וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם זה המשקה שיעזור לכם לנצח את השפעת?

יעל דרור, מאמר אורח

29.1.2019 / 10:07

החורף השנה קשה במיוחד ונדמה שכולם מסביב חולים. אם גם אתם סובלים מתסמיני העונה הקרה, או סתם פוחדים להידבק מכל המנוזלים שסביבכם, ייתכן שהפתרון קל משחשבתם

צילום: אבי כהן, עריכה: אביב אירגז

בסרטון: חברי מערכת וואלה! מתחסנים נגד שפעת

עונת החורף הנוכחית סוערת במיוחד, ויחד איתה גם השפעת. אפילו המתחסנים בתחילת החורף וגם אלו שבחרו הפעם שלא להתחסן, הרגישו את עוצמת הווירוסים של השפעת שהשתלטו כמעט על חצי מדינה. חלק סבלו רק מהתקררות שנמשכה מעבר למצופה, ואחרים דיווחו על חום, שיעול, נזלת, הקאות ועוד תופעות לא נעימות.

כן, החורף הפתיע רבים ודרש מכולנו התארגנות חדשה ותכנון מדויק יותר לפני שיוצאים מהבית. הכוונה היא לא רק להצטיידות במעיל חם, מגפיים, מטרייה וצעיף, אלא להתמודדות נכונה עם תסמיני החורף שחייבת להתחיל מבפנים. עלינו לבחון היטב מה אנחנו אוכלים ושותים, כדי לעזור לגוף למנוע את המחלה או להתמודד טוב יותר עם תסמיני השפעת.

עוד בנושא:
שכחו ממה שידעתם: יש דרך טובה ובריאה יותר להכין תה
תוצאות מפתיעות במחקר: תה מאצ'ה הורג תאי סרטן
שימו מים: חליטות לעור זוהר ובריא

תה. ShutterStock
לא סתם תרופת סבתא. כוס תה/ShutterStock

אחת מעצות הסבתא הכי פופולריות בחורף היא לשתות תה כשמתחילים להרגיש את מחלות החורף צצות. לפעמים זה נשמע יותר כמו מיתוס או מנהג עממי שלא בדיוק הוכח מדעית, אבל תתפלאו לשמוע שיש דווקא לא מעט אמת בעצה הזו. תה נחשב לאחד המשקאות הכי נפוצים בעולם, והוא מכיל כמה וכמה יתרונות תזונתיים ובריאותיים לגוף האדם. נכון, טעים ובריא לשתות תה כל השנה, אבל כאשר אנחנו מרגישים שהגרון מתחיל "לדגדג" או כשהנזלת מתחילה להציק, כדאי לזכור שיש לנו אפשרות מיידית, קלה ופשוטה לעזור לגוף להתמודד עם המחלה.

הסוד של נוגדי חמצון

יש לא מעט סוגים של תה, אך זה שנחקר והוכח כבעל סגולות ריפוי מובהקות בהקשר לשפעת, הוא התה הירוק. מאמר סקירה ספרותית שהתפרסם במגזין המדעי BioMed research international בשנת 2018 בחן לעומק את המחקרים שהתפרסמו על הקשר בין תה ירוק למניעה וטיפול במחלות זיהומיות. אחת הסיבות להתמקדות המחקר בתה הירוק היא הצטיינותו בתכולה גבוהה של חומרים נוגדי חמצון (אנטי-אוקסידנטים). מדובר בארבעה סוגים של חומרים ממשפחת הקטצ'ינים (GTCs), שהם תרכובות פוליפנולים בעלות תכונות חזקות מאוד של נוגדי חמצון:

• Epicatechin- EC

• ECG- epicatechin-3-gallate

• Epigallocatechin- EGC

• epigallocatechin-3-gallate- EGCG

אילוסטרציה. ShutterStock
מצטיין. תה ירוק/ShutterStock

המחקרים המדעיים העוסקים בהשפעת התה הירוק על מדדי הבריאות בגוף מתמקדים בעיקר בשני חומרים פעילים: EGCGו-EGC. הוכח כי צריכה של שני מרכיבים אלו מסייעת לגוף לא רק להתמודד טוב יותר עם מחלות וזיהומים, אלא גם למנוע אותם.

מאמר סקירה ספרותית נוסף שהתפרסם ב-2018 בעיתון המדעי Molecules התמקד בקשר שבין תה ירוק לבין מחלת השפעת. המאמר עוסק בשני היבטים מרכזיים: טיפול − הדרכים שבהם התה הירוק פועל בעת מחלת השפעת כדי לסייע לגוף להבריא ולצמצם את תופעות הלוואי, ומניעה של הידבקות בשפעת.

המאמר סקר שורה ארוכה של מחקרים שבהם נבדקה הפעילות של הקטצ'ינים הנמצאים בתה הירוק. המחקרים הראו כי לקטצ'ינים יכולת לפעול נגד מספר וירוסים של שפעת ולמנוע את התפשטותם והתרבותם. מדובר במגוון מנגנוני פעולה שבהם הקטצ'ינים פועלים בתוך הגוף: הם לא מאפשרים לווירוס את האינטראקציה עם קרום התא כאשר הוא פולש לתא, מעכבים את פעילות ה-RNA (חומצה ריבונוקלאית) ובכך מונעים את יכולת ההתפשטות של הווירוס ופועלים לדיכוי השכפול של נגיף השפעת.

המחקרים הראו גם כי לחומר הפעיל EGCG בתה הירוק יש יעילות גבוהה במיוחד של פעולה על ספקטרום רחב של וירוסים ממשפחות ויראליות שונות.

עוד באותו נושא

מאכלים (ומשקאות) שמומלץ לכם לאכול בזמן שפעת

לכתבה המלאה

לעצור את השפעת לפני שהיא מתחילה

מחקר שנערך ביפן בקרב 2,000 ילדים בבית ספר יסודי מצא קשר הפוך בין כמות כוסות התה הירוק שהילדים שתו ביום לבין הופעת זיהומי שפעת. לפי נתוני המחקר, ילדים ששתו 5-3 כוסות תה ירוק ביום לקו במידה פחותה בשפעת. מחקרים נוספים חיזקו קשר זה שבין הרכיבים הפעילים הנמצאים בתה הירוק לבין הפחתה מובהקת במקרי השפעת וכנראה גם במספר ימי המחלה כאשר כבר נדבקים בנגיף.

מליסה. ShutterStock
טוב בכל גיל. אישה שותה תה/ShutterStock

ביפן אף התפרסמו כמה מחקרים שהראו כי גרגור תה ירוק (בחלל הפה והגרון) מסייע במניעה של הצטננות ושפעת. תוצאות אלו הוכחו בקרב ילדים קטנים (בגילאי שנתיים עד שש) וגם בקרב אוכלוסייה מבוגרת שגרה בבית אבות. המחקרים מצאו קשר בכל שכבות הגיל בין צריכה קבועה של תה ירוק לבין ירידה בהידבקות במחלת השפעת.

חשוב לציין שהתה הירוק מכיל כמות מזערית של קפאין והוא מתאים לכל שכבות האוכלוסייה. מחקרים ממליצים לשתות תה ירוק כשלוש פעמים ביום לקבלת האפקט הבריאותי המלא, אבל אם עד עכשיו לא נהגתם לשתות תה ירוק, גם התחלה עם כוס או שתיים ביום באופן קבוע תהיה שיפור בריאותי חשוב מאוד לחיזוק הגוף.

יעל דרור היא דיאטנית קלינית ופיזיולוגית M.Sc

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully