייה, ולמעשה גם על ההשלכות של מריחואנה על הבריאות הכללית", אמר חורחה צ'ווארו, אחד ממחברי המחקר ומומחה לתזונה ואפידמיולוגיה באוניברסיטת הרווארד. "את התוצאות של המחקר שלנו יש לפרש בזהירות ואם כבר, הן רק מדגישות את הצורך במחקרים נוספים שיבחנו את ההשפעות הבריאותיות של שימוש במריחואנה", הוסיף צ'ווארו.

משתתפי המחקר דיווחו בעצמם על השימוש שלהם בסם, והשיבו על שאלות כמו: האם הם מעשנים מריחואנה בעת הנוכחית, מה היקף השימוש שלהם, או האם השתמשו בסם בעבר. מבין כלל המשתתפים 55 אחוזים השיבו כי עישנו מריחואנה, מתוכם 44 אחוזים עישנו בעברם ואילו 11 אחוזים אמרו כי הם מעשנים גם בעת הנוכחית.

החוקרים השוו את התשובות הללו עם דגימות הזרע של המשיבים וגילו שלגברים שעישנו מריחואנה היה ריכוז זרע ממוצע שעמד על 62.7 מיליון זרעונים למיליליטר. לגברים שמעולם לא עישנו מריחואנה היה ריכוז זרע ממוצע של 45.4 מיליון זרעונים למיליליטר. כמו כן, החוקרים לא מצאו הבדל של ממש בריכוז הזרע בין גברים שדיווחו על שימוש בסם בעבר הרחוק ובין גברים שעישנו בהווה - הפער בינם ובין מי שמעולם לא צרכו את הסם נותר בעינו.

אילוסטרציה של זרעונים ביצית ורופאים. ShutterStock
לגברים שמעולם לא עישנו מריחואנה היתה ספירת זרע ממוצעת נמוכה יותר. זרעונים/ShutterStock

גם רמות ההורמונים שנמדדו בדמם של הגברים שהשתתפו במחקר היו שונות זו מזו. בקרב מעשני המריחואנה מצאו החוקרים שככל שהשימוש בסם היה גדול יותר כך עלתה רמת סרום הטסטוסטרון בדם. בנוסף, אלה שדיווחו כי מעולם לא השתמשו במריחואנה היו בסבירות גבוהה פי שניים ליפול מתחת לסף של ספירת זרע נורמלית כפי שהיא מוגדרת על ידי ארגון הבריאות העולמי.

הממצאים הללו, שפורסמו בכתב העת Human Reproduction, הפתיעו גם את החוקרים, שציפו לתוצאות אחרות, אך הם לוקחים את התוצאות של מחקרם בערבון מוגבל בשלב זה. נכונה העובדה שמריחואנה מפעילה את המערכת האנדו-קנבינואידית ושלמערכת זו יש חלק בתפקודי הפוריות, ולכן החוקרים סבורים שייתכן שעשויים להיות יתרונות מסויימים כמו שיפור בספירת הזרע, עקב שימוש מתון במריחואנה. עם זאת, זהו לא בהכרח ההסבר האפשרי היחיד לממצאים וייתכן שישנם משתנים נוספים שלהם אין כל קשר לשימוש בסם.

אל תמהרו לקפוץ למסקנות

"הסבר מתקבל על הדעת באותה מידה לאותם הממצאים עשוי להיות שלגברים עם רמות טסטוסטרון גבוהות יותר נוטים יותר להתנהגויות הכרוכות בסיכון, כמו למשל עישון מריחואנה", אמרה פיבי נסאן, אחת החוקרות בפקולטה לסביבה, תזונה ובריאות באוניברסיטת הרווארד. ההבדל הפיזיולוגי הזה עשוי להיות אחראי להבדלים בספירת הזרע, ולא צריכת הסם.

לעת עתה, נראה שפשוט אין מספיק ראיות כדי לגבש מסקנות חד משמעיות לגבי האופן שבו משפיע שימוש במריחואנה על ייצור הזרע בגוף הגבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully